Comitetul Național Rutier din Franța (CNR) a publicat tradiționala sa analiză a condițiilor economice și a costurilor de transport rutier, de unde rezultă că acestea din urmă, cu excepția motorinei, au crescut cu 5,7% față de perioada similară a anului trecut în cazul transportului rutier de mărfuri pe distanțe lungi și cu 7,6% în cazul transportului cu autobuze școlare. Iar ieftinirea carburanților de la începutul lui 2023 a fost anulată de scumpirile din ultimele luni.
Creșterea economică pentru 2023 rămâne lentă și se preconizează că va fi de 3,0% în lume și de 0,9% în zona euro și în Franța, iar scăderea lentă a inflației se estimează că nu va permite o redresare semnificativă în 2024.
Potrivit FMI, inflația la nivel global va scădea de la 8,7% în 2022 la 6,8% în 2023, dar prețurile produselor continuă să crească în diverse sectoare și în afară de asta se vede și efectul majorării dobânzilor băncilor centrale, decise pentru combaterea inflației.
Potrivit aceleiași instituții, creșterea economiei mondiale, care a fost de 3,5% în 2022, ar putea rămâne la 3,0% în 2023 și 2024, cu diferențe mari de la o țară la alta. Germania a avut PIB în scădere două trimestre consecutive, al patrulea din 2022 și primul din 2023, deci a fost în recesiune, în timp ce China a avut o creștere de 2,2% în primul trimestru din 2023, iar Franța a avut o creștere de 0,5% în trimestrul al doilea din 2023. Aceste reveniri le dau speranțe de creștere țărilor în cauză, dar nu duc la o dinamică durabilă, ci mai degrabă la o situație de platou.
Companiile își reduc investițiile, ceea ce duce la dificultăți reale, în special în sectorul construcțiilor – unde scade numărul de locuințe și prețul acestora – consumul gospodăriilor este și el mai mic din cauza inflației, iar creșterea ratelor dobânzilor crește riscul de neplată a datoriei suverane în țările în curs de dezvoltare.
La acestea se adaugă riscurile geopolitice, și ele semnificative: continuarea războiului din Ucraina sau tensiunile dintre China și SUA, în special în jurul Taiwanului.
Pe de altă parte, alți factori de risc negativi s-au estompat parțial. Din a doua jumătate a lui 2022, prețurile mondiale la materiile prime și produsele energetice s-au contractat și sunt destul de stabile, iar cererea slabă nu este de așteptat să creeze noi tensiuni până la sfârșitul anului și începutul lui 2024.
În ceea ce privește prețul barilului Brent, acesta a depășit la început de septembrie pragul de 90 de dolari, pentru prima dată în 2023, iar până la final de an se așteaptă o nouă ușoară creștere.
În acest context, transportatorii francezi intervievați de CNR pentru a realiza studiul s-au declarat în mare parte pesimiști în legătură cu viitorul pe termen scurt, mai ales din cauza inflației și efectelor sale asupra consumului și investițiilor.
Flota franceză care face transport pentru terți, cu 148,2 miliarde de tone-km în 2022, a revenit la nivelul de dinainte de criza Covid-19, după care în primul trimestru din 2023 a înregistrat o scădere de 3,6%. Dar odată cu revenirea activității economice în trimestrul al doilea rezultatul pentru prima jumătate a anului se pare că va fi mai echilibrat.
Afectat și de dificultățile din construcții, transportul de mărfuri se deteriorează treptat, în perioada ianuarie-august 2023 indicatorul climatului de afaceri scăzând cu o medie de 6 puncte și fiind în continuare sub valoarea sa pe termen lung, așa cum reiese din interviurile cu managerii francezi de transport.
Pe de altă parte, înmatriculările de vehicule grele noi pentru transport de marfă au înregistrat o creștere puternică, de 9,8% în primul trimestru și, potrivit producătorilor, tendința a continuat și în al doilea, însă ea este și efectul întârzierilor în livrare. Transportul cu autocarul continuă să își revină în Franța, dar creșterea de 23,8% din 2022 nu anulează scăderea de 29,1% din 2020.