Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Consiliul European a agreat criterii explicite care definesc munca pe platformă

După mai bine de un an de negocieri intense, Consiliul European a aprobat ieri liniile principale ale Directivei privind lucrătorii înregistrați pe platforme, limitând conceptul de „platformă digitală de muncă“, într-un efort de a clarifica definiția și criteriile relevante.

Nu a reușit să excludă însă în mod explicit centrele de taxi din domeniul de aplicare al directivei.

Poziția Consiliului European introduce sisteme de monitorizare și criterii suplimentare de analiză în cazul activităților economice desfășurate sub umbrela conceptului de „platformă digitală de muncă“, pentru a atenua riscul extinderii domeniului de aplicare către întreaga economie fizică.

Deși acesta reprezintă un pas în direcția corectă, există totuși riscul ca centrele de taxi să intre în domeniul de aplicare al legislației. Ca și în cazul Parlamentului European, Consiliul ar fi trebuit să excludă în mod explicit companiile și să păstreze dreptul la muncă al șoferilor de taxi care desfășoară activități independente. Directorul EU Advocacy al IRU, Raluca Marian, a declarat: „Directiva ar trebui să vizeze angajarea independentă falsă și strict platformele digitale, fără a împovăra din greșeală operatorii de transport tradiționali, în deplină conformitate cu legile și sistemele de muncă ale UE. Companiile de transport, inclusiv centrele de taxi contribuie seminificativ la bugetele naționale și la schemele de securitate socială“.

Uniunea Transporturilor Rutiere Internaționale salută hotărârea Consiliului de a aduce mai multă claritate Directivei privind lucrătorii care activează pe platforme, dar textul final ar trebui să clarifice faptul că centrele de taxi nu se încadrează în domeniul său de aplicare.

După cum se menționează în textul Parlamentului European, serviciile de taxi pot fi diferențiate de platformele digitale de muncă, deoarece sunt doar un „supliment” la un serviciu preexistent și conectează numai șoferii de taxi autentici, care desfășoară activități independente, în baza unei licențe deținute.

Taximetriștii independenți trebuie să fie liberi să aleagă modul în care își generează cifra de afaceri, datorită drepturilor care le sunt acordate de licența de taxi, cum ar fi dreptul de a efectua apeluri stradale, de a folosi stații publice de taxi dedicate și alte modalități echivalente de acces gratuit la clienți. De aceea, taxiurile nu ar trebui să fie reglementate de directivă.

O îmbunătățire importantă introdusă de acordul Consiliului în comparație cu poziția Parlamentului este că stabilește un criteriu explicit la nivelul UE pentru prezumția legală de angajare și reclasificarea ca angajat. Potrivit textului Consiliului, cel puțin trei din șapte criterii specificate, inclusiv stabilirea remunerației, supravegherea muncii și restricțiile privind programul de lucru, trebuie îndeplinite pentru a stabili o relație de muncă.

„IRU solicită de multă vreme reintroducerea unui criteriu la nivelul UE, deoarece acestea oferă securitate juridică și permit o abordare echitabilă și standardizată, plecând de la poziția confuză a Parlamentului European. Versiunea PE include o prezumție automată de angajare, care impune operatorilor de transport sarcina dificilă de a veni cu dovezi”, a subliniat Raluca Marian. „De asemenea, este încurajator să vedem că Consiliul oferă un mecanism de apărare echitabil. Statele membre pot decide să aștepte până la sfârșitul procesului de contestație pentru a stabili cu certitudine relația de muncă.“ Permițând statelor membre să decidă cu privire la aplicabilitatea „efectului suspensiv”, versiunea Consiliului recunoaște diversitatea sistemelor juridice și a proceselor administrative din statele membre. Întrucât Parlamentul și-a anunțat deja poziția sa în februarie a.c., acordul Consiliului deschide calea pentru negocieri între instituțiile UE.

Articole similare

Ad