După creșterea de activitate din 2021, anul trecut companiile de expediții și logistică au înregistrat o creștere record a veniturilor, top 430 de companii din domeniu având o cifră totală de afaceri de peste 4,31 de miliarde de euro, cu 865 de milioane de euro în plus față de cele 3,12 miliarde de euro din 2021. Profitul total, de aproape 217 milioane de euro, este cu circa 68,35 de milioane de euro mai mare decât în 2021, când au fost înregistrate 156,10 milioane de euro.
Trebuie menționat că cele 430 de companii analizate în acest an provin în mare parte din topul firmelor cu cod CAEN 5229 (activități conexe transporturilor), aproape 20% dintre firmele care constituie topul venind din zona depozitărilor (cod CAEN 5220) și activităților anexe transporturilor rutiere (5221), unde regăsim mai multe companii din zona terminalelor feroviare și maritime, dar și expedițiilor rutiere.
80% din cifra de afaceri a celor 430 de companii (3.428.557.755,04 euro) a fost realizat de firmele din Top 100. Și „plusul” față de 2021, circa 865 de milioane de euro, a fost tot contribuția Top 100, multe firme din partea de jos a clasamentului înregistrând scăderi.
În ceea ce privește profitul, primele 100 de companii au realizat mai mult de jumătate din plusul de profit față de 2021. Concret, 147.730.160,98 de euro (68% din profitul total al celor 430 de companii) este profitul celor din Top 100.
Valoarea totală a activelor din industrie este de 1.733.993.310,13 euro, din care 70% (1.219.669.444,21) reprezintă valoarea activelor firmelor din Top 100. Iar din cei 22.148 de salariați din industrie, circa 71% – 15.643 – sunt angajați de firmele din Top 100.
Schenker rămâne lider. Specialiștii maritimi urcă în continuare.
Topul companiilor cu cele mai mari cifre de afaceri este condus, ca în fiecare an, de cei doi distribuitori mari, Aquila Part Prod Com și Havi Logistics, ale căror cifre de afaceri nu sunt formate doar din valoarea facturilor pentru servicii logistice și de transport, ci înglobează în multe situații și prețul produselor comercializate.
Dintre companiile de expediții, Schenker Logistics Romania este în continuare pe primul loc, cu o cifră de afaceri de 170 de milioane de euro, în creștere cu 35,37 de milioane de euro (+20%), urmată de Kuehne + Nagel, cu 148,74 de milioane de euro, o cifră de afaceri cu 48,15 milioane de euro mai mare decât cea înregistrată în 2021. Specialistul transporturilor maritime a profitat de situația de pe piață și anul trecut și a înregistrat o creștere cu 32% a veniturilor, cu mult peste rezultatele din ultimii 4-5 ani. De altfel, este pentru a doua oară când Kuehne + Nagel urcă pe locul al doilea în topul caselor de expediții. Contribuția la creșterea veniturilor nu a venit numai din transportul maritim, punctul forte al expeditorului german, ci și din activitatea de grupaj și transport rutier, pentru aceasta mutându-și depozitul de consolidare rutieră din Timișoara la Arad, pentru un acces mai facil către graniță. De asemenea, Kuehne + Nagel a investit mult în extinderea serviciilor de logistică, în urma semnării contractului cu Pepco ajungând la o suprafață totală de depozitare în administrare de peste 150.000 m2.
Un rol important în creșterea eficienței l-a avut anul trecut și lansarea aplicației de booking online myKN, extinse apoi pentru toate modurile de transport.
Transmec, pe locul al 4-lea în 2021 în topul expeditorilor, a urcat acum pe al 3-lea, și a înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu 23% (la fel ca anul trecut), de la 93,33 la 121,77 de milioane de euro. O explicație pentru creșterea ceva mai mică decât a Kuehne + Nagel poate fi faptul că firma cu capital italian nu prea activează în segmentul air & sea, care a adus cele mai mari creșteri în ultimii trei ani.
Gebrüder Weiss coboară anul acesta pe poziția a patra în topul expeditorilor (locul 6 dacă luăm în considerare și cei doi distribuitori), cu o cifră de afaceri de 115,69 de milioane de euro, în creștere cu 18% față de 2021, când a totalizat 95,60 de milioane de euro.
