În ultimii ani, în ciuda crizelor sanitară și economică, segmentul spațiilor industriale – mai ales de depozitare – a crescut uimitor de mult în România. Numai în 2020-2022 s-au predat aproximativ 2.150.000 m2, în condițiile în care în 10 ani, între 2000 și 2010, s-au predat aproximativ 1.720.000 m2. Creșterea se regăsește în aceeași măsură și pe piața rafturilor și soluțiilor de depozitare și încă mai este loc de dezvoltare, câtă vreme în 2023 se estimează că se vor preda cu 40-50% mai multe spații industriale comparativ cu 2022, unele noi, altele reprezentând relocări de companii.
În aceste condiții, Constantin Lungu, administratorul LK Trade, estimează o creștere cu 20-30% a pieței de rafturi metalice din România și declară că mai este loc pentru alți furnizori mari ce încă nu sunt prezenți aici cu filială proprie. „Venirea acestor firme mari este o dovadă că piața noastră este destul de matură și de predictibilă, câtă vreme ele cred că pot obține avantaje economice reale din prezența directă aici. Mai ales că în România spațiile și forța de muncă sunt mai ieftine decât în alte țări, ceea ce atrage firme de logistică și producție, potențiali clienți pentru furnizorii de soluții de depozitare.”
Cele mai complexe soluții de rafturi instalate până acum în România au fost achiziționate direct din străinătate, deoarece, așa cum explică administratorul LK Trade, la noi încă nu există suport bine definit pentru automatizare, pentru proiecte complexe sau pentru mărfuri atipice, cum sunt, de exemplu, profilele lungi din oferta producătorilor de tâmplărie. Deci asistența tehnică și garanția sunt date direct de furnizorul acestor soluții. Cu alte cuvinte, aici este o nișă unde pot fi dezvoltate suportul local și soluțiile de integrare.
Soluțiile de depozitare folosite și configurarea depozitelor nu au nimic specific în România, „nici măcar preferința pentru un preț cât mai mic”, ci totul se rezumă la trasabilitate în fluxul de producție și în depozite.
La noi în țară predomină depozitele clasice, foarte puține sunt complet automatizate (HighBayWarehouse), dar interesul pentru automatizare, pentru optimizarea activității, a fost tot mai mare în ultimii doi ani, din cauza crizei de forță de muncă, și de aceea există premise de creștere.
Unele afaceri locale au implementat deja soluții complet automatizate, în timp ce multe multinaționale, dimpotrivă, par mai reticente la automatizarea depozitelor din România.
Termenul de livrare și expertiza, principalele avantajele ale LK Trade
Constantin Lungu lucrează pe piața soluțiilor de depozitare încă din 1996 – „practic, de la faza de execuție a primului depozit clasă AAA. Ulterior finalizării proiectului am descoperit pasiunea pentru aceste structuri de rafturi metalice, devenind unul din «raftangii» cu vechimea cea mai mare din România.” Iar în 2014 a continuat cu noua firmă LK Trade, cochetând inclusiv cu ideea de a oferi echipamente second-hand. „Dar acesta nu a fost niciodată un domeniu previzibil, așa că am decis să renunț la el și în 2021 am reînceput mai serios furnizarea de rafturi și soluții de depozitare pe bază de proiecte. Proiecte complexe – rafturi gravitaționale sau sisteme shuttle – am intermediat însă și până atunci, pentru firme multinaționale din industria alimentară.”
Principalul avantaj pe care îl aduc aceste soluții moderne este că permit optimizarea folosirii spațiului din depozit, fiind totodată mai sigure pentru personalul din respectivul centru.
Cei mai mulți clienți ai LK Trade sunt producători, distribuitori sau companii de logistică.
În general proiectele de utilare a unui depozit se fac la comandă și au puține elemente comune de la un client la altul, de aceea firma nu are rafturi pe stoc: asta ar garanta rezolvarea urgentă a unei probleme, dar nu ar fi o soluție eficientă sau optimă. „Chiar și fără stoc, putem livra însă mai rapid decât competitorii”, garantează Constantin Lungu, „și acesta este unul dintre avantajele noastre. Dacă soluțiile clasice, neautomatizate, care nu au nevoie de o producție specială, sunt aduse în țară de competitori în 6-8 săptămâni, noi le aducem în 4-6 săptămâni. Iar în 2022 chiar mai repede, în 2-4 săptămâni, dar de atunci criza de materie primă s-a agravat. Cu toate acestea, și în 2023 avem comenzi ce sunt livrate în 2-3 săptămâni.”
