La fel ca atâtea alte companii, Knorr-Bremse resimte efectele economice globale actuale ale pandemiei și ale climatului politic internațional în schimbare. Într-un interviu acordat WERKSTATT aktuell, Bernd Spies, membru al Consiliului director al Knorr-Bremse, responsabil pentru Divizia Sisteme pentru Vehicule Comerciale, și Alexander Wagner, vicepreședinte pentru Servicii Postvânzare/Camioane EMEA în cadrul Knorr-Bremse, explică modul în care liderul de piață în domeniul sistemelor de frânare menține totuși ritmul pe piața camioanelor, urmărind în același timp obiective de creștere.
Ultimii ani au reprezentat o adevărată provocare pentru toate companiile care operează în segmentul camioanelor. Care a fost experiența dumneavoastră și a Knorr-Bremse în această perioadă?
Bernd Spies: Din punctul în care mă aflu astăzi, pot privi înapoi către 30 de ani de activitate în domeniul auto, mai mult de 15 dintre aceștia în sectorul camioanelor. Aș spune că 2008 și 2009 nu au fost ani ușori. Însă situația cu care ne confruntăm din 2020 și care continuă încă a dus provocările la un cu totul alt nivel. Pentru întreaga echipă, pentru toți cei care lucrează în cadrul Knorr-Bremse, aceștia au fost cei mai dificili ani de până acum. Pandemia de Covid a schimbat inclusiv modul în care oamenii trăiesc și muncesc. Pentru companii, a schimbat ritmul de lucru. Chiar și numai acest aspect este o provocare imensă. Dar și perioada pandemiei, când activitățile de afaceri s-au reluat și era încă necesară regăsirea unor lanțuri de aprovizionare deja existente sau crearea unor lanțuri de aprovizionare noi, a reprezentat un test uriaș. Ne-am orientat și am pus accentul în primul rând pe activitățile noastre de bază și am prioritizat asigurarea unui flux de aprovizionare cât mai constant posibil pentru clienții noștri. Faptul că am reușit să facem acest lucru este o realizare enormă din partea angajaților noștri.
Pandemia de covid și războiul care a început pe teritoriul european au perturbat lanțurile de aprovizionare și au cauzat prăbușirea piețelor de vânzări. Care este situația actuală în cadrul Knorr-Bremse în ceea ce privește furnizarea de piese de schimb și în ceea ce privește dezvoltarea economică generală?
Bernd Spies: Din cauza inflației, activăm în prezent într-un mediu care creează condiții foarte dificile. Ne confruntăm cu efectele inflaționiste, iar lanțurile de aprovizionare nu sunt încă pe deplin normalizate, dar începem să gestionăm mai bine situația. În plus, avem un război în Europa care generează incertitudine pentru toate părțile, fie în ceea ce privește cererea pe termen lung, fie furnizarea de energie sau perspectivele viitoare pentru produse și piețe. Prin urmare, cu siguranță Knorr-Bremse se confruntă cu numeroase provocări, însă compania noastră își îmbunătățește constant capacitatea de a le gestiona. De asemenea, cererea pe care o observăm în prezent este foarte solidă. În unele cazuri, este atât de ridicată, încât trebuie să stabilim priorități între diferitele canale de aprovizionare.
Alexander Wagner: De asemenea, observăm o cerere ridicată pentru piesele de schimb Knorr-Bremse pe piața postvânzare. Acesta este un alt domeniu în care am gestionat foarte bine blocajele în materie de aprovizionare și am răspuns eficient nevoilor clienților noștri.
Bernd Spies: Un aspect care a fost întotdeauna esențial este să le garantăm clienților noștri că se pot baza pe noi – uneori chiar și în detrimentul stocurilor noastre. Iar această abordare are rezultate. Avem o rezervă importantă de comenzi pe care încă trebuie să le onorăm și putem genera operațiuni suplimentare. Mai mult decât atât, piețele noastre principale din America de Nord și Europa sunt stabile și au o evoluție pozitivă. Piața chineză se redresează, de asemenea, în ritm constant, însă încă nu a revenit la nivelul de acum trei ani.
Ce impact au actualele prețuri ridicate la materiile prime asupra activității Knorr-Bremse?