Pe locul al 5-lea (de pe al 6-lea în 2021, când avea o cifră de afaceri de 77,57 de milioane de euro) a urcat cargo-partner Expediții, cu 92,21 de milioane de euro (+16%). Expeditorul austriac a înregistrat o creștere spectaculoasă și în 2021 (+31 de milioane de euro), când s-a situat pentru a doua oară în top 10 expeditori din România. Creșterea a venit atât de pe segmentul air & sea, cât și din celelalte activități – rutier, contract logistics, vamă. cargo-partner a tras foarte mult pentru creșterea cifrei de afaceri în ultimii ani, având probabil în vedere vânzarea, ceea ce s-a întâmplat în mai 2023, când compania a anunțat preluarea de către Nippon Express, care primește astfel acces la piața din centrul și estul Europei, în timp ce filialele locale ale logisticianului austriac vor beneficia acum de prezența globală și mai ales în Japonia a NX Group.
Pe locul al 6-lea coboară DSV Solutions (pe locul al 5-lea în 2021, înainte de Transmec), cu o cifră de afaceri în 2022 de 89,38 de milioane de euro, față de 78,92 de milioane de euro în 2021.
Cifrele DSV Solution încorporează încă pe 2022 și rezultatele DSV Road, pe cale de separare juridică în 2023 de firma principală, la fel cum s-a întâmplat și cu DSV Air & Sea în urmă cu câțiva ani, după preluarea Panalpina. Creșterea de 18% se datorează într-o mică măsură diviziei de Contract Logistics, care a deschis un nou depozit A în Bolintin, de 12.000 m2, cu temperatură ambientală. Creșterile de volume, în acest caz, au venit în special de la clienții de food – atât pentru servicii de depozitare, cât și de transport – anul acesta compania adăugând alți clienți din retail de cosmetice și home & deco. Cu toate aceste extinderi, cifra de afaceri a DSV Solutions ca entitate juridică se va prăbuși după ce DSV Road va funcționa separat și din punct de vedere juridic, deoarece în 2022 peste 60 de milioane de euro din cei 90 realizați de DSV Solutions vin din activitatea de expediții rutiere.
DSV Road are șanse mari să rămână în top 10 și pe cont propriu, mai ales că planurile sale de extindere pe distribuție națională și transport intermodal aduc business în plus lună de lună, fiind vizată o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro – poate nu chiar în 2023, când piața nu a fost cea mai bună, dar sunt șanse de a atinge dezideratul propus la separarea de divizia de CL, mai ales în cazul în care inflația va merge în continuare în sus, chiar în 2024 sau 2025.
Dacă ne uităm însă la DSV Air & Sea constatăm iarăși un salt de 5 locuri, de pe al 22-lea pe al 17-lea (însă nu la fel de mare ca în 2021, când trecea de pe 40 pe 22), de la 27,25 la 50,88 de milioane de euro, deci o creștere de 87%. Dacă am aduna rezultatele obținute de cele trei divizii (ale celor două companii care au raportat, deocamdată, datele pentru 2022, DSV Solutions și DSV Air & Sea), grupul DSV ar avea cifre apropiate de ale Kuehne + Nagel și ar fi pe locul al 3-lea în clasamentul general.
Yusen Logistics și-a păstrat poziția a 7-a, cu o cifră de afaceri de 84,01 milioane de euro, cu 15,07 milioane de euro mai mult decât în 2021 (+22%).
Locurile 8-9 în clasament sunt disputate de IB Cargo și Quehenberger Logistics, ambele urcând cu o poziție. IB Cargo, cu 82,22 de milioane de euro, rămâne cu un loc înaintea Quehenberger (81,30 de milioane de euro), ca în 2021, când cele două firme au încheiat tot umăr la umăr: 60,51, respectiv 58,65 de milioane de euro. Și asta după ce în 2020 Quehenberger devansa IB Cargo, cu 43,58 de milioane de euro, față de 37,88 cât își trecuse în cont IB Cargo, după un an excelent în plină pandemie.