În ceea ce privește prețul rafturilor oferite de LK Trade, și importate din țări europene, în special Italia și Spania, el este acum la nivelul din 2021, deoarece materia primă s-a ieftinit, dar s-a scumpit manopera.
Firma organizează și cursuri de pregătire a personalului din depozite pentru a folosi optim rafturile și a le garanta o durată cât mai mare de viață, iar protecțiile pentru rafturi – care nu fac parte din standardul unui depozit, ci sunt opționale – sunt alese în special în funcție de viteza de rotație a mărfurilor: cu cât intră mai rar stivuitoarele pentru a prelua paleți sau cutii, cu atât are mai puțin sens să se folosească protecții pentru rafturi. Dar acolo unde rotația stocurilor este mare, soluțiile de siguranță sunt binevenite. De asemenea, unde se folosește manipularea manuală este nevoie de închideri perimetrale, de protecție pentru paleți la stâlpi și de alte opțiuni ce previn rănirea personalului și distrugerea mărfurilor când se pun pe raft.
Implementarea proiectelor complexe poate dura ani
De cele mai multe ori proiectele de utilare a depozitelor se atribuie în urma unor discuții directe, rareori se fac licitații, și cel mai mult contează cunoștințele tehnice ale furnizorului. Iar clienții nu știu, în general, că este nevoie și de un consultant care să pună laolaltă rafturile, stivuitoarele și softurile folosite la gestionarea mărfurilor.
În cazul unui depozit cu rafturi clasice găsirea soluției optime poate dura 2-3 luni, timp în care consultanții analizează proiectul până îl înțeleg pe deplin, iar clienții descoperă ce îi ajută mai mult. Configurarea depinde în primul rând de tipul de marfă și de rotația ei, și, cum fiecare proiect are specificul său, nu există soluții standardizate.
În cazul sistemelor semiautomatizate, găsirea variantei optime poate dura 6-8 luni sau chiar mai mult.
Pentru echiparea depozitelor sunt disponibile și fonduri europene, dar în general clienții români își finanțează singuri proiectele sau apelează la leasing, iar LK Trade are parteneri specializați cu sprijinul cărora oferă leasing financiar sau operațional, pentru minimum 12 luni și maximum șapte ani, în funcție de echipamentele alese.
Soluția de rafturi nu depinde de activitatea clientului – producție, logistică e-fulfilfment, comerț online etc. – ci, cum am precizat deja, de viteza de rotație a stocurilor și de necesitatea de a optimiza folosirea spațiului.
Indiferent de tipul de raft – palet, poliță, pat gravitațional de role, shuttle, etc. – el se poate adapta ușor la soluțiile de manipulare manuală a mărfurilor Pick by Voice sau Pick by Light. Dar dacă este vorba de soluții automatizate, de roboți AGV sau AMR care să preia diverse cutii sau paleți de la anumite niveluri, rafturile trebuie gândite dinainte pentru a se preta la acestea. „Poate dacă există deja rafturile și vine ulterior soluția de picking nu este nevoie neapărat de modificarea fizică a rafturilor”, explică managerul LK Trade, „dar sigur li se aduc modificări cutiilor de depozitare și capacității de depozitare de pe un anumit nivel, astfel încât robotul să preia ușor produsul. Deci, dacă ai ales deja rafturile, este greu să păstrezi capacitatea de depozitare inițială și să și adaugi ulterior o soluție automatizată de picking.”
