În primele trei trimestre din 2023 s-au înmatriculat pentru prima dată în România 6.266 de autovehicule comerciale de peste 16 t, față de 5.236 în perioada similară din 2022, adică s-a menținut creșterea de circa 20% pe care a avut-o piață și după primul trimestru, și după primul semestru. Semiremorcile, pe de altă parte, au înregistrat o scădere de circa 2%, în condițiile în care după primul trimestru erau cu 13% mai multe decât în 2022, iar după primul semestru, cu 3,8% mai puține.
Dintre cele 6.266 de camioane de peste 16 t, 5.974 sunt autotractoare (în 2022 au fost 4.954) și 292 sunt autoșasiuri (282 în 2022). La categoria autotractoarelor de peste 16 t lider de piață continuă să fie Mercedes-Benz, cu 1.454 de unități, față de 1.149 în perioada similară din 2022, urmat de Volvo Trucks, cu 998, față de 914, și DAF, cu 985/787. În afara podiumului s-au clasat MAN (808 autotractoare în 2023 și 795 în 2022), Scania (519/238), Iveco (467/309), Ford Trucks (343/391, cea mai mare scădere față de anul anterior dintre cei opt producători principali de pe piața europeană), Renault Trucks (328/359), ATP Trucks (69), Astra (2 basculante) și Tatra (1 camion pentru transport de lemn).
Dintre cele 292 de autoșasiuri noi înmatriculate în România în primele nouă luni ale anului, 129 sunt Ford Trucks (123 de gunoiere, 5 vehicule de curățat străzi/canale și 1 pentru alte activități), față de 130 în primele trei trimestre din 2022. Podiumul este completat de Iveco (65 – 63 de gunoiere și 2 vidanje – față de 26 în 2022) și de Mercedes-Benz (23 – 9 pompe, 9 vehicule pentru alte activități, 3 vehicule pentru forare, 1 gunoieră și 1 vehicul de curățat străzi/canale – față de 28 în 2022). Clasamentul continuă cu MAN (19 – 7 pentru alte activități, 4 gunoiere, 3 pentru pompieri, 2 vidanje, 2 macarale mobile și 1 pompă – față de 16 în 2022), Liebherr (17 macarale mobile și o macara SG99, față de 7 în 2022), Renault Trucks (15 – 8 vidanje, 2 pentru curățat străzi/canale, 2 macarale mobile, 2 pentru alte activități și 1 vehicul pentru pompieri – față de 54 de șasiuri în 2022), DAF (10 – 5 vehicule de curățat străzi/canale, 3 vidanje, 1 gunoieră și 1 pentru alte activități – față de 4 în 2022), Volvo Trucks (2 vehicule pentru curățat străzi/canale, 1 vidanjă și 1 pompă, față de 3 șasiuri în 2022), Scania (1 macara mobilă, 1 vehicul pentru recuperare și 1 vehicul pentru curățare străzi/canale, față de 8 șasiuri în 2022), Schwing (3 pompe/2 în 2022), Astra (1 pompă) și Sany și XCMG (câte 1 macara mobilă).
Creștere spectaculoasă pe piața de 6-16 t
Din categoria autovehiculelor comerciale de 6-16 t au fost înmatriculate 522 de vehicule comerciale noi, din care 405 autotractoare și 117 autoșasiuri, față de 218 (111+107) în primele trei trimestre din 2022.
La categoria autotractoarelor de 6-16 t lider de piață este Iveco (226 – 112 cu temperatură controlată, 45 de prelate, 29 de basculante, 17 furgoane, 15 cu obloane rabatabile, 3 pentru transport de vehicule, 2 cu cârlig ridicător, 1 furgon, 1 pentru transport de butelii și 1 pentru caroserii amovibile – față de 61 în 2022). Pe podium au mai urcat Isuzu (68 – 38 de furgoane, 27 cu temperatură controlată, 2 stropitoare și 1 cisternă – față de 3 în 2022) și Mercedes-Benz (32 – 22 de prelate, 5 basculante, 3 furgoane, 1 pentru transport de vehicule și 1 cu obloane rabatabile – față de 4). Clasamentul continuă cu Mitsubishi (32 cu temperatură controlată, față de 1 în 2022), Renault Trucks (26 – 14 furgoane, 6 pentru transport de vehicule, 4 prelate și 2 basculante – față de 11), MAN (11 – 5 furgoane, 4 prelate, 1 basculantă și 1 pentru transport de vehicule – față de 29), DAF (10 – 6 pentru transport de butelii, 1 prelată, 1 furgon, 1 basculantă și 1 autoșasiu BX – față de 12 autotractoare de 6-16 t în 2022).