IB Cargo a încheiat un 2022 foarte bun pentru veniturile și profitabilitatea companiei, cu o creștere de 36% (+21,71 de milioane de euro) în planul cifrei de afaceri, până la 82,22 de milioane de euro, cu un procent în creștere din venituri venind din divizia de Contract Logistics gestionată împreună cu Maersk. IB Cargo și-a extins anul trecut suprafața de depozitare pentru producătorul de mobilier deservit împreună cu Maersk – la depozitul de 60.000 m2 recepționat la final de 2021 adăugându-se, în 2022, alți 8.200 m2, tot în CTP Bucharest West – însă un segment important de creștere l-a reprezentat și transportul feroviar Asia-Europa. Expeditorul și-a crescut permanent cifra de afaceri prin extinderea serviciilor cu soluții punctuale, pe rutier, aerian, maritim sau feroviar, în funcție de ce nevoi au apărut pe piață în fiecare an. Puterea de adaptare și inspirația l-au ajutat să intre cu mare succes și pe piața de Contract Logistics, segment pe care compania își dorește să îl dezvolte cât mai mult și în perioada care urmează.
De cealaltă parte, Quehenberger Logistics, așa cum anticipasem încă de anul trecut, și-a continuat tendința de creștere manifestată încă din 2020, atingând o cifră de afaceri de 81,30 de milioane de euro (o creștere de 39% față de anul trecut), pe fondul celui mai mare portofoliu de Contract Logistics, construit echilibrat pe clienți din retailul clasic și online, automotive, fashion, materiale de construcții. Cea mai mare creștere vine din segmentul FMCG, unde experiența dobândită în ultimii ani i-a permis și câștigarea de clienți noi, și extinderea cu cei existenți. Compania avea în plan investiția a circa 15 milioane de lei în echiparea depozitelor și a sistemelor de gestiune ale acestora, care să țină pasul cu extinderea pe orizontală, în 2023 depășind 300.000 m2 operați în toată țară. Preluarea companiei la nivel internațional de către Grupul Geis ar putea aduce o dezvoltare crescută și pe segmentul expedițiilor rutiere, aeriene și maritime, pe care Quehenberger Logistics Romania nu s-a focusat atât de mult în ultimii ani, preferând să se axeze pe dezvoltarea serviciilor cu valoare adăugată, unde experiența face diferența. Grupul Geis, în schimb, activ în Germania și Elveția, este foarte interesat să se dezvolte în Europa Centrală și de Sud-Est și cu siguranță partea de expediții rutiere full truck, și mai ales grupajele, sunt în atenția sa.
Topul primilor 10 expeditori se încheie cu DHL Logistics, care devansează GEFCO Romania (coborâtă acum pe 11) și KLG Europe Logistics (clasată acum pe poziția a 13-a). DHL Logistics a înregistrat o creștere consistentă a cifrei de afaceri, de 29,69 de milioane de euro, ajungând la finalul lui 2022 la 79,36 de milioane de euro (+60%). KLG Europe înregistrează în 2022 doar 53,89 de milioane de euro și pierde, astfel, 5 locuri față de anul trecut, când era pe poziția a 8-a. După creșterea de 43% de anul trecut, în 2022 scade cu 11,25 de milioane de euro (-17%).
Între DHL și KLG Europe se clasează expeditorul din Iași/Suceava Lincor Trans, care are cod CAEN de Activități de servicii anexe pentru transporturi terestre (5221), după o perioadă în care se ocupa exclusiv de transporturi rutiere de mărfuri. Astfel, compania este pe poziția a 12-a cu o cifră de afaceri de 58,97 de milioane de euro, înregistrând o creștere de 21% a veniturilor.
FM Romania reușește anul acesta să urce în clasament după KLG Europe, dar depășind Delamode și Gopet, cu o cifră de afaceri de 51,61 de milioane de euro (+77%).
Delamode însă schimbă poziția cu Gopet, reușind o creștere importantă (+40%), de la 35,84 la 50,32 de milioane de euro. Gopet, în schimb, a crescut doar cu 24%, de la 38,48 la 47,82 de milioane de euro.
După Gopet urcă în Top Elvada Company, cu o creștere extraordinară de 103%, nu mai puțin de 20,10 milioane de euro în plus, ajungând la 39,57 de milioane de euro. Saltul uriaș, de pe locul 39 pe 16, s-a datorat dezvoltării activității comerciale cu biciclete electrice, Elvada având la Constanța activități de asamblare ușoară a bicicletelor și comercializarea acestora. Jumătate din cele aproape 40 de milioane de euro realizate în 2022 provin din această afacere. În plus, Elvada și-a extins capacitatea de depozitare pe o suprafață de aproape 10.000 m2 în noua locație din Constanța Business Park, pentru care deține și autorizație de antrepozitare. Poziția geografică a determinat-o să profite de oportunitățile oferite de noul flux de mărfuri către Ucraina și Republica Moldova, construind relații cu noi clienți din cele două țări pentru care a oferit soluții de transport.
