Pe măsură ce crește cererea de material rulant în transportul de marfă, cresc și cerințele de întreținere. Digitalizarea joacă un rol esențial în acest sens, ca parte a eforturilor de decarbonizare a transporturilor, instrumentele digitale făcând ca întreținerea să fie mai eficientă și ajutând la repunerea trenurilor pe șine mai repede.
Prin reducerea timpului petrecut de trenuri în depou, acest lucru contribuie la creșterea capacității în transportul feroviar de marfă. Unul dintre aceste instrumente digitale este Spot, robotul ambulant. Acesta a fost prezentat la gara de marfă din Mainz, unde va ajuta la identificarea vagoanelor și la inspectarea osiilor.
Punerea la încercare a câinelui adulmecător digital
Spot este testat în cadrul unui studiu de șase săptămâni, axat pe două aplicații. În primul rând, el va identifica vagoane cu ajutorul RFID (un proces de identificare automată a obiectelor prin radio) și va identifica texte pe două șine. Apoi, el va efectua o inspecție vizuală a osiilor în groapa de întreținere a depozitului de vagoane de marfă. Robotul ambulant poate reduce la jumătate distanțele de mers pe jos, poate obiectiva rezultatele inspecției și poate crește siguranța prin eliminarea necesității ca lucrătorii umani să intre în groapă.
Acest lucru îi scutește pe angajați de munca solicitantă din punct de vedere fizic și le oferă timp pentru activități mai productive. De asemenea, reduce costurile de întreținere și ajută la compensarea lipsei de lucrători calificați. În cazul în care testul va avea succes, roboții ambulanți precum Spot ar putea prelua aceste sarcini în patru instalații DB Cargo în viitor. De asemenea, roboții ar putea îndeplini și alte sarcini, cum ar fi detectarea furtunurilor de frână slăbite și a scurgerilor de pe vagoanele de marfă.
Digitalizarea revoluționează întreținerea vehiculelor. Scăpând angajații de verificările de rutină, care consumă mult timp, instrumentele digitale le oferă mai mult timp pentru lucrări de reparații importante. Printre instrumentele digitale utilizate deja la DB Cargo se numără sistemul automatizat de măsurare a osiilor, podurile de camere cu inteligență artificială și roboții de sub podea. Spot, robotul ambulant, este cel mai recent recrut. Echipat cu camere sofisticate, senzori și inteligență artificială, Spot poate identifica vagoanele de marfă și poate efectua inspecții vizuale pentru a detecta daunele din tren.
Un coleg cu patru picioare
Robotul cu patru picioare, care seamănă cu un câine, este un produs industrial de ultimă generație al companiei Boston Dynamics Acesta poate fi utilizat în diverse locuri greu sau periculos de accesat pentru oameni, cum ar fi sub trenuri. Software-ul de întreținere de la distanță provine de la start-up-ul german Energy Robotics, care adaptează sistemul la cerințele specifice ale DB și îl închiriază ca „Robot as a Service”. Spot cântărește 25 kg, are o înălțime de 84 cm și poate atinge o viteză de până la 6 km/h. De asemenea, el este extrem de robust și mai agil decât orice alt robot care a existat până acum. După ce a fost prezentat la InnoTrans 2022, robotul ambulant este acum utilizat pentru prima dată în operațiunile de la DB.