Bernd Spies: Este important să subliniem o diferență aici, deoarece Knorr-Bremse nu achiziționează materii prime, ci în principal componente fabricate. Materiile prime urmează anumiți indici, iar aceștia prezintă în momentul de față semne de ameliorare. Însă, din păcate, nu resimțim deocamdată efectul acestei ameliorări. Nu se întrevede o redresare semnificativă a prețurilor, în timp ce costurile cu forța de muncă au crescut considerabil, iar costurile de transport sunt semnificativ mai mari decât înainte de criză. În pofida unei ușoare ameliorări, nu putem spune că piața s-a redresat. Și nici nu ne așteptăm la o revenire rapidă la nivelul pieței de dinainte de criză.
În august anul acesta, Divizia Sisteme pentru Vehicule Comerciale (Commercial Vehicle Systems – CVS) a raportat o creștere a vânzărilor de 16 procente față de aceeași perioadă a anului trecut. Vă așteptați ca această tendință să continue în lunile care au rămas din 2023?
Bernd Spies: Datorită evoluției pozitive a sectorului vehiculelor comerciale, am avut o bună primă jumătate a anului 2023. Pe baza creșterii fluxului de comenzi și a rezervei de comenzi din primele șase luni, am încredere în ceea ce privește anul fiscal în ansamblu.
Prin urmare, credeți că industria a depășit cele mai negative impacturi?
Bernd Spies: Așa cum stau lucrurile în prezent, aș spune că am învățat să gestionăm în mod optim situațiile de criză. Însă suntem departe de a fi depășit impacturile crizelor. Există foarte multă mișcare pe piață din cauza dificultăților legate de lanțurile de aprovizionare și de inflația ridicată. Acest lucru este resimțit în mod acut de către furnizori, care în mod tradițional reprezintă motorul industriei. Însă furnizorii trebuie să beneficieze la rândul lor de redresarea actuală a pieței și de prețurile mai mari. Avem nevoie de marje mai mari din nou, astfel încât industria să poată continua să se dezvolte pozitiv – odată cu electromobilitatea și conducerea automată, se întrevăd schimbări majore care vor necesita niveluri foarte mari de investiții.
În pofida acestor aspecte, Knorr-Bremse a anunțat în iunie anul trecut că a achiziționat o participație majoritară în cadrul furnizorului spaniol de servicii de mobilitate Cojali. Cine este Cojali și care este poziția acestei companii pe piață?
Alexander Wagner: Cojali este unul dintre principalii furnizori de echipamente pentru ateliere auto din lume, în special în domeniul vehiculelor comerciale și speciale. Este o companie spaniolă cu un istoric de succes de mai bine de 30 de ani, care le oferă clienților nu doar echipamente pentru ateliere auto sub formă de hardware și software, ci și asistență tehnică extinsă.
Cât de solidă din punct de vedere financiar este Cojali și cum se încadrează acest furnizor de servicii digitale de diagnoză în portofoliul Knorr-Bremse?
Alexander Wagner: Cojali a generat vânzări de aproximativ 90 de milioane de euro în 2022 și a reușit o creștere de peste zece la sută în ultimii ani. Pe termen mediu, suntem convinși că vânzările companiei vor ajunge la sute de milioane și vor continua să crească. În ceea ce privește portofoliul, serviciul emblematic al Cojali este diagnoza. Compania este unul dintre principalii furnizori în acest domeniu. Sistemul de diagnoză pentru mărci multiple Jaltest Diagnostics acoperă cerințele întregului vehicul comercial, atât cap tractor, cât și remorcă, indiferent de marca producătorului auto. În plus, diagnoza este bineînțeles fundamentală atunci când vorbim de analiza volumelor mari de date. Cu ajutorul acesteia, se poate analiza ce defecțiuni apar la ce vehicul în ce perioadă de timp, precum și ce produse sunt afectate de defecțiune. Acest lucru creează o bază esențială pentru oferirea unui număr chiar și mai mare de soluții în domeniul digitalizării în viitor.
Având în vedere know-how-ul Cojali, va oferi Knorr-Bremse soluții de întreținere predictivă în viitor?