Ultimul „switch” în Top 20 s-a făcut între Rhenus și Orient SRL. Expeditorul din Suceava a reușit o creștere spectaculoasă de 43% a cifrei de afaceri, până la 39,26 de milioane de euro, un plus de aproape 11,73 de milioane de euro, datorită creșterilor pe toate segmentele, dar mai ales pe transportul containerizat și vrac. În paralel cu creșterea numărului de clienți din sectoare precum cereale, automotive sau construcții, compania a fost ocupată cu deschiderea de sedii noi (în București, Rădăuți – unde a și construit un depozit – Iași, Cluj-Napoca și Arad) și creșterea numărului de angajați. În același timp, grupul InterOrient a înființat două noi companii în sectoare diferite de business decât transporturile și logistica/expedițiile. Orient a accesat și fonduri europene pentru a achiziționa noi echipamente care să crească performanța și confortul angajaților, dar și a companiei (panouri fotovoltaice, softuri, automatizări, mobilier, recondiționări, aparate de apă kangen etc.).
Firma suceveană este urmată de Calberson România și Rhenus Logistic, ambele cu o creștere a cifrei de afaceri de la 26 la 33,5/33,9 milioane de euro.
Urmează o serie de firme care fac transporturi și expediții rutiere și pe care le-am fi mutat în clasamentul dedicat firmelor de transport, chiar dacă nu au cod CAEN 4941. Este vorba de Criboser din Bihor – care a crescut enorm, de la 17,9 la 29,17 milioane de euro, după ce în 2018 făcea doar 5,6 milioane de euro/an, prin efectuarea de transport frigorific de alimente, farmaceutice, fructe/legume, Atlas Imobiliare, specialistul în transportul expres din automotive, dar care în ultimii ani face trecerea la camioane din cauza legislației restrictive pentru transportul cu vanuri, dezvoltând în continuare expedițiile cu focus pe automotive (a crescut cifra de afaceri în 2022 la 28,9 milioane de euro, de la 20 în 2021) și Quattro Intersped din Argeș – care a crescut, de asemenea, cu 7,27 de milioane de euro, până la 27,5 în 2022).
Urmează All Cargo Express din Timiș, de mai mulți ani în topul companiilor cu capital românesc care fac depozitare și logistică. Firma timișoreană provenită din transportatorul MVT Logistik a terminat 2022 cu 26,99 de milioane de euro, cu 7,19 milioane de euro mai mult ca în 2021.
Evidențiem pe locurile următoare IDL Bucharest – cu o creștere mai moderată, de 3 milioane de euro, până la 26,38 de milioane de euro, care arată constanța businessu-ului, creșterea de 13% acoperind, practic, inflația și o parte din creșterile de cost – Transfer International Spedition, cu o creștere de 4,4 milioane de euro, până la 25,44 de milioane de euro, Lactalic Logistics (24 de milioane de euro, +4 milioane de euro față de 2021), Fast Freight din Constanța și Romfracht (ambele cu peste 23,5 milioane de euro, +3,2 milioane de euro față de 2021).
Kuehne + Nagel are din nou cea mai mare creștere a cifrei de afaceri
După valoarea absolută a diferenței dintre cifra de afaceri înregistrată în 2021 și cea din 2020, firma cu cel mai mare salt este Kuehne + Nagel (48,15 milioane de euro), urmată de Schenker Logistics (35,37), DHL Logistics (29,69), Transmec Ro (28,43), DSV Air & Sea (23,63), Quehenberger Logistics (22,64), FM Romania (22,50), IB Cargo (21,71), GEFCO Romania (20,89), Elvada Company (20,10), Gebrüder Weiss (20,08), Yusen Logistics (15,07), cargo-partner Expediții (14,63), Delamode (14,48) și Orient (11,73 de milioane de euro).