Soluțiile integrate sunt posibile, dar numai după o analiză atentă
Constantin Lungu este de părere că pe piață există loc și pentru furnizori de rafturi, și pentru furnizori de soluții integrate (stivuitoare, rafturi și/sau sisteme IT), doar că aceștia din urmă nu cunosc bine, de multe ori, informația tehnică, nu pot corela mai multe categorii de produse și servicii necesare în depozite. „Să le faci bine pe toate trei este greu, dar nu imposibil. Și acesta este unul dintre motivele pentru care am reintrat în industria rafturilor și soluțiilor de depozitare: vreau să-mi pun în valoare expertiza și să le ofer clienților soluții optime pentru activitatea lor, inclusiv recomandări legate de stivuitoare sau furnizori de soluții IT. Deoarece pot sesiza dacă echipamentele oferite de unele firme sunt în discordanță cu amenajarea unui depozit, cu tipul de culoar. Sau pot propune soluții care să eficientizeze în cea mai mare măsură folosirea spațiului. Am crescut împreună cu clienții și astfel am ajuns la acest nivel de experiență, care este un alt atu ce mă diferențiază de competitori. Cunoștințele mele sunt disponibile pentru toți, inclusiv pentru concurenți, cărora nu mă feresc să le ofer informații.”
Furnizorul de rafturi și soluții de depozitare pe care îl reprezintă în România LK Trade oferă și softul de gestionare propriu (WMS), dar acesta nu a fost până acum implementat la noi, ci urmează. „Însă nu le voi propune clienților neapărat softul acesta, ci, ca și până acum, un soft care să corespundă cel mai bine cerințelor lor legate de eficientizarea activității.”
Durata medie de viață a unor rafturi este de 10 ani
Durata de viață a unor sisteme de depozitare depinde mai ales de modul cum sunt folosite, iar normele UE spun că e bine să se ia în calcul 10 ani. Dar din experiența de până acum Constantin Lungu trage concluzia că mulți clienți români nu țin cont de asta și folosesc intensiv rafturile până când cedează. Cele mai supuse uzurii sunt sistemele înalte care se folosesc în depozite unde rotația paleților este foarte mare.
În România există depozite unde funcționează în continuare foarte bine rafturi instalate în 1996, dar și depozite unde rafturile au fost atât de lovite în doar doi ani de exploatare, încât nu mai valorează nimic. Aceasta este problema ce poate apărea în cazul lor, lovirea la încărcarea și descărcarea mărfurilor, alături de pierderea în timp a capacității de încărcare. Dar cel mai grav este că se pot pierde și vieți omenești.
Rafturile second-hand, o opțiune, dar numai după consultarea unui expert
Constantin Lungu constată că în România există și clienți care cumpără rafturi second-hand. „Și eu am avut câteva astfel de proiecte, de exemplu, când un producător a închis fabrica de la noi imediat după ce a implementat o soluție nouă, iar echipamentele respective au fost scoase la vânzare, unele fiind încă în ambalajele originale. Pentru companie ele erau mărfuri second-hand, dar pentru mine erau noi, deoarece cumpărătorul se putea bucura de garanție, de un aspect plăcut al rafturilor și de o utilizare optimă. Dar de obicei echipamentele second-hand sunt transformate pentru a se adapta specificului noului cumpărător, și atunci se modifică gradul de încărcare pe nivel. Iar mulți dintre cei care le furnizează nu țin cont de aceste aspecte, de faptul că, dacă produsul original permitea 2 t/nivel, în alte configurații poate nu mai suportă nici 1 t, și atunci clientul are de suferit.”
Uneori s-au întâmplat și accidente, din fericire doar cu pagube materiale, nu și omenești, iar cumpărătorii respectivi au înțeles că este bine să apeleze la experți când achiziționează echipamente second-hand. Deoarece cineva care înțelege specificul produselor și le poate adapta la cerințele lor ar putea face ca inclusiv rafturile uzate să poată fi folosite eficient și în siguranță. „Din păcate, mulți clienți se uită doar la aspectul exterior al rafturilor, nu se gândesc că poate nu sunt potrivite pentru activitatea lor, și descoperă asta abia după ce încep să le încarce. În plus – și am avut recent un astfel de caz – nu solicită și documentația tehnică atunci când cumpără produse second-hand, și ulterior descoperă că fără ea nu pot face autorizarea spațiului de depozitare. Însă dacă totul se face bine încă din faza de proiectare chiar și echipamentele uzate pot fi foarte bune.”