La categoria autoșasiurilor de 6-16 t lider de piață este Mercedes-Benz (51 – 47 pentru alte activități, 2 pentru transport de echipamente multiple, 1 gunoieră și 1 vehicul pentru curățare străzi/canale – față de 45 în 2022), urmat de Isuzu (20 de gunoiere și 1 pentru curățare străzi/canale, față de 7 autoșasiuri în 2022) și Iveco (21 – 15 gunoiere, 4 vidanje, 1 vehicul de recuperare și 1 autorulotă – față de 13). În afara podiumului au fost Renault Trucks (8 – 4 vehicule pentru pompieri, 3 gunoiere și 1 vehicul pentru curățare străzi/canale – față de 17), Kirchhoff (5 vehicule de curățat străzi/canale, față de 1 în 2022), DAF (3 vehicule de curățat străzi/canale și 1 gunoieră, față de 16), Mitsubishi (2 gunoiere, față de 5 șasiuri în 2022), Otokar (2 gunoiere), Farid (1 gunoieră), MAN (1 vehicul de curățat străzi/canale) și Volvo Trucks (1 vehicul apicol).
Categoriile ușoare, relativ constante
Din categoria autovehiculelor comerciale de 3,5-6 t au fost înmatriculate 120 de unități noi (100 de autoutilitare și 20 de șasiuri), față de 102 (28+74) în primele trei trimestre din 2022.
La categoria autoutilitarelor Iveco este primul în clasament, cu 58 (35 cu temperatură controlată, 12 prelate, 7 cu cârlig ridicător, 2 basculante, 1 cu obloane rabatabile și 1 pentru transport de vehicule), față de 3 în 2022, urmat de Mercedes-Benz, cu 15 (7 furgoane, 3 pentru transport de vehicule, 2 basculante, 1 prelată, 1 cu temperatură controlată și 1 cu obloane rabatabile), față de 14, și Renault, cu 11 (8 basculante, 1 prelată, 1 cu temperatură controlată și 1 furgon), față de 7.
Fiat a vândut 6 prelate și 1 furgon, Volkswagen 2 furgoane, 1 prelată și 1 pentru transport de vehicule, Ford 1 furgon și 1 basculantă, Foton 1 furgon, MAN 1 basculantă și Multicar 1 autoutilitară de 3,5-6 t.
Iar dintre cele 20 de șasiuri de 3,5-6 t 7 sunt Iveco (6 platforme de lucru la înălțime și 1 autorulotă), față de 2 în 2022, 4 sunt Mitsubishi (pentru curățat străzi/canale), față de 1, 4 sunt Renault (pentru alte activități), față de 10, 2 sunt Mercedes-Benz (ambulanțe), față de 19, și câte 1 sunt Adria (autorulotă), Euro Mobil (autorulotă) și Hymer (vehicul de curățat străzi/canale). În condițiile în care în 2022 lider de piață la această categorie a fost Ford, cu 46 de unități.
În sfârșit, din categoria autovehiculelor comerciale de până la 3,5 t au fost înmatriculate 11.373 de unități noi (10.972 de autoutilitare+401 autospeciale), față de 10.630 (10.269+361) în primele trei trimestre din 2022. După câțiva ani în care Ford a devansat Dacia ca lider al clasamentului autoutilitarelor noi de până la 3,5 t, acesta a fost devansat, la rândul său, de Renault, care are 2.959 de unități, față de 2.289 în 2022, în timp ce Ford are 2.412, față de 2.361. Podiumul se încheie cu Iveco (1.164/1.384). Restul producătorilor au vândut mai puțin de 1.000 de unități: Mercedes-Benz 866 în 2023 și 821 în 2022, Fiat 811/599, Volkswagen 764/657, Toyota 719/550, Peugeot 393/431, Citroën 226/328, Opel 170/242 și Dacia 160/179. Alți patru producători au vândut mai puțin de 100 de unități: Isuzu 97/81, Ssangyong 74/18, Suzuki 73/58 și MAN 26/35. Iar 12 au vândut mai puțin de 10 unități.
