Întârzieri în livrări, blocaje, stocuri de siguranță mai mari, costuri logistice în creștere: în viitor, schimbările climatice vor duce la perturbări ale lanțului de aprovizionare și la efecte negative asupra economiei mai mult decât oricând. Aceasta este previziunea experților în supply-chain de la compania germană de software Setlog, în contextul actualelor restricții de trecere a navelor prin Canalul Panama. Și, dacă situația din America Centrală nu are un impact notabil asupra economiei germane, experții recomandă măsuri de precauție pentru viitor în ceea ce privește transportul de materii prime și mărfuri pe căile navigabile interioare când nivelul apei scade.
În prezent, zeci de nave de marfă sunt blocate pe ambele părți ale Canalului Panama din cauza lipsei de apă pentru procesele de ecluzare a navelor în așteptare, cauzate de o secetă îndelungată în America Centrală. Prin urmare, autoritatea responsabilă a limitat tranzitul zilnic la 32 de nave până la început de septembrie. În mod normal, 36 de nave au voie să meargă pe calea navigabilă în fiecare zi. Pescajul navelor este limitat la 13,41 m. Ca urmare, se formează ambuteiaje, fiind raportați timpi de așteptare de până la trei săptămâni.
Potrivit experților, este nevoie de 200 de milioane de litri de apă pentru fiecare trecere a unei nave prin cele 12 ecluze din canalul de 80 km. Cu toate acestea, deoarece regiunea din jurul lacului Gatun, care, printre alte lacuri, alimentează cu apă ecluzele, a avut anul acesta doar jumătate din cantitatea de precipitații normală, Autoritatea Canalului Panama a decis să ia aceste măsuri.
Calea navigabilă joacă un rol important în aprovizionarea economiei americane. Prin urmare, unele companii au tras deja un semnal de alarmă cu privire la creșterea prețurilor pentru transportul de containere. Partenerul Setlog, Shippeo, confirmă, de asemenea, acest lucru. Deoarece nu este sezon de vârf și sunt disponibile suficiente capacități de transport, experții în monitorizarea transporturilor cu sediul la Paris presupun că multe companii care au timp să aștepte livrarea mărfurilor vor ocoli problema, schimbând rutele și modurile de transport.
Ralf Duester, membru al consiliului de administrație al Setlog, poate confirma acest lucru după ce a evaluat fluxul de mărfuri de la clienții din SUA în software-ul SCM OSCA al Setlog. Aproximativ 20% din volumul care trebuia inițial să fie descărcat pe Coasta de Est a fost reprogramat pe Coasta de Vest – în principal în porturile majore Long Beach și Los Angeles. De acolo, încărcăturile sunt transportate pe calea ferată sau cu camionul sau, dacă există flexibilitate, către alte depozite. Acestea sunt în principal bunuri de consum.
Pe de altă parte, pentru Germania, congestia Canalului Panama nu are, practic, niciun impact. „Nici măcar două procente din exporturile din porturile germane nu sunt destinate coastei Pacificului din America de Nord și de Sud”, spune Duester.
Cu toate acestea, testul de stres pentru lanțurile logistice din Panama reprezintă o oportunitate de a atrage atenția politicienilor și companiilor asupra faptului că fenomenele meteorologice extreme vor perturba lanțurile de aprovizionare mai des și mai violent în viitor.
Germania trebuie să se pregătească din ce în ce mai mult pentru situații de ape scăzute în navigația interioară. Rinul trebuie să fie în centrul atenției în mod special. Doar în Duisburg, cel mai mare port interior din Europa, au fost manipulate aproximativ 42 de milioane de tone de marfă în 2022. Iar anul trecut, ca și în 2018, situația pe Rin a fost destul de dificilă din cauza secetei. Este adevărat că în această țară doar 5% din mărfuri sunt transportate cu nave de navigație interioară.
„Dar analizele Institutului Kiel pentru Economie Mondială privind consecințele nivelului scăzut al Rinului au arătat că producția industrială din Germania scade cu aproximativ un procent în cazul a 30 de zile de ape scăzute într-o lună. Pentru anumite sectoare, cum ar fi industria chimică, aprovizionarea cu barje este esențială”, spune el.
Companiile sunt sfătuite, pe de o parte, să se concentreze asupra digitalizării lanțurilor de aprovizionare și, pe de altă parte, să organizeze alternative de transport, cum ar fi podurile terestre, adică transbordarea mărfurilor de pe navă pe calea ferată sau pe camion. Trebuie utilizate și nave inovatoare.