Creșterea costurilor de transport adusă de CBAM (Mecanismul de Ajustare a Frontierei de Carbon, inițiat de UE) va afecta numai comerțul cu produse care presupun emisii mari carbon, în special cele din industriile grele, așa cum punctează o analiză recentă realizată de Transport Intelligence, referitoare la tendințele din supply chain din 2023. Totuși, o altă parte a legislației UE, sistemul de comercializare a emisiilor (ETS), care va intra în vigoare în 2024, va afecta într-o oarecare măsură toate transporturile. Potrivit companiei de consultanță în transportul maritim DNV, citate în raportul Ti, costurile suplimentare pentru o navă de 5.000 TEU vor fi de 810.000 de euro în 2024 și de două milioane de euro în 2026, ceea ce va costa această industrie 10 miliarde de euro/an din 2026 încolo. În plus, există planuri pentru implementarea unei taxe globale pe carbon, despre care Banca Mondială sugerează că ar putea strânge 50-60 de miliarde de dolari din industrie.
Mulți activiști de mediu susțin că aceste costuri suplimentare vor fi neglijabile raportat la fiecare produs în parte – de exemplu, câțiva cenți în plus pentru o pereche de pantofi. Dar ele sunt doar o parte din multe alte costuri percepute pe lanțurile globale de aprovizionare, inclusiv reglementările FuelEU, care ar putea duce la dublarea costurilor combustibilului necesar transportului până în 2045. În plus, dacă liniile maritime adoptă alternativa vitezei reduse de deplasare pentru a scădea consumul de combustibil, costurile de transport și stocurile vor fi afectate mult, deși într-un mod invizibil pentru legiuitori.