În ceea ce privește șasiurile de până la 3,5 t, Renault a vândut 88, față de 52 în primele trei trimestre din 2022, Ford 59, față de 65, Iveco 38/30, Veicoli Blindati Nom 30/14, XGO 22/7, Capron, Mercedes-Benz și Volkswagen câte 14, Dethleffs 13, Roller Team 12 și Benimar 11. Alți 35 de producători au vândut mai puțin de 10 unități.
În total din cele patru categorii de greutate au fost înmatriculate pentru prima dată în România, conform datelor DRPCI, 17.968 de unități noi și 27.479 rulate, iar 71.5902 au fost reînmatriculate, față de 15.737, 33.481, respectiv 69.866 în primele trei trimestre din 2022. Conform calculelor noastre, care includ la categoria autovehiculelor noi și pe cele care în statisticile DRPCI apar ca fiind rulate la prima înmatriculare, dar care au data primei înmatriculări cu cel mult trei luni mai devreme de data înmatriculării în România, sunt 18.420 de autovehicule comerciale noi din toate cele patru categorii de greutate, față de 16.252.
Numărul de camioane electrice din România a ajuns la 6
În primele trei trimestre din 2023 au fost înmatriculate pentru prima dată în România cinci camioane electrice de peste 16 t Volvo Trucks și unul Mercedes-Benz, dar și 1 Scania nou de 21 t pe CNG, 1 Iveco nou de peste 16 t pe CNG, 1 Foton electric de 6 t, 6 Fiat electric de 4,25 t și numeroase autovehicule de până la 3,5 t cu propulsie alternativă.
În total sunt 271 de utilitare electrice de până la 3,5 t, dintre care Ford a vândut 72, Peugeot 40, Volkswagen 33, Mercedes-Benz 31, Renault 25, Toyota 22 Citroën 17, Fiat 10, DFSK 9, Nissan 3, Cenntro 5 și Maxus 1.
La acestea se adaugă 17 Ford de 3,5 t hibrid, 2 Toyota de 3,5 t hibrid, 6 Piaggio de 3,5 t pe benzină+GPL, 1 UP de 3,5 t pe benzină+GPL, 1 Iveco CNG de 3,5 t.
Piața de semiremorci, în ușoară scădere
În primele trei trimestre din 2023 au fost înmatriculate pentru prima dată în România, conform datelor DRPCI, 3.354 de semiremorci noi și 4.435 rulate, iar 8.873 au fost reînmatriculate, față de 3.386, 4.839, respectiv 10.031 în primele trei trimestre din 2022. Iar conform calculelor noastre este vorba de 3.658 de semiremorci noi, față de 3.837 în perioada similară din 2022.
Schmitz conduce în clasament cu 1.382 de semiremorci (793 de prelate, 297 de basculante, 237 cu temperatură controlată, 20 pentru transport de containere, 18 furgoane, 11 izoterme, 3 cu obloane rabatabile și 3 pentru transport de butelii), față de 1.149 în perioada similară din 2022. Îl urmează Krone, cu 781 (569 de prelate, 132 pentru transport de containere, 45 cu temperatură controlată, 25 de furgoane și 10 cu obloane rabatabile), față de 729. Podiumul este completat de Schwarzmüller, cu 261 de semiremorci (194 de prelate, 53 de basculante, 5 platforme, 5 cu obloane rabatabile, 3 pentru transport de lemn și 1 cisternă), față de 196. Așadar, toți ocupanții podiumului au înregistrat creșteri față de 2022, ceea ce nu s-a întâmplat cu unii dintre urmăritorii lor.
Clasamentul continuă cu Wielton (181 de semiremorci – 114 basculante, 42 cu suprastructură deschisă, 10 prelate, 10 furgoane și 5 pentru transport de containere – față de 359 în 2022), Meiller (146 de basculante, față de 93), Mega (123 de basculante, față de 291), Berger (105 prelate, față de 53 de semiremorci în 2022), Kässbohrer (103 – 31 de cisterne, dintre care 23 ADR, 31 DA99 pentru transport de materiale lungi, 17 platforme, 11 basculante, 7 prelate, 5 pentru transport de containere și 1 pentru încărcături excepționale – față de 130).
