Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Au început controalele pe detașare la transportul de persoane

După ce ANAF a făcut ravagii în ultimii ani în rândul companiilor de transport marfă cu controalele pe detașare transnațională și impozitarea retroactivă a diurnelor (considerate a fi parte a remunerației), se pare că a venit rândul operatorilor de transport persoane să intre sub lupa autorităților pe același subiect. Într-o primă fază, controale de la Inspecția Muncii. Atenție! Directiva detașării transnaționale 1057/2020, aplicabilă din 2 februarie 2022, vizează în egală măsură transportul de pasageri și cel de marfă și se aplică în cazul curselor efectuate în Comunitate, fie că vorbim de îmbarcarea pasagerilor pe liniile internaționale în altă țară decât România ori de transport ocazional. Cei mai expuși sunt cărăușii care lucrează pentru tur-operatori străini, în spațiul UE, dar și cei care fac circuite pentru agenții românești, dacă pasagerii nu pleacă din țară cu autocarul, ci sunt preluați dintr-un alt stat membru, unde au ajuns cu avionul.

Transportul turistic a pornit greu după pandemie, astfel că inclusiv anul trecut operatorii reclamau încă volume de activitate pe acest segment sub nivelurile din 2019. Lucrurile stau mult mai bine acum, deși se pare că tarifele nu reflectă întru totul costurile de operare, mai ales că pentru cursele din Comunitate care intră sub directiva 1057/2020 trebuie respectate toate prevederile referitoare la detașare, care vin cu un efort birocratic suplimentar. Mai exact, trebuie completate declarațiile de detașare și înscriși șoferii pe platforma europeană IMI, plus plata remunerației minime din țările unde aceștia vor fi detașați.

Respectarea drepturilor șoferilor a devenit o prioritate declarată la nivel european odată cu adoptarea Pachetului Mobilitate, iar autoritățile de control din statele membre verifică dacă acestora li se acordă salariul minim și li se acoperă cheltuielile de transport, cazare și masă pe perioada detașării. La noi, Inspecția Muncii veghează respectarea legii, iar toate procesele verbale de constatare merg automat la ANAF, care decide dacă demarează controale fiscale.

Din păcate, foarte mulți cărăuși – în special dintre cei care fac doar ocazional – nu sunt la curent cu noile prevederi legale. Controalele de la Inspecția Muncii – care au început deja în județul Vâlcea, dar care se pot extinde rapid și în alte zone din țară – îi prind complet nepregătiți, pentru că își plătesc încă șoferii cu salariu plus diurnă, fără a preciza clar în contractele individuale de muncă destinația banilor acordați cu titlu de diurnă. Amintim că, pentru a nu exista neînțelegeri, se recomandă menționarea clară a valorii diurnei acordate (în cazul curselor directe) și, separat, valoarea indemnizației de detașare, dacă este cazul. În cazurile în care se consideră că șoferul este detașat transnațional, compania are obligația să îi deconteze cheltuielile ocazionate de detașare – cele de transport, cazare și masă – în contractul de muncă sau într-un act adițional la contract trebuind menționat clar că indemnizația de detașare acordată nu include și aceste cheltuieli ocazionate de detașare. Și dacă există dovada plății separate a indemnizației de detașare, calculată corect în funcție de orele petrecute pe teritoriul fiecărei țări în care șoferul este detașat, precum și a cheltuielilor de masă și cazare, operatorul de transport este în afara oricărui pericol la un eventual control.

Cum se aplică directiva detașării?

Directiva detașării transnaționale a fost transpusă în legislația națională prin OG 12/2022, fiind aplicată din 2 februarie 2022 atât la transportul de marfă, cât și de pasageri. Astfel, toate operațiunile de transport internațional de călători se vor supune prevederilor acestei directive, cu excepția transportului rutier bilateral, adică acea operațiune de transport efectuată în cadrul unui serviciu ocazional sau regulat de transport internațional de pasageri, în care un șofer îmbarcă persoane în statul membru de stabilire și le debarcă într-un alt stat membru sau într-o țară terță sau invers ori îmbarcă și debarcă persoane în statul membru de stabilire în scopul efectuării de excursii locale într-un alt stat membru.

