Sursă foto: IRU/Getty Images
Uniunea Transportului Rutier Internațional (IRU) salută pachetul de transport ecologic prezentat de Comisia Europeană. Revizuirea Directivei privind masele și dimensiunile și noua inițiativă CountEmissions UE semnalează dorința factorilor de decizie din UE de a decarboniza în continuare sectorul transporturilor, dar într-un mod eficient.
După cum s-a identificat în Strategia de mobilitate durabilă și inteligentă a Comisiei Europene, revizuirea Directivei privind masele și dimensiunile și stabilirea unui cadru UE pentru măsurarea armonizată a emisiilor din transport și logistică sunt esențiale pentru a sprijini reducerea emisiilor de dioxid de carbon din sectorul transporturilor cu 90% până în 2050.
Printre propunerile CE se numără creșterea masei maxime total autorizate la 44 de tone pentru transporturile internaționale efectuate cu camioane standard sau cu vehicule utilizate în transportul combinat și multimodal, derogări sporite de greutate și lungime pentru vehiculele cu emisii zero, creșterea domeniului de aplicare pentru utilizarea transfrontalieră a conceptului modular european, și facilitarea și simplificarea procesului de autorizare pentru transporturile agabaritice.
„Pachetul de transport ecologic al UE, prezentat acum, este mult mai ambițios decât ceea ce a fost prezentat în 2013. Va ajuta industria să deservească mai bine cetățenii europeni și pe alții care se bazează pe serviciile de transport rutier, inclusiv pe celelalte moduri de transport, într-un mod mai economic și ecologic. Prin această propunere, Comisia Europeană oferă oportunități companiilor de transport rutier de mărfuri de a-și îmbunătăți eficiența operațională, de a optimiza factorul de încărcare și, prin urmare, de a reduce consumul de combustibil și emisiile, atât pentru flotele cu emisii zero, cât și pentru cele tradiționale”, a declarat Directorul EU Advocacy, Raluca Marian.
Cu toate acestea, industria este îngrijorată de două termene limită propuse. În primul rând, este vorba despre limitarea posibilității utilizării combinațiilor tradiționale de vehicule standard în transportul internațional după 2035, pentru că, atenție, prevederea creșterii greutății brute a vehiculelor se va aplica numai pentru emisii zero.
În al doilea rând, se stipulează limitarea testelor transfrontaliere ale Sistemul Modular European la o perioadă de cinci ani, fără a permite reînnoirea testelor.
„Este esențial să se mențină neutralitatea tehnologiei și să se evite termenele limită care reduc flexibilitatea în utilizarea anumitor tehnologii, mai ales că nu există un echivalent adecvat și pe scară largă”, a subliniat Raluca Marian.
„Este încurajator însă să vedem că CE a optat pentru o abordare voluntară pentru calcularea emisiilor de GES, așa cum este cerut de poziția IRU cu privire la inițiativa CountEmissions UE. Aceasta permite ajustări, pentru a obține un instrument de calcul complet și precis.
Acest lucru va face ca rezultatele diferitelor părți interesate din mobilitate și logistică să fie mult mai transparente și comparabile”, a concluzionat Marian.