Sub 100 de unități au vândut Kögel (96 – 80 de prelate, 8 cu obloane rabatabile, 5 pentru transport de containere, 2 basculante și 1 cisternă), Stas (60 – 41 de basculante, 16 DA99 ș.a. – ), Magyar (33 de cisterne ADR), OMEPS (30 de cisterne), D-Tec (29 pentru transport de containere), Max Trailer (23 cu podea coborâtă și 4 platforme), Zaslaw (14 basculante și 10 pentru transport de lemn), Bodex (20 basculante și 1 DA99), Spitzer (20 de cisterne), Fliegl (19 – 13 pentru transport de containere, 2 prelate, 2 platforme, 1 basculantă și 1 pentru transport de vehicule), Santi (11 cu temperatură controlată, 3 cisterne și 1 izotermă), Ardor (14 cisterne), Pezzaioli (13 pentru transport de animale), Lider Lowbed (7 pentru încărcături excepționale și 4 cu podea coborâtă) și Sor Iberica (10 cu temperatură controlată).
Mai puțin de 10 unități au vândut Kempf (9 basculante), Meusburger (8 platforme), Asam (6 cisterne ADR și 1 pentru transport de vehicule), BC-LDS și Gofa (câte 6 cisterne ADR), Benalu (6 basculante), Faymonville (2 cu podea coborâtă, 2 DA99 și 1 platformă), Kraker (5 DA99), Langendorf (3 pentru transport de geamuri și 2 SK pentru încărcături excepționale), Web Trailer (5 cu obloane rabatabile), Goldhofer (4 SK), Kalepar (4 pentru transport de vehicule), Knapen (4 furgoane), TMT (2 cu prelată și 2 cu temperatură controlată), Broshuis (3 pentru transport de containere), Cryolor și OMSP Macola (câte 3 cisterne ADR), Kon-Turksan Trailer (2 cu podea coborâtă și 1 pentru transport de vehicule), Lamberet (3 cu temperatură controlată), Altinordu (2 pentru alte activități), Donat (2 SK), Grapar (2 izoterme), Gras (2 basculante), GVN Trailer și Wonderful (câte 2 cu podea coborâtă), Sahin Tanker și Stokota (câte 2 cisterne ADR), Seka (2 cisterne), Sommer (2 pentru transport de animale) și Tanker (2 cisterne – din care 1 ADR).
Câte o unitate au vândut De Angelis, Nova, Ozgul Treyler (cu podea coborâtă), Eroglu, FGM și Vega Trailer (pentru transport de vehicule), Gsodam (pentru transport de lemn), Nooteboom și Veldhuizen (platformă), Nursan (pentru transport de furaje), Pacton (DA99), Pancar, Pronar (pentru alte activități), Romex (1 cisternă) și Tabarrini (1 basculantă).
La acestea se adaugă 12.903 remorci noi și 8.935 rulate la prima înmatriculare și 14.689 reînmatriculate, față de 12.572, 8.678, respectiv 13.655 în perioada similară din 2022.
Exporturile de vehicule uzate au continuat să crească
În primele trei trimestre din 2023 au fost radiate 143.896 de vehicule, dintre care 102.127 au fost dezmembrate și 41.769 au fost exportate, față de 113.033, 94.179, respectiv 18.854 în perioada similară din 2022.
Dintre vehiculele comerciale radiate, cele mai multe au fost autoutilitarele (13.487 în 2023 și 9.012 în 2022), semiremorcile (1.256/922), remorcile (685/365), autovehiculele speciale (485/340), autobuzele (290/277), microbuzele (231/163), autospecializate (175/266, printre puținele categorii care au înregistrat o scădere a radierilor față de 2022), autotractoarele (109, de asemenea în scădere față de cele 136 din 2022), autospecialele (68, mai puține decât cele 122 din 2022), remorcile speciale (60/33), semiremorcile speciale (12/7) și remorcile lente (7 radiate în primele trei trimestre din 2023 și 2 în perioada similară din 2022).
În ceea ce privește exporturile, cele mai multe le-au înregistrat autoutilitarele (7.903, față de 4.075 în 2022), semiremorcile (1.097/656), remorcile (543/206), autovehiculele speciale (189/83), autotractoarele (mult mai în fața clasamentului la exporturi decât la radieri, cu 62 de unități exportate, în scădere față de 68 în 2022), remorcile speciale (și ele mai în față în clasamentul exporturilor decât sunt la radieri, cu 50 de unități exportate în 2023 și 19 în 2022), autobuzele (135/31), microbuzele (72/38), autospecializatele (9, în scădere față de cele 26 din 2022) și autospecialele (5/4). Categoria semiremorcilor speciale este singura din care toate radierile au fost pentru export. Iar dintre remorcile lente nu a fost exportată niciuna în 2023, în condițiile în care în 2022 a fost una.