Piețele alimentare sunt incluse deja în multe țări printre locurile care trebuie vizitate de turiști, și nu numai de către cei interesați de gastronomie. Piața Rungis de lângă Paris este una dintre cele mai importante astfel de locații europene, iar experiența o depășește pe cea a pieței de pește din Tokio, datorită complexității și varietății produselor. Poate nu are atâtea tipuri de pește și crustacee ca la Tokio, însă miile de sortimente de brânzeturi și produse din carne, inclusiv vânat sau patiserie, la care se adaugă și o piață de flori, fac cu siguranță ca suprafețele să fie mult mai mari și forfota camioanelor care aprovizionează sau care pleacă încărcate de acolo peste tot în Paris, în Franța sau chiar și către Belgia depășește orice imaginație. Rungis este un adevărat oraș logistic construit pe 235 de hectare (fără anexe), unde zilnic se descarcă la docuri circa 25.000 de camioane cu temperatură controlată, beneficiind de faptul că Rungis este un nod logistic rutier, feroviar și aerian. Nimic nu lipsește de aici: benzinării, restaurante, cafenele, magazine de cumpărat totul pentru bucătărie (inclusiv mobilier), dar și showroom-uri pentru utilitare, stivuitoare, service-uri, oficii bancare și birouri de închiriat mașini și echipamente sau hoteluri.
Deși mega-centrul logistic Rungis nu e tocmai deschis pentru turiști, comercianții fiind prietenoși mai ales cu cumpărătorii profesionali – proprietarii de magazine și restaurante – administratorii pieței Rungis, însă, deținută de statul francez, sunt foarte orientați către profit și publicitate, astfel că organizează, cu măsură, și activități turistice aici, cu ghizi dedicați care vorbesc câteva limbi străine, în câteva momente ale săptămânii. Astfel, Rungis concurează cu succes cu cele mai importante obiective turistice, un bilet pentru cea mai mare piață de produse proaspete din lume având un preț de 75 de euro.
Pentru un jurnalist specializat, produsele expuse de comercianții de aici sunt importante, însă mai importantă este observarea organizării logistice a pieței, firme specializate ocupându-se de la Rungis de logistica și distribuția produselor mai multor lanțuri de magazine, inclusiv ale unor mari retaileri. Astfel, cu toate că producătorii și comercianții care-și vând produsele la Rungis atrag atenția asupra calității superioare a mărfurilor vândute aici comparativ cu cele din supermarketuri, marii retaileri profită de poziția ideală a Rungis pentru organizarea eficientă a lanțului de aprovizionare națională cu produse proaspete de aici, indiferent de tipul produselor distribuite în final în magazine.
Fiind o locație emblematică pentru logistica de produse alimentare din Franța, administrația pieței de produse proaspete din Rungis este foarte interesată de sustenabilitate, jucătorii logistici fiind încurajați să folosească aici autovehicule electrice sau pe hidrogen. Așa se face că Hyvvia – compania din cadrul Grupului Renault care s-a specializat în conversii pe hidrogen – a reușit să pună în operare prima flotă de Renault Master pe hidrogen chiar aici, în inima logisticii pariziene. Iar vizita inedită a imensei și suprinzătoarei piețe de fresh Rungis se datorează chiar unei prezentări a Hyvvia la centrul de vânzări și service Renault Pro din incinta pieței, centru care deține primul atelier de întreținere și reparații pregătit să serviseze autovehicule pe hidrogen. Dar mai multe despre această tehnologie veți putea citi în ediția următoare a revistei a Tranzit VAN, care va fi pe piață chiar la începutul lui ianuarie.
Tradiție și modernism
Istoria Rungis este veche, mega-centrul comercial de produse fresh de astăzi provenind din vechea piață a capitalei franceze. Din cauza dimensiunilor în continuă creștere, în martie 1969 guvernul francez a decis ca piața de produse proaspete din centrul Parisului, numită Les Halles și cunoscută la acea vreme ca „buricul Parisului”, să se mute din locația în care a funcționat timp de opt secole în afara orașului. Astfel, împreună cu principala piață de carne din capitală, situată în cartierul La Villette, piața de produse proaspete a format uriașa „piață de interes național” (Le Marché d’Intérêt National), care s-a stabilit în Rungis, la aproximativ 7 km sud de Paris. A fost nevoie de mai mulți ani de construcții la Rungis înainte ca noua piață să fie inaugurată de președintele Charles de Gaulle la 3 martie 1969.
Rungis este astăzi cea mai mare piață de produse proaspete din lume, atât din punct de vedere al cifrei de afaceri realizate, cât și al suprafeței: 235 de hectare, fără a pune la socoteală și anexele (600 de acri), dedicate doar activităților de comerț, la care se adaugă și spațiile logistice, care se întind în hale pe o suprafață de circa 400 de hectare.
