Industria și consumul privat din Germania se redresează mai lent decât se preconizase, este de părere federația germană a expeditorilor și operatorilor logistici DSLV, iar PIB se așteaptă să scadă în 2023 cu 0,6%. În afară de acești indicatori economici negativi, există și „o presiune fără precedent asupra costurilor“ – cu energia, capitalul, imobiliarele, camioanele, semiremorcile, dar și cu personalul, din cauza crizei de forță calificată de muncă – ce afectează expeditorii de mărfuri, furnizorii de servicii logistice și transportatorii.
În acest context tensionat, guvernul federal contribuie și el la creșterea semnificativă a cheltuielilor cu 1 decembrie 2023 prin dublarea taxelor de drum pentru camioane, care va aduce venituri suplimentare de 7,62 de miliarde de euro la bugetul țării. DSLV comentează că o sumă aproximativ similară urmează să fie utilizată pentru a ușura povara asupra economiei în temeiul Legii privind Oportunitățile de Creștere. Dar povara și riscul colectării acestei sume uriașe cad pe umerii firmelor de transport rutier de mărfuri, pentru care costurile cu taxele de drum, în funcție de tipul de serviciu pe care îl oferă, ar putea ajunge la 20% din costurile lor totale.
Federația invocă o declarație a guvernului federal potrivit căreia costurile cu taxele de drum reprezintă doar o mică parte din costurile de transport și au impact marginal asupra prețurilor produselor la raft, dar o contrazice și afirmă că aceste costuri trebuie transferate către clienții de transport, deci către economia în ansamblul ei și către consumatorii finali.
Expeditorii care mută mărfurile de pe șosea pe calea ferată sau care utilizează camioane fără emisii nu au aceeași povară financiară și în plus contribuie la protecția mediului, dar ei reprezintă procente mici din totalul activității de transport și ar trebui să se extindă masiv în următorii ani pentru a fi relevanți, ceea ce DSLV nu crede că se poate face prin creșterea taxei de drum și obligarea transportatorilor să renunțe la camioanele diesel.