În total 18 firme au înregistrat o creștere a cifrei de afaceri cu peste 10 milioane de euro, cei doi distribuitori având cele mai mari creșteri: Havi Logistics, cu 57,99 de milioane mai mult, și Aquila Part Prod, cu 47,82 de milioane de euro.
DB Schenker, lider și la capitolul „Profit”
Cel mai mare profit în 2021 l-a avut Schenker Logistics Romania – 17,04 milioane de euro, cu 14,22 de milioane de euro mai mult decât în 2021 – care își crește și activele de la 66,43 la 71,59 de milioane de euro. La o diferență mică, de doar 1,23 de milioane de euro, se situează Aquila, cu 15,81 de milioane de euro, cu 3,02 milioane de euro mai mult decât în 2021, când cel mai mare distribuitor din România a finalizat niște integrări/achiziții înainte de listarea la bursă.
Pe locul al 3-lea urcă Kuehne + Nagel, cu 8,30 de milioane de euro (+5,18 de milioane), care a profitat și în prima jumătate a lui 2022 de prețurile ridicate la transportul de containere, dar s-a dezvoltat concomitent și pe rutier și Contract Logistics. Logisticianul german crește vertiginos și în Top Active, de la 17,22 la 27,61 de milioane de euro (+60%), deși nu deține depozite. Creșterea activelor se datorează investițiilor în echipamente și softuri, inclusiv activelor circulante mari ca urmare a extinderii volumelor.
Urmează DHL Logistics care urcă pe locul al patrulea – cu un profit de 7,05 milioane de euro (+2,91 de milioane de euro) – care și-a crescut, de asemenea, și activele în 2022 cu 5,90 de milioane de euro, până la 15,40 de milioane de euro.
Pe locul 5 este Quehenberger Logistics, cu un profit de 5,28 de milioane de euro, care practic aproape că și-a dublat profitul față de 2021 (+2,76 de milioane de euro). Specialistul în Contract Logistics își crește și activele (+26%), de la 18,30 la 23,20 de milioane de euro, pe fondul creșterii suprafeței de depozitare operate.
Un salt important la capitolul Profit înregistrează și IB Cargo cu 4,66 de milioane de euro (+1,94 de milioane de euro față de 2021), care și el crește valoarea activelor foarte mult (+36%), de la 12,36 la 16,83 de milioane de euro.
Top 10 firme aranjate în ordinea profiturilor este completat de Transmec, cu 4,49 de milioane de euro, care își crește astfel profitul cu 2,61 de milioane de euro (+139%) și activele cu 16%, până la 43,43 de milioane de euro, urmată de o firmă intrată nou în Top, Phoenix Logistics Solutions, din Constanța, care are o creștere explozivă a profitului de la 7.305 euro în 2021 la 4,17 milioane de euro. Pe locul al 9-lea se clasează Gebruder Weiss, care a înregistrat un profit net de 4,12 milioane de euro, cu 263.821 de euro mai mult decât în 2021.
În următorul pluton de 10 companii întâlnim o mulțime de firme care se regăsesc în topul similar ordonat după cifra de afaceri. Astfel, după DSV Air & Sea, care a înregistrat 3,88 de milioane de euro profit în 2022, cu 167% mai mult decât în 2021, regăsim în top cargo-partner Expediții, cu un profit net de 3,29 de milioane de euro, în creștere cu 35% față de 2021, când profitul înregistrat a atins 2,44 de milioane de euro.
De remarcat că DSV Air & Sea și-a sporit în 2022 și activele, atingând 11,65 de milioane de euro, cu 2,33 de milioane mai mult (+25%). DSV Solutions nu este însă nici anul acesta în Top 20 profit, ci a coborât pe locul al 125-lea, cu numai 415.649 de euro, dar cu active crescute considerabil, de la 18,38 la 25,68 de milioane.
Pe locul 12 găsim o companie din Constanța – Silotrans – al cărei nume indică implicarea în comerțul cu cereale: 2,8 milioane de euro profit, cu 320.000 de euro mai mult decât în 2021. Asta în condițiile în care cifra de afaceri pe 2022 a scăzut de la 10 la 8,68 milioane de euro.
