Piața logisticii frigorifice globale a fost evaluată la 764.239 de milioane de euro în 2022, cu 1,5% mai mult decât în 2021, când a totalizat 752.794 de milioane euro. Iar pentru 2023 Transport Intelligence (Ti) a prognozat o nouă creștere de 1,6%, până la 776.755 de milioane de euro.
Producția și consumul de alimente au înregistrat creșteri susținute în ultimii 20 de ani. Din statisticile Organizației Națiunilor Unite pentru Alimentație și Agricultură (FAO) se poate observa că pentru toate categoriile majore de produse volumele au fost mai mari: și tipurile tradiționale de bunuri care au stat la baza schimburilor comerciale, cum ar fi carnea de vită și cerealele, dar și categoriile mai noi, fructele exotice și peștele.
Economiile emergente reprezintă o parte substanțială a acestei creșteri în ultimii 20 de ani. China mai ales și-a sporit enorm importurile de alimente în ultimii 10 și, deși este ea însăși un producător major, se conformează modelului comun, adică produce pe plan intern cea mai mare parte din ce consumă, dar și importă produse cheie, cum ar fi carnea de porc, unde este cel mai mare producător mondial, dar în același timp cumpără volume suplimentare din America de Nord și din alte părți ale lumii. Dimensiunea pieței chineze este atât de mare, încât modelează întreaga piață globală a transportului maritim containerizat frigorific.
Evoluția pieței de logistică a produselor la temperatură controlată reflectă și veniturile mai mari ale populației. Produsele congelate și refrigerate înlocuiesc alimente care trebuie să provină de la nivel local, sunt de calitate inferioară sau utilizează o logistică mai costisitoare. Iar lanțul frigorific poate aduce îmbunătățiri în ceea ce privește costul și calitatea multora dintre ele. Cu toate acestea, pe piețele sofisticate – ca Italia sau Japonia – consumatorii nu sunt întotdeauna convinși de calitatea produselor congelate, prețuind mai mult prospețimea. În afară de acești doi factori care stimulează creșterea, evoluția lanțului alimentar este limitată de inflația ridicată din întreaga lume. Risipa poate fi mare în unele perioade, ceea ce înseamnă că inclusiv cheltuielile pentru alimente pot fluctua, deși este clar că de alimente va fi nevoie întotdeauna, și cam în aceleași cantități. În primul rând, consumatorii pot decide să aleagă alternative mai ieftine, astfel încât volumele să nu fie reduse, ci mai degrabă transferate către mai mulți furnizori de bunuri de buget. În al doilea rând, creșterea semnificativă a prețurilor din ultimul an înseamnă și că populația a redus volumul de alimente consumate, deoarece a devenit mai conștientă de risipa din perioada anterioară.
Sursă foto: UPS