Pe 16 noiembrie, Comisia Europeană a decis să trimită Polonia în fața Curții de Justiție a Uniunii Europene pentru impunerea unor cerințe restrictive societăților implicate în comerțul transfrontalier cu gaze naturale în temeiul legislației naționale privind depozitarea gazelor naturale.
Legea poloneză privind stocurile impune importatorilor și comercianților de gaze naturale stocate în afara Poloniei prevede ca aceştia să se asigure că pot livra în orice moment stocul total obligatoriu de gaze naturale către rețeaua națională de transport sau de distribuție și să rezerve capacități ferme de transport în Polonia, în cazul în care ar putea fi necesare. Legislația națională nu permite comercializarea capacității rezervate pe piața secundară, chiar dacă aceasta nu este utilizată. Legea exclude, de asemenea, aplicarea principiului „use it or lose it”. Furnizorii de gaze care utilizează instalații de depozitare în Polonia nu sunt supuși acelorași cerințe.
Cerințele impuse importatorilor și comercianților care stochează gaze naturale în afara Poloniei nu par să fie conforme cu Regulamentul (UE) 2017/1938 privind securitatea aprovizionării cu gaze naturale. Aceasta impune sarcini suplimentare pentru participanții de pe piață care depozitează gaze în afara Poloniei, riscă să denatureze concurența, împiedică funcționarea pieței interne și riscă să pună în pericol securitatea aprovizionării cu gaze naturale, întrucât legislația națională crește riscul de congestionare a punctelor de interconectare.
Decizia de astăzi este ultima etapă a unei proceduri de încălcare a dreptului comunitar inițiate de Comisie în 2018, pe baza propriei investigații și a mai multor plângeri din partea operatorilor de pe piață. În 2019, Comisia a emis un aviz motivat. În aprilie 2022, Polonia a publicat un proiect de act de modificare a legii sale privind stocurile pentru a modifica obligația existentă de stocare a gazelor. Cu toate acestea, până în prezent, actul de modificare nu a fost încă prezentat spre adoptare de către Parlamentul național, iar autoritățile poloneze nu au comunicat niciun calendar actualizat pentru adoptarea acestuia.
În ciuda schimburilor regulate, Polonia nu a remediat încă situația. Deoarece funcționarea pieței de depozitare a gazelor naturale în cadrul Uniunii și normele nediscriminatorii privind condițiile de acces la sistemele de transport al gazelor naturale sunt esențiale pentru a asigura securitatea aprovizionării și pentru a stabiliza prețurile la energie, Comisia a decis să sesizeze Curtea de Justiție a Uniunii Europene în legătură cu acest caz.
Regulamentul UE privind securitatea aprovizionării cu gaze naturale stabilește cerințe care trebuie respectate de toate statele membre pentru a preveni eventualele întreruperi ale aprovizionării în UE și pentru a reacționa la acestea într-un spirit de solidaritate. Pentru a se asigura că statele membre pot beneficia de aprovizionarea de la vecini în cazul unei crize de aprovizionare cu gaze, regulamentul prevede măsuri special concepute pentru a garanta o aprovizionare continuă și pentru a atenua impactul unei situații de urgență. Deși sunt posibile obligații de securitate a aprovizionării care depășesc standardele definite în Regulamentul privind securitatea aprovizionării cu gaze naturale, acestea sunt supuse respectării unor condiții stricte, cum ar fi proporționalitatea, nediscriminarea și faptul că nu denaturează în mod nejustificat concurența și nu împiedică funcționarea pieței interne.