După distribuitorul CBA Nord-Vest (2,56 de milioane de euro), urmează o serie de expeditori rutieri: Quattro Intersped, o companie de transport și logistică din Argeș, care a reușit să obțină un profit de 2,46 de milioane de euro, în creștere cu 81%, Lincor Trans – 2,44 de milioane de euro, cu 563.347 de euro mai mult față de anul anterior (+30%) – Pallet Express, cu un profit net de 2,04 milioane de euro (+392.262 de euro), o creștere deci de 19% – și Tomat Prod Impex, o firmă de transport și logistică din Prahova, care a profitat de ce poate oferi zona din jurul Ploieștiului și a dezvoltat o flotă de camioane nouă și un depozit de aproape 20.000 m2, cu care a realizat un profit de 2,28 de milioane de euro (având una dintre cele mai mari creșteri ale profitului în 2022, de 1,28 de milioane de euro față de 2021). Asta în condițiile în care cifra de afaceri a fost de 7,56 de milioane de euro, cu 55% mai mult față de 2021, când a realizat 4,88 de milioane de euro.
După Euroccoper (2,1 milioane de euro) și Elvada (2,09 milioane de euro), cu creșteri de 609.456, respectiv 1,18 milioane de euro, apare în top „veteranul” Karl Heinz Dietrich International, cu 2 milioane de euro profit, o creștere mică față de 2021 (+248.529 de euro), similară în planul cifrei de afaceri – de la 19 la 21,9 milioane de euro, în linie cu inflația aproape.
Cu o cifră de afaceri de 16,27 de milioane de euro, cu 3,86 de milioane mai mult (+30%) față de 2021, Euroccoper a punctat la capitolul profitabilitate datorită expansiunii serviciilor de expediții și comisionariat vamal, încercând să joace un rol cât mai important în transportul cerealelor din Ucraina, în paralel cu dezvoltarea serviciilor de logistică și expediții consacrate. Odată cu creșterea profitului – 2,10, față de 1,49 de milioane în 2021 – expeditorul timișorean punctează și la capitolul Active, care cresc de la 7,20 la 8,19 milioane de euro.
În cazul Elvada, activele aproape că s-au dublat, de la 7,39 la 14,56 milioane de euro.
O altă apariție nouă în topul firmelor de logistică este First Bob, din București, care a urcat în top Profit direct pe locul 22, cu un profit net de 1,97 de milioane de euro, (de la 773.247 de euro).First Bobare o cifră de afaceri relativ mică față de profitul realizat anul trecut: aproape 5 milioane de euro, după ce în 2021 realizase 2,28 de milioane de euro.
În topul celor mai spectaculoase creșteri ale profitului în 2022 întâlnim mai multe nume noi care au crescut enorm ca business ca urmare a reorientării traficului de cereale și produse petroliere dinspre/către Ucraina. ECS Logistics, de exemplu, este un broker vamal care oferă depozitare în Galați și Brăila și servicii de comisionariat vamal în Galați, Giurgulești, Brăila, Constanța, Agigea, Mangalia, Dornești, Isaccea etc. – adică toate punctele fierbinți de tranzit Ucraina-România. Cu o creștere a profitului de 1,36 de milioane de euro (de la 381.173 în 2021), ECS se plasează pe locul al 11-lea din punct de vederea al creșterii profitului. Cifra de afaceri a crescut cu 1,69 de milioane de euro, de la 882.985 de euro în 2021.
În topul celor mai mari creșteri ale profitului, de peste un milion de euro, sunt 18 companii, dintre cele nemenționate până acum numărându-se GP Intermodal (activ în transportul feroviar de containere), Frial (din Constanța), Ars Altmann Ro (care a terminat pe pierdere 2021) și Waberer’s Romania (care a avut în 2021 un profit de doar 149.167 de euro).
Observăm absența unor firme din Top 20 după cifră de afaceri în topul celor mai profitabile companii, dintre care cea mai notabilă este a DSV Solutions, așa cum am amintit. O altă absență în Top Profit este GEFCO, firmă care a înregistrat o pierdere de neluat în considerare de 40,94 de euro în 2022, după alți trei ani de pierderi mai mari: 886.589, 710.896 și 584.695 de euro. Companie light asset prin excelență, GEFCO și-a crescut activele anul trecut cu 64%, ajungând la 25,88 de milioane de euro (față de cele 15,74 de milioane de euro din anul anterior), după ce au scăzut în fiecare an din 2018 până în 2021. Rămâne de văzut cum va evolua activitatea după preluarea de către Ceva Logistics, pentru moment nefiind făcută nicio declarație oficială cu privire la strategia de continuare a activității celor două firme.
