Upply a publicat recent o analiză a pieței de transport din Germania (Overview of freight transport in Germany (upply.com)), din care reiese că transportul rutier de mărfuri reprezintă aproape trei sferturi (73,6%) din totalul mărfurilor transportate terestru în această țară, pondere constantă în ultimii ani, care este cu aproximativ 4% mai mică decât media din UE și care se așteaptă să crească în următorii ani. Ceea ce, desigur, atrage operatori din alte state comunitare.
Fiind cea mai mare putere economică a Europei și a patra din lume, Germania generează fluxuri semnificative de mărfuri, volumul total transportat în 2021 fiind de 3.108 milioane de tone, în scădere cu 0,4% față de 2020, înaintea Franței (1.649 Mt), Spaniei (1.626 Mt), Poloniei (1.581 Mt) și Italiei (987 Mt).
Transportul rutier de mărfuri a totalizat în 2021 în Germania 307,3 miliarde de tone-kilometri, adică 16% din totalul din UE 27, în creștere față de 2020 cu 0,9% – mai mică decât creșterea medie din UE27, care a fost de 6,5%.
Dintre primele 10 flote europene de transport, Germania este singura care a înregistrat o scădere a traficului, de 1,9%, în perioada 2017-2021, dar ocupă în continuare locul al doilea în Europa, doar că de data aceasta cu mult în urma flotei poloneze.
Pe de altă parte, datorită importanței pieței sale interne, Germania păstrează detașat locul întâi în UE în ceea ce privește transportul intern, cu 23% din volumele interne din toate țările europene în tone-kilometri, în ciuda stagnării din ultimii cinci ani.
În ceea ce privește traficul rutier internațional, Polonia este cu mult în fața Spaniei, cu un total de 245 de miliarde de tone-kilometri în 2021, iar alte două state central- și est-europene sunt înaintea Germaniei: Lituania, cu 54 de miliarde de tone-kilometri, și România, cu 41. Germania are 35 de miliarde de tone-kilometri, cu 14,6% mai puțin decât în 2017, interval în care Polonia a crescut cu 14%, iar Lituania cu 50%.
Germania este, alături de Franța, țara cea mai cabotată de transportatorii străin, volumele crescând cu 33,5% în cinci ani (față de o creștere de numai 13,8% în Franța). Iar fenomenul este în creștere. Cu alte cuvinte, deși extinderea UE i-a adus Germaniei beneficii, deoarece i-a consolidat rolul central în fluxurile comerciale intracomunitare – în 2021, în Top 10 al fluxurilor rutiere principale bilaterale, șapte au legătură cu această țară – transportatorii rutieri germani nu au profitat în aceeași măsură, ponderea lor fiind mai mică de 50% pe toate aceste relații, așa cum se vede din statisticile Eurostat. Transportatorii germani sunt mai activi pe relațiile Austria-Germania (31,6% din volumele totale de aici), Germania-Franța (29,3%) și Belgia-Germania (28,3%), în timp ce pe relația Germania-Polonia dețin doar 3,7% din fluxurile de mărfuri, iar pe Cehia-Germania, 15,1%.