Augustin Hagiu (FORT) a remarcat cu ocazia Conferintei Anuale a Transportatorilor Express de Marfuri din Romania, care a avut loc la sfarsitul lui septembrie la Felix, faptul ca soferii alcatuiesc o comunitate mare pe Facebook, si a intrebat daca nu sunt tentati sa faca un pas inainte, adica sa se organizeze intr-un sindicat, cu atat mai mult cu cat nu exista astfel de parteneri de dialog social nici la Ministerul Transporturilor, nici la alte ministere. „Eu ma gandesc de cinci ani la un sindicat al soferilor si daca va decideti ma angajez sa va sprijin inclusiv din punct de vedere juridic.“
Tamas Mehesz, reprezentantul comunitatii soferilor de pe Facebook, a raspuns ca ideea nu este noua, ci au avut-o si ei, dar pe parcurs cei mai multi au dat inapoi si au mai ramas circa 500 de conducatori auto care sa doreasca sa infiinteze un sindicat. „Multi se asteptau ca acest sindicat sa rezolve problemele tuturor soferilor, mai ales sa le aduca o marire de salariu, si cand au vazut ca nu se poate au dat inapoi.“
Dumitru Blaga (APULUM) a punctat si el faptul ca ar fi o idee foarte buna sa existe un sindicat al soferilor, ca partener al patronatelor, „ca sa fie colaborare intre noi asa cum si noi, asociatiile, vrem sa colaboram cu autoritatile. Daca va organizati puteti face ceva constructiv.“
In acest punct al discutiei, organizatorul conferintei, Zsolt Gogucz, a intrebat managerii prezenti in sala daca vad vreun risc major pentru afacerea lor in cazul in care s-ar infiinta un sindicat al soferilor, iar cei mai multi au raspuns ca nu. „Si noi vrem ca soferii sa vada ca patronii nu sunt dusmanii lor, ci vor sa coopereze, sa-i sprijine. Acum lipsa de comunicare e clara, dar poate pana la conferinta de anul viitor se vor indrepta lucrurile. Sigur ca exista patroni care nu platesc bine soferii sau soferi care distrug masinile, dar aceasta initiativa trebuie sustinuta de ambele tabere pentru a ajunge undeva“, este de parere Zsolt Gogucz.
O alta idee buna ar fi infiintarea unei platforme online unde sa poata scrie si patronii, si soferii.
O alta problema despre care discuta mult soferii in parcari este consumul care li se impune, in conditiile in care „nici producatorii masinilor nu pot aprecia consumul exact, pentru ca depinde de incarcatura, de traseu, de timpul de tranzit si de odihna“.
Gabor Sandor (IFPTR) este de parere ca soferii au doua probleme importante – predictibilitatea (cati bani vor castiga, cat vor avea de munca, la ce sa se astepte s.a.) si numarul de kilometri realizati – si ca singura sansa a unui eventual sindicat ar fi sa-si asume o misiune, pentru ca „rolul lui nu este sa rezolve probleme“.