Helix Logistics a intrat pe piață la momentul oportun, când comerțul electronic și livrările la domiciu au explodat efectiv, în contextul pandemiei. Compania este specializată în distribuție și B2B și B2C și printre proiectele de referință se numără livrările Mega Image pentru regiunea București-Ilfov (distribuție magazine și door-to-door). Dedicat pentru proiectul de livrări la magazine, Helix Logistics a achiziționat o flotă nouă de 36 de camionete Isuzu, de 7,5 t, carosate pentru transport cu temperatură controlată. Vehiculele au convins prin fiabilitate și sunt ușor de manevrat în oraș, în ciuda dimensiunilor, astfel că, în cazul ulterioarelor achiziții, compania va miza tot pe Isuzu.
Helix Logistics a fost înființată în 2020, de către cei doi asociați, Călin Alexandru Marica și Vlad Daniel Lazanu, având ca focus pe distribuția, transporturile expres și livrările door-to-door, grație conexiunilor și a experienței anterioare a echipei de management în aceste domenii. Startul a fost luat cu trei contracte importante, Mega Image (pentru livrare la domiciliu și, separat, distribuție magazine) și unul dintre cei mai importanți jucători de pe piața pieselor auto (pentru transport expres de piese din Polonia către Bulgaria și de ambalaje la retur).
Încă de la început s-a optat pentru o flotă proprie de vehicule, din motive strategice. „Ne-am planificat o dezvoltare sănătoasă a parcului auto, cu vehicule personalizate specificului activității desfășurate, plus existența unei cerințe din partea clienților de a dispune de flotă proprie, pentru a ne asuma toată răspunderea în derularea contractelor”, a explicat Călin Marica, managing partner Helix Logistics.
„Din primul an de activitate, compania a fost organizată într-o structură de tip holding, The Helix Concept, astfel încât toate liniile de business să funcționeze separat. Sunt incluse aici Helix Logistics, Helix Automotive, Helix Forwarding și Helix Fulfillment, care operează o flotă totală de peste 60 de vehicule”, a explicat Vlad Lazanu, managing partner Helix Logistics.
Colaborarea cu Mega Image a venit la momentul oportun
Pentru distribuție, odată și cu o schimbare în strategia de business a clientului principal, Mega Image, s-a optat exclusiv pentru camionete Isuzu, de 7,5 t. Tranziția de la flota veche la cea nouă nu a fost simplă, din cauza efortului financiar considerabil. Cu toate acestea, cei doi acționari apreciază pozitiv schimbarea, în principal pe considerente de siguranță.
„Practica general folosită pe piață, de utilizare a vehiculelor comerciale detarate la 3,5 t, nu aducea nimic bun pentru transportatori, deoarece aceste mașini mergeau de cele mai multe ori supraîncărcate. Chiar dacă poate fi discutabil modul brutal în care a fost adoptată și aplicată noua legislație – pentru că multe companii mici vor ieși de pe piață – decizia în sine este una sănătoasă. De altfel, practica detarării a fost rezolvată în mod indirect, pentru că obiectivul principal, asumat prin legislația europeană, a fost acela de a reglementa segmentul utilitarelor ușoare care efectuează transport internațional de mărfuri. Special pentru noi, trecerea la camionete de 7,5 t reprezintă un pas înainte și mă bucur că Mega Image a decis creșterea capacităților de transport.”
Contractul cu Mega Image a fost încheiat chiar în 2020, Helix Logistics venind cu oferta potrivită într-un moment în care retailerul avea în plan să dezvolte segmentul de livrare la domiciliu.
Compania are pentru operațiunile Mega Image, distribuție la magazine, o flotă dedicată de 36 de camionete Isuzu, toate echipate pentru temperatură controlată, la fel, până la -18 OC și carosate preponderent la Konvekta, dar și la Afi Car și Ader. Nu sunt minusuri din perspectiva manevrabilității, întrucât boxurile pentru marfă au aproximativ aceleași dimensiuni, iar cabinele sunt relativ similare. Mai mult, feedback-ul din partea șoferilor este bun, aceștia fiind foarte mulțumiți de noile vehicule Isuzu. În plus, spre deosebire de vanurile clasice, configurația camionetelor Isuzu – având o rază de bracare mai mică și cabine pătrățoase, cu motorul amplasat dedesubt – le fac mai ușor de manevrat pe străduțele înguste. Iar principalul motiv pentru care s-a optat pentru Isuzu îl reprezintă fiabilitatea produsului.
„Am fost printre primii care am promovat Isuzu pentru acest tip de aplicație, astfel că nu putem spune că ne-am confruntat cu mari probleme privind recepția vehiculelor. Este adevărat însă că modelul a penetrat foarte bine piața de 7,5 t. Înțeleg că este o problemă generală de disponibilitate pentru vehiculele noi, dar rămâne de văzut pe viitor ce termene de livrare ni se vor oferi, pentru că urmează să mai facem și alte achiziții. Deocamdată ne bazăm pe 2-3 luni din momentul plasării comenzii. Suntem însă un client dedicat, avem vehicule cu configurație personalizată, astfel că beneficiem de tot sprijinul din partea importatorului Isuzu.”