Alexander Wagner: În prezent, avem discuții despre întreținerea specifică stării, în contextul diagnozei la distanță. Aceasta implică raportarea de către vehicul a defecțiunilor pe care le putem grupa deja pe baza urgenței, folosind coduri de defecțiune. Datele pe care le generăm cu Jaltest Diagnostics ne vor ajuta apoi să extindem în continuare domeniul întreținerii predictive.
În același timp, Knorr-Bremse oferă deja NEO, un sistem de diagnoză de atelier recunoscut. Care sunt diferențele dintre cele două sisteme de diagnoză?
Alexander Wagner: Soluția de diagnoză de atelier NEO se axează pe portofoliul Knorr-Bremse și, ca urmare, oferă și diagnoză ghidată de defecțiuni pentru sistemele dezvoltate de Knorr-Bremse. Jaltest Diagnostics, pe de altă parte, oferă servicii la nivelul tuturor mărcilor și vehiculelor. Ca urmare, cele două soluții de sisteme se completează, mai degrabă decât să concureze între ele. În prezent, lucrăm la dezvoltarea unei soluții integrate cu hardware de diagnoză pentru aceste două lumi ale diagnozei.
Prin urmare, NEO nu va înceta să existe?
Alexander Wagner: Nu, va rămâne disponibil pentru ateliere ca modul pentru soluția Jaltest Diagnostics. NEO va fi apoi furnizat ca soluție software, va fi dezvoltat în continuare și va rula pe dispozitivele Jaltest. NEO va fi disponibil, de asemenea, pentru a fi descărcat pe dispozitivele terminale Jaltest existente, pe baza unui model de licență. Cu toate acestea, dezvoltarea continuă a NEO va fi apoi urmărită în comun de cei doi parteneri ai platformei.
Câți utilizatori are Jaltest Diagnostics?
Alexander Wagner: Ce vă pot spune în legătură cu acest aspect este că avem în Cojali un lider global, iar Jaltest Diagnostics acoperă în prezent 6.000 de modele de camioane de la 200 de mărci. Diagnoza la distanță, care se efectuează când vehiculul este pe șosea, se bucură de asemenea, de o mare popularitate în rândul clienților în combinație cu Jaltest Telematics, peste 20.000 de vehicule aflate în serviciu în întreaga lume folosind deja sistemul.
Vor exista costuri suplimentare pentru clienții existenți ai Neo și Jaltest?
Alexander Wagner: O licență separată este disponibilă pentru achiziționare pentru modulul NEO. Vom prezenta o ofertă comercială utilizatorilor existenți ai NEO și, respectiv, ai hardware-ului Jaltest, pentru a face ca trecerea la pachetul complet Jaltest Diagnostics să fie atractivă.
Ce sprijin oferă Knorr-Bremse TruckServices clienților săi pentru integrarea celor două sisteme de diagnoză?
Alexander Wagner: Integrarea celor două sisteme se explică de fapt de la sine, deoarece sfera serviciilor NEO va fi în continuare disponibilă, însă acum ca software integrat. Totuși, vom oferi și instruire adecvată pentru a veni în sprijinul utilizatorilor. În plus, linia de asistență tehnică a Knorr-Bremse și a Cojali va fi disponibilă pentru a oferi clienților sprijinul cerut.
În prezent, motorul diesel rămâne conceptul de motor preferat în transportul de marfă. Cu toate acestea, mobilitatea electrică bazată pe baterii și cea bazată pe hidrogen își fac treptat loc în cadrul flotelor – atât în ceea ce privește unitățile cap tractor, cât și unitățile remorcă. Acest lucru prezintă un nou set de provocări pentru întreținerea predictivă. Cum sunt poziționate Cojali și Knorr-Bremse pentru a face față acestor provocări?
Alexander Wagner: Așa cum spuneam, deja oferim o soluție de diagnoză la distanță. Aceasta ne oferă acces la toate elementele vehiculului care sunt relevante pentru diagnoză. Iar în ceea ce privește modul în care este acționat vehiculul, sistemul va verifica minuțios starea vehiculului, pentru a oferi operatorului flotei sau atelierelor informații privind prezența și descrierea oricăror defecțiuni. Vom continua să extindem acest domeniu în direcția întreținerii predictive – fiind în continuare atenți și la vehiculele cu motoare alternative. Bineînțeles, acest parcurs va implica și verificarea stării bateriei, de exemplu, cât de repede se descarcă bateria, cât timp durează reîncărcarea completă a bateriei, temperatura mediului de stocare – toate acestea urmează.