De asemenea, sunt exceptați și șoferii care tranzitează teritoriul unui stat membru fără a îmbarca sau debarca persoane, precum și cei care efectuează, pe lângă operațiunea de transport bilateral, o activitate de îmbarcare și/sau debarcare în statele membre sau în țările membre pe care le traversează, cu condiția ca acesta să nu îmbarce persoane și să le debarce în același stat membru, ori efectuează maximum două activități suplimentare de îmbarcare și/sau debarcare în statele tranzitate, cu condiția de a nu îmbarca și/sau debarca persoane în același stat, atunci când operațiunea de transport bilateral începută în statul membru de stabilire, în cursul căreia nu a fost efectuată nicio activitate suplimentară, este urmată de o operațiune de transport bilateral către statul membru de stabilire.

Excepțiile pentru activitățile suplimentare se aplică numai până la data de la care tahografele inteligente, ce respectă cerința de a înregistra trecerile frontierei și activitățile suplimentare, vor deveni obligatorii. După aceea, doar șoferii vehiculelor echipate cu astfel de tahografe vor mai beneficia de exceptările respective.

Conducătorii auto care fac operațiuni de cabotaj conform regulamentului 1073/2009, respectiv îmbarcă și debarcă pasageri pe teritoriul unui stat UE, altul decât România, sunt considerați detașați.

Obligații privind detașarea transnațională

Conform OG 12/2022, se consideră că o detașare se încheie atunci când șoferul respectiv părăsește teritoriul țării, în cursul efectuării transportului internațional de persoane. Perioada de detașare nu se cumulează cu perioadele de detașare anterioare, în cazul în care operațiunea de transport rutier internațional este efectuată de același șofer sau de un altul pe care acesta îl înlocuiește. Situațiile se pot extrapola și în cazul șoferilor români care lucrează în UE, sub rezerva că trebuie consultate prevederile legale adoptate de fiecare stat membru în parte.

Firmele care detașează șoferi în UE au obligația de a completa o declarație de detașare cel târziu la data începerii detașării, prin intermediul unui formular standard multilingv al interfeței publice conectate la Sistemul de informare al pieței interne (IMI). Declarația de detașare trebuie să conțină informații cu privire la identitatea firmei de transport, cel puțin sub forma numărului licenței comunitare, datele de contact ale managerului de transport sau ale unei alte persoane care să țină legătura cu autoritățile, identitatea, adresa de reședință și numărul permisului de conducere ale șoferului, data începerii contractului de muncă al acestuia și legea aplicabilă contractului, datele preconizate de începere și de încheiere a detașării și dacă serviciile de transport efectuate sunt transport rutier internațional de persoane sau cabotaj.

Șoferii detașați trebuie să dețină și să prezinte la control declarația de detașare transmisă prin intermediul IMI, dovezi ale operațiunii de transport și înregistrările tahografului (în special simbolurile de țară).

În pregătirea detașării în UE, cărăușii sunt sfătuiți să se informeze asupra nivelurilor de remunerație din fiecare stat, să facă evidențierea clară a indemnizațiilor de detașare în remunerația propriilor șoferi și să completeze declarațiile de detașare fracționat per cursă. (Acest lucru este de preferat în locul unei perioade de detașare „bloc” de 6 luni, pentru a nu avea surpriza neplăcută de a se solicita rezidență fiscală în statul unde s-a făcut detașare transnațională pentru o perioadă de 24 de luni.)

Nu este de glumă! Controalele ITM au început deja. Se verifică contractele individuale de muncă și dacă acestea includ informații complete privind remunerația șoferilor, acordată în conformitate cu Codul fiscal (OG 16/2022 pentru modificarea și completarea legii 227/2015) și cu legea 72/2022 (arată cum se calculează corect indemnizația de datașare pentru a nu fi impozitată).

Articole similare

Ad