Business-ul cu Mega Image reprezintă o cotă importantă din totalul operațiunilor Helix, având în vedere faptul că pe lângă contractul principal de distribuție au fost încheiate și alte colaborări adiționale (spre exemplu, distribuție pentru hrană de animale la adăposturi sau transport de ambalaje în incinta depozitelor). Trebuie subliniat însă că cele două proiecte principale, livrări la magazine și door-to-door, reprezintă linii de business separate în activitatea holding-ului și, de altfel, aceasta a fost strategia de la început, pentru a diminua cât mai mult riscurile.
Din considerente legate de varietatea comenzilor primite, nu se poate face o delimitare clară a zonelor de distribuție. Și, tocmai de aceea, strategia Helix a fost de a stabili parcarea vehiculelor la distanță aproximativ egală între cele două depozite Mega Image din zona București. „Acesta este sistemul de lucru pentru toată lumea. Domeniul este foarte dinamic și nu se poate face o împărțire pe criterii zonale”, a explicat Călin Marica.
Focus pe inovație și optimizare
Un avantaj al colaborării cu Mega Image îl reprezintă disponibilitatea beneficiarului de a inova și de a schimba, fiind receptiv la sugestii de îmbunătățire a operațiunilor. De altfel, strategia Helix Logistics cu toți clienții este de a avea o relație deschisă, pentru toate contractele fiind prezentate în mod transparent proiecții de costuri și bugete. „Am încercat să promovăm întotdeauna ideea că beneficiarul/retailerul este primul care poate să-și susțină partenerii, fie că vorbim de transport, ori de alte segmente logistice, pentru a putea investi și a dezvolta business-ul în mod sănătos. Am dezvoltat chiar un simulator complex de proiecții de costuri și de bugete. Și tocmai pentru că am argumentat cu cifre am reușit să obținem tarifele corecte de transport din partea tuturor partenerilor.”
Pentru 2023, focusul și resursele financiare au fost direcționate însă spre înnoirea parcului auto și implementarea unui ERP (cu modul TMS integrat), care va ajuta inclusiv la dezvoltarea unui sistem personalizat de monitorizare a vehiculelor de distribuție. De altfel, de aproape un an, Helix Logistics a început activitatea de distribuție pentru magazinele unui alt retailer existent pe piața din România, Cora.
Helix are implementat un sistem bine pus la punct de monitorizare a activității șoferilor (printr-o platformă cu supervizare prin GPS), astfel că s-a putut asigura încă de la început un control strict al activității de transport. S-a implementat însă serviciul proof-of-delivery în cazul livrărilor door-to-door, tocmai pentru a garanta performanța.
Cu o parte din mașinile de transport lucrăm în echipaj format din șofer și manipulant. Cei mai mulți manipulanți sunt nepalezi, pentru că nu s-a găsit forța de muncă necesară pe piața locală.
„Integrarea personalului străin s-a făcut relativ repede. Mai greu a fost să convingem șoferii să lucreze cu ei, dar în momentul de față au ajuns să fie uniți și se înțeleg foarte bine. Nepalezii sunt oameni muncitori, doar că trebuie să li se explice foarte clar ce au de făcut și să treacă printr-o perioadă de instruire intensivă. Apoi, se descurcă de minune. Și sunt și foarte serioși comparativ cu alți muncitori extra-comunitari, cu condiția să fie tratați bine și să li se ofere un salariu corect. Îi avem pentru doi ani, după care vor trebui să se ducă înapoi acasă pentru o lună și, apoi, vor reveni.”
Service autorizat Isuzu
Helix Automotive urmează să devină în curând service autorizat Isuzu. Principalul argument pentru internalizarea service-ului a fost viteza de reacție și nu costul. „În business-ul nostru este nevoie ca disponibilitatea flotei să fie optimă. Nu ne permitem întârzieri, astfel că orice intervenție tehnică trebuie făcută în cel mai scurt timp. Tocmai de aceea, nu am dorit să lăsăm acest lucru în sarcina unor terți.”
Service-ul are o suprafață de 300 m2 și este configurat cu 4 posturi de lucru, un elevator și un stand de frâne. Echipa tehnică urmează să fie crescută în viitorul apropiat, pentru a se putea lucra și în ture, incluzând și doi mecanici din Sri Lanka.
Helix deține și cinci ansambluri autotractor plus remorcă, dedicate transportului de piese auto pentru unul dintre cei mai importanți jucători din piața pieselor auto. „Ne interesează doar proiectele deosebite, care presupun competențe operaționale și unde putem face diferența. Nu vrem să dezvoltăm prea mult segmentul de transport internațional și să ne luptăm pe prețuri cu șoferi-patroni, care nu știu să își facă o strategie pe termen lung, însă dictează tarifele. Dorim să dezvoltăm distribuția și să aducem plusvaloare pe e-fullfillment, segmente unde avem competență”, a concluzionat managerul Helix Logistics.