Noul regulament privind detașarea șoferilor între țările UE, inclus în Pachetul Mobilitate aprobat de Uniunea Europeană în iunie 2020, a început să dea roade la un an de la publicarea sa, în ciuda faptului că majoritatea normelor sale au intrat în vigoare abia în 2022.
Trebuie reamintit că unul dintre principalele obiective ale acestui regulament a fost acela de a oferi statelor membre arme juridice pentru a lupta mai bine împotriva așa-numitelor companii de tip „cutie poștală” și a concurenței din partea companiilor de transport care fac obiectul unor condiții salariale mai avantajoase, impunând ca șoferii de transport internațional (inclusiv operațiunile de cabotaj) să fie plătiți cu salariul minim din țara în care se efectuează transportul.
În acest sens, luând ca referință cel mai recent studiu privind transportul rutier internațional de mărfuri, care este elaborat anual de Ministerul Transporturilor, FENADISMER a putut analiza datele privind prezența companiilor de transport cu sediul în Europa de Est care au fost produse în ultimii ani, care într-un procent ridicat au corespuns unor companii de tip „cutie poștală” aparținând marilor operatori de flote spaniole, constatând că noile reglementări europene au dus la o scădere semnificativă a prezenței acestora în transportul internațional cu origine sau destinație în Spania, precum și în transportul național în interiorul țării.
Concret, în 2021, în importurile de mărfuri rutiere în Spania, flotele din țările din Europa de Est au transportat 18% din totalul de tone care urmează să fie transportate în Spania, față de 28% pe care le-au controlat în 2019, cu o scădere semnificativă a prezenței experimentate de companiile românești (-20%) și bulgare (-15%), deși în cazul companiilor de transport poloneze și lituaniene, acestea au înregistrat din nou o creștere de 16% și, respectiv, 6%.
În ceea ce privește exporturile spaniole, în 2021, flotele din țările din Europa de Est au controlat un procent de 17% din totalul mărfurilor transportate, adică cu 10 puncte procentuale mai puțin decât în 2019, companiile românești (-25%) și lituaniene (-15%) diminuându-și, de asemenea, prezența, deși companiile poloneze au crescut cu 6%.
Tocmai cei care au beneficiat cel mai mult de reducerea prezenței flotelor de transport din țările est-europene în exporturile și importurile noastre au fost transportatorii spanioli, care și-au văzut crescut ponderea în transportul internațional, a căror flotă a transportat în 2021 67% din exporturile spaniole și 66% din importurile către Spania.
O situație similară se înregistrează în transportul intern în Spania (cabotaj), unde s-a înregistrat, de asemenea, o scădere semnificativă a flotelor din țările din Europa de Est. De fapt, acest lucru a permis flotelor portugheze să recupereze locul 1 în clasamentul companiilor străine care operează în Spania, până la 32% din tonele transportate în cabotaj, urmate de România cu 15%, Polonia 14% și Bulgaria cu 12,03%, deși în termeni generali transportul rutier de marfă efectuat în Spania de către companii străine a scăzut în 2021 cu aproape 10% față de datele corespunzătoare anului 2019.
sursa foto: FENADISMER