Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Acvaplanarea: cum actionezi corect in cazul producerii fenomenului

Depasirile periculoase, nepastrarea distantei corespunzatoare fata de vehiculul precedent, actiunile neasteptate ale celorlalti soferi, viteza excesiva si acvaplanarea. Acestea sunt rezultatele unui studiu publicat de Nokian Tyres despre cele mai mari riscuri in trafic pe timp de toamna.
Riscul acvaplanarii este cat se poate de real in special in timpul ploilor torentiale abundente, iar anvelopele de calitate si presiunea corecta a pneurilor reduc acest risc.
 

„Cand masina incepe sa derapeze pe pelicula de apa creata pe carosabil, soferul nu trebuie sa franeze. In schimb acesta trebuie sa apese ambreiajul si sa ridice piciorul de pe pedala de acceleratie pentru a reduce viteza. De asemenea este important sa mentina traiectoria masinii in directia de deplasare. Daca rotile sunt virate mult dreapta sau stanga, odata cu recapatarea aderentei exista riscul unei schimbari bruste de directie la care soferul este in imposibilitate de a reactiona. In plus, soferul nu trebuie sa accelereze pe parcursul producerii fenomenului de acvaplanare”, a explicat Matti Morri, Director Tehnic Serviciul Clienti la Nokian Tyres. De asemenea, importanta este si mentinerea presiunii din cauciucuri la valorile corecte. O presiune mai scazuta decat valoarea normala creste riscul acvaplanarii si are un efect advers asupra manevrabilitatii si durabilitatii anvelopei. In cazul masinilor foarte incarcate, soferii trebuie sa mareasca presiunea din cauciucuri cu 10-15% fata de valoarea uzuala. De asemenea, legea prevede ca limita de uzura maxim admisa a profilului anvelopei este de 1.6 mm pentru cauciucurile de vara si de 4 mm pentru cele de iarna, insa riscul de acvaplanare este foarte mare la acest grad de uzura. Producatorul de anvelope ofera si cateva sfaturi pentru evitarea acvaplanarii.

Cum sa eviti acvaplanarea
• Trebuie sa reduci viteza pe timp ploios; nici macar anvelopele noi nu pot impiedica producerea efectului de acvaplanare daca viteza este prea ridicata.
• Verifica uzura anvelopelor tale – trebuie sa ai un indice de uzura de cel putin patru milimetri.
• Verifica presiunea pneurilor, deoarece presiunea extrem de redusa creste foarte mult riscul de acvaplanare.
• Ocoleste santutile pline cu apa care se formeaza pe soselele principale.

Cum sa reactionezi la acvaplanare
• Ramai calm!
• Apasa ambreiajul si ridica piciorul de pe pedala de acceleratie pentru a reduce viteza.
• Nu vira stanga-dreapta, ci pastreaza directia de deplasarea pana la recapatarea aderentei.
• Nu frana sau accelera pe parcursul derapajului, risti sa reduci si mai mult aderenta.

Articole similare

Ad