Bernd Spies: Un alt aspect care se va dovedi important este comportamentul utilizatorilor, care cel mai probabil se va schimba odată cu progresul electromobilității. Pe termen mediu spre lung, aceste camioane vor fi mai scumpe și, prin urmare, timpii lor de nefuncționare vor fi mai mici. Aceasta înseamnă mai mult timp pe șosea, ceea ce face diagnoza la distanță și întreținerea predictivă extrem de importante. În plus, electromobilitatea va schimba întregul peisaj al transporturilor. În viitor, este posibil ca expeditorii de mărfuri să nu mai achiziționeze camioanele noi, ci să le preia în sistem leasing. Modelele de tip plată per utilizare sunt, de asemenea, de luat în considerare, având în vedere prețul ridicat de achiziție. Dacă adăugăm la acest tablou și conducerea automată, plus cerințele frecvente de actualizare pentru software-ul vehiculului, comportamentul utilizatorilor se va modifica în consecință. Iar Knorr-Bremse se află în poziția ideală pentru a răspunde acestei situații, în special împreună cu o companie precum Cojali.
Fie că vorbim de un vehicul cu motor cu combustie, fie de un vehicul electric – toate au nevoie de frâne. Cum văd Knorr-Bremse și Knorr-Bremse TruckServices transformarea mobilității?
Bernd Spies: Este adevărat. Dar trecerea la electromobilitate impune cerințe noi și pentru frâne. Camioanele electrice de astăzi sunt vehicule diesel cu motoare electrice. Camioanele electrice de mâine vor fi construite în jurul acestui nou tip de propulsie și acestei noi tehnologii, cu abordări diferite și platforme diferite. Poate că aceste vehicule vor necesita frâne mai mici, dar tot vor trebui să asigure aceeași putere pentru frânarea de urgență. Se discută foarte mult pe acest subiect. Un lucru este cert: frânele vor continua să evolueze. Numeroși clienți sunt deja dispuși să se alăture acestor discuții cu noi și să încheie parteneriate mai detaliate. De asemenea, există un schimb activ de idei între noi și clienții noștri referitor la emisiile de praf ale frânelor, pentru ca noi să putem oferi soluții noi. Pe lângă frâne însă, infrastructura existentă trebuie și ea să fie adaptată la noile camioane. În ceea ce privește subiectul schimbării infrastructurii, nu cred că administrația se mișcă suficient de repede pentru a ajuta industria să promoveze acest aspect. Este nevoie de un mai mare sentiment al urgenței în acest domeniu, în caz contrar industria va fi clar dezavantajată.
Alexander Wagner: Electromobilitatea nu va fi singura provocare viitoare pentru atelierele dedicate vehiculelor comerciale. Tema sustenabilității va deveni la rândul său din ce în ce mai importantă pentru ateliere. Deja am început să dezvoltăm un amplu portofoliu pentru produse refabricate în 2013 (a se vedea caseta) și am lansat propria noastră fabrică pentru activități de refabricare. Reparațiile electronice vor reprezenta un domeniu din ce în ce mai important pentru ateliere, pe măsură ce proporția de componente electronice continuă să crească. În acest sens, deja lucrăm la dezvoltarea unor soluții care permit repararea ghidată a sistemelor electronice, inclusiv testarea end-of-line. În plus, noi mărci de vehicule vor începe să câștige teren pe piața europeană a vehiculelor comerciale. Deja acum când vorbim există noi producători din China și din Turcia care se impun cu rapiditate. Și pentru aceștia facem eforturi susținute pentru a dezvolta soluții tehnice care să sprijine atelierele în efectuarea de lucrări de service pentru aceste vehicule. Iar în ceea ce privește deficitul de talente, încercăm să reducem barierele de intrare create de utilizarea instrumentelor de atelier, în special prin îmbunătățirea instrucțiunilor pentru utilizatori.
Acest interviu a apărut în WERKSTATT aktuell, ediția 3/2023 (octombrie 2023)