Unii vânzători au evoluat de la comercianți de carne sau pește la vânzători de fois gras, condimente sau trufe. Cele mai multe produse vin din Franța, dar și din Norvegia (somonul), Elveția (brânzeturi), UK (carne), Olanda (flori), Grecia (ulei de măsline) sau Turcia (fructe și legume sau măsline). Din România ghidul nostru spune că nu știe dacă vine ceva, poate niște trufe…
Un model de organizare logistică
Rungis a devenit treptat și un model de organizare logistică, administratorul construind piața ca pe un oraș, cu o infrastructură bine pusă la punct și un program de lucru care nu pune probleme de blocaj, în ciuda faptului că aici zilnic aproape 25.000 de camioane își descarcă mărfurile. De partea cealaltă, peste 20.000 de cumpărători vin zilnic să se aprovizioneze cu marfă de calitate și foarte proaspătă. Reunind totul într-un singur loc, inspecțiile alimentare și procesele administrative sunt mult mai eficiente.
De mare ajutor pentru accesul rapid la Rungis este locația ideală pentru a asigura transportul și logistica rapide pentru produse proaspete aduse de peste tot din lume: Rungis este foarte aproape de Paris, chiar lângă aeroportul Orly, la o intersecție a unor autostrăzi importante. Mai mult decât atât, Rungis dispune și de o linie de cale ferată care trece chiar prin mijlocul pieței. Un tren plin cu fructe și legume din regiunea mediteraneană, transportate în vagoane refrigerate la 5 OC, ajunge zilnic aici din cele mai mari porturi ale lumii.
În plus, activitățile din parcare sunt calibrate în funcție de specificul mărfurilor vândute: între 02:00 și 04:00 este cea mai mare aglomerație în hala de pește și fructe de mare; după 03:00-04:00 începe forfota în halele de carne (existând hale specializate pentru pui, vită și alte produse, inclusiv o hală pentru vânat). Urmează florile și brânzeturile, până pe la 08:00-09:00 rafturile fiind aproape goale. Pe măsură ce în hale încep încet-încet activitățile de curățenie și pregătiri pentru noaptea următoare, restaurantele și cafenele abia fac față cu clienții care primesc un mic dejun neobișnuit pentru Franța. La Rungis croissantele sunt înlocuite cu fois gras și chiar cu carne și legume la grill, micul dejun fiind mai degrabă un pre-prânz, ținând cont de faptul că toți clienții au fost matinali și și-au activat simțurile vizuale și olfactive cu toate tipurile de preparate.
Cea mai bună calitate pentru magazinele cu tradiție și restaurante
În ciuda trendului de digitalizare a vânzărilor, inclusiv de produse proaspete, Rungis are un farmec aparte și majoritatea restaurantelor din Franța se aprovizionează direct de aici. Producătorii artizani de preparate specializate și comercianții globali de carne, pește, fructe și legume sau flori au dezvoltat relații speciale cu micile magazine și restaurantele care preferă mărfurile de calitate superioară de la Rungis, care, spun ei, nu se compară cu ce se găsește în marile lanțuri de magazine.
Sunt, bineînțeles, și chefi ai marilor restaurante pariziene care au dezvoltat relații de parteneriat bazate pe încredere cu producătorii din Rungis și care nu se mai obosesc să ajungă noaptea aici pentru aprovizionare, ci trimit doar lista de comenzi și primesc direct la restaurant produsele de care au nevoie.
Iar uneori sunt și persoane private care vin și cumpără de aici, în ciuda distanței și a taxei de 20 de euro pentru a intra în piață, însă produsele de calitate se pot cumpăra la prețuri mai mici decât în oraș. Și, cum se spune că oamenii mănâncă și cu ochii, o vizită a pieței Rungis este cu adevărat o experiență culinară, cumpărătorii având posibilitatea de a gusta produsele expuse înainte de a se decide ce cumpără.
Rungis este însă și o lecție de viață. Este surprinzătoare bucuria oamenilor de a-și lăuda marfa și a-i îmbia pe cumpărători să le deguste produsele. Deși obosiți de câtă marfă le trece prin mâini, hamalii, majoritatea negri sau imigranți, sunt veseli și glumesc spre finalul programului, după mai mult de 8 ore de muncă grea pe timp de noapte, în frig. O scenă remarcabilă mi-a înseninat ziua, începută neobișnuit înainte de 04:00: un hamal mai în vârstă trece cu un cărucior plin de lăzi de fructe pe lângă noi fredonând o melodie. Se oprește în dreptul unuia dintre jurnaliștii mai ursuzi dintr-o țară mai din nordul continentului, îi face semn să zâmbească și îi spune că arată mult mai bine așa.