O altă firmă prezentă constant în Top 20 Cifră de afaceri, dar nu și în Top Profit, este Gopet, care a înregistrat un profit de 357.818 de euro, față de 330.746 de euro în 2021. Compania și-a crescut și activele în 2021 de la 9,97 la 15,36 de milioane de euro (+54%).
În total, 48 de firme au înregistrat un profit net de peste un milion de euro în 2022.
Active de ordinul miliardelor în depozite, softuri, echipamente
Activele totale ale firmelor care lucrează în logistică însumează 1,73 de miliarde de euro, cu 202 milioane de euro mai mult decât anul trecut. Spre deosebire de transporturi, unde firmele cu capital românesc sunt majoritare în Top 20 Active, datorită investițiilor în parcuri și autobaze/depozite de cross-docking, devansând flotele multinaționale, care închiriază autovehiculele, pentru a le putea reloca ușor când legislația nu mai e prielnică, la expediții și logistică firmele multinaționale au cele mai mari active, asta în special datorită activelor circulante foarte mari.
Și este cazul atât al firmelor care au o politică de deținere în proprietate a depozitelor – Schenker Logistics (71,59 de milioane de euro), Karl Heinz Dietrich International Exped (92,63), Gebrüder Weiss (44,01) sau FM Romania (23,37 de milioane de euro) – cât și al celor cu investiții în terminale intermodale sau vagoane de tren: Transmec (43,43 de milioane de euro) sau Yusen Logistics (21,47 de milioane de euro).
Cea mai mare valoare a activelor o are în continuare Aquila Part Prod Com, cu peste 170 de milioane de euro investite în depozite, autovehicule, echipamente, sisteme software etc., dar și mult cash aruncat pe piață.
Alături de firmele cu depozite proprii, în top Active întâlnim și firme light asset, precum Kuehne + Nagel (27,61 de milioane de euro valoarea activelor), GEFCO Romania (25,88), DSV Solutions (25,68) sau Quehenberger Logistics (23,20 de milioane de euro).
Deși anul a început extrem de prost atât pentru e-commerce, cât și pentru retailul tradițional, pe fondul reducerii drastice a consumului, 2023 s-ar putea încheia onorabil pentru industria de logistică și expediții dacă reușim să eficientizăm tranzitul de bunuri dinspre și către Ucraina, deși restricționarea accesului cerealelor ucrainene pe piața românească s-ar putea să fi avut efecte nefaste și asupra tranzitului către alte regiuni.
Cu toate scăderile de volume de transport, mai ales pe maritim, dar, implicit, și pe naval, cu siguranță clasamentul pe 2023 va arăta altfel decât cel publicat acum, multe firme obișnuite să apară cu plusuri de profit an de an zbătându-se acum să nu facă pierderi. Rămâne de văzut ce noutăți aduce finalul de an.
De mai bine de 10 ani, mediul economic crește și coboară neașteptat, demonstrând încă o dată că transporturile și logistica sunt activități pentru „surferi”, care trebuie să știe cum să atace fiecare „val” economic pentru a-și dezvolta compania. Cei conservatori, care nu ies din tipare, au realizat anul trecut profituri moderate, confortabile, cât să acopere inflația, o parte din creșterile de cost și dezvoltările ulterioare. „Jucătorii” care au pariat pe zone mai puțin accesibile – cereale, produse petroliere, dar și alte bunuri cu origine sau destinație Ucraina sau Republica Moldova – au raportat creșteri record, ridicând în topul profitului, mai ales, nume aproape necunoscute sau foarte puțin cunoscute din zona feroviară. Transportatorii români încep să prindă avânt în logistică și expediții, în timp ce mulți din logisticienii mari domină în continuare topul, cu salturi moderate de la un an la altul, dar foarte bune în continuare. După preluări și consolidări pe piața logistică mondială, cu efecte și în România, topul celor mai eficienți operatori de logistică se remodelează ușor, fiind loc de schimbări încă și în 2023, mai ales că țara noastră începe să fie privită ca o piață tot mai interesantă în contextul războiului din Ucraina și al rolului pe care l-ar putea juca în reconstrucția de după război.