Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Numeroase investiții și servicii noi la împlinirea a 25 de ani

Metatools Group, o companie ploieșteană având capital 100% românesc, a aniversat recent 25 de ani de când este prezentă pe piața de echipamente și utilaje tehnologice și a marcat momentul printr-o serie de noutăți, dintre care cea mai importantă este lansarea, împreună cu VTEX, a platformei globale de comerț digital e-BricoShop, primul marketplace românesc specific bricolajului, care oferă articole de la mărci internaționale de top. Tot în 2023, deși a fost un an atât de dificil și imprevizibil, Metatools a instalat la sediul central panouri solare care îi permit să fie independentă din punct de vedere energetic, a investit 500.000 de euro în service și a mutat unul dintre show-room-uri, cel din Buzău, într-o locație mai mare și mai modernă.

Inaugurarea marketplace-ului e-BricoDepot are loc într-un context în care segmentul DIY a crescut semnificativ, în special în perioada pandemiei, atrăgând consumatorii care apreciază soluțiile personalizate și creative pentru amenajarea caselor, grădinilor și pentru diverse alte proiecte. Bricolajul este printre cele 3-4 domenii cu cele mai mari vânzări online în întreaga lume și cu un randament și un nivel de creștere de 10-15%/an, iar cifrele sunt valabile și pentru România. În plus, se preconizează că piața globală DIY va continua să crească în perioada 2023-2030, deci antreprenorii locali caută să exploateze oportunitatea și să ofere o gamă cât mai diversificată de produse, unelte și servicii de bricolaj.

Metatools urmărește să atragă și să mențină alături selleri care pot oferi o experiență foarte bună de cumpărare, contribuind astfel la dezvoltarea site-ului.

Compania are alături în acest demers VTEX, o platformă de comerț digital cu ajutorul căreia brandurile și retailerii își gestionează operațiunile de comerț la nivel global, își optimizează investițiile, își modernizează soluțiile tehnologice și își reduc costurile de mentenanță prin migrarea rapidă de la sistemele vechi, conectându-și întregul lanț operațional și transformând inventarul și fulfillment-ul în avantaje competitive.

VTEX avea în decembrie 2022 peste 2.600 de clienți B2C și B2B, printre care Carrefour, Colgate, Motorola, Sony, Stanley Black & Decker și Whirlpool, cu mai mult de 3.400 de magazine online active în 38 de țări.

Un Amazon al sculelor și echipamentelor

Marketplace-ul este o divizie separată de Metatools, „un Amazon al sculelor și echipamentelor din România”, și permite integrarea sub o singură umbrelă a tuturor canalelor de vânzări, un avantaj mai ales în condițiile în care resursa umană și logistică este limitată. El este primul de acest fel din România dedicat bricolajului, casei și grădinii și prin el compania își propune să atragă cât mai mulți clienți și selleri (antreprenori români) care să își listeze articolele și să îi îmbogățească astfel portofoliul, poate și pentru aplicații cărora nu li se adresează în prezent, ca materiale sanitare, mobilier interior și exterior, iluminat ș.a.

O parte dintre articolele comercializate sunt produse în România, dar de către firme străine – Makita, Kärcher ș.a. – dar cele mai multe provin din China, Taiwan, America sau Europa.

Unul dintre avantajele principale ale platformei VTEX, care a convins Metatools să o aleagă, este acela că în doar două ore un produs putea fi adăugat și vândut. Și ea poate integra selleri mici, cu câteva produse, sau medii, sau se poate integra cu alte soluții informatice ale Metatools. În plus, VTEX are și o echipă locală competentă care poate ajuta clienții să se adapteze la marketplace, mai ales când nu au multă experiență în domeniu – așa cum nu avea nici firma ploieșteană.

Pledoarie pentru potențialul firmelor din România

„Prin această lansare vrem să arătăm că și o firmă românească poate fi dispusă să facă pași înainte”, subliniază Mircea Androne, director comercial și cufondator Metatools. „Pentru că, dacă nu strângem rândurile, vom pierde chiar la noi acasă în fața polonezilor, cehilor, germanilor. Suntem o firmă înființată de o familie, avem alături o mare familie și vrem să demonstrăm că putem avea succes. Este un model de afaceri validat pe piețe mult mai mature decât România și, dacă nu face un jucător local un pas în această direcție, este lăsată o oportunitate pentru jucătorii extern. Pentru clientul final nu este un dezavantaj imediat, dar e un dezavantaj că furnizorii nu sunt din România, deci se fac mai puține investiții la noi și se creează mai puține locuri de muncă.”

Conducerea Metatools are chiar planuri de extindere la nivel european și este pregătită pentru Germania și Franța – mai puțin interes există pentru țările mature din Europa Centrală și de Est, unde vor fi doar colaborări cu alte marketplace-uri. Deja există contacte și vânzări în Europa, dar nu integrate și de amploare. Platforma marketplace va fi principalul vector de extindere internațională și datorită ei vor fi atrași noi parteneri, „pentru a dovedi Europei că nici firmele românești nu sunt străine de mediul de afaceri”.

Mircea Androne este de părere că până acum nu a apărut în România o platformă străină similară deoarece țara noastră, deși dezvoltată, nu era încă atractivă din puncte de vedere al veniturilor populației și era considerată o piață emergentă. În alte țări din regiune au apărut jucători mari și deja încep să intre și la noi cu site-uri, în general B2C, sau să testeze piața. „De aceea suntem contra timp și trebuie să strângem rândurile și nu să luptăm de la egal la egal, pentru că aceste companii străine sunt niște coloși, dar măcar să fim vizibili. Polonezii sunt mai naționaliști și mai dinamici decât românii și mă uit cu tristețe la cum își pot uni forțele companii poloneze concurente, când vine vorba de viziune sau de dezvoltarea internațională. De aceea cred că pericolul pentru piața noastră nu este faptul că vor veni direct marii jucători, ci că vor veni prin Polonia.”

Marketplace-ul a necesitat o investiție inițială de 100.000 de euro

Metatools are o echipă formată din circa 130 de angajați, dintre care peste 65% au studii superioare tehnice sau economice. Media de vârstă este de 37 de ani și vechimea medie în firmă de nouă ani, „adică o perioadă bună de retenție și dezvoltare a personalului”. Firma sprijină talentele locale și are o relație specială cu Universitatea Petrol și Gaze, „de unde recrutăm resursa vitală de dezvoltare și pe care am absolvit-o și eu și fratele meu, Alexandru Androne, director general și cofondator Metatools”, detaliază Mircea Androne.

Compania acoperă zona de sud a României prin showroom-uri și depozite în Ploiești (unde este sediul central ce înglobează cinci depozite cu specificuri diverse), Pitești și Buzău (care devine un centru regional tot mai important și include și service, ca și centrul din Ploiești). Iar în București firma are o reprezentanță care desfășoară activități de marketing, promovare și vânzări online. Magazinul din Buzău s-a mutat recent într-o locație nouă și modernă, „care reprezintă una dintre cele mai mari investiții din județ” și își va extinde activitatea și spre alte județe din jur. În plus, extinderea de la circa 800 m2 la 5.000 m2 a permis relocarea aici a unor stocuri de la Ploiești, astfel că la sediul central depozitul a fost micșorat cu 1.000 m2, suprafață folosită pentru extinderea show-room-ului.

Recent firma a integrat o platformă B2B și la service, separat de B2C, astfel încât clienții să aibă acces rapid la stocul de piese și la oferta lor personalizată și să fie la curent cu noutățile și cu informațiile importante.

Metatools are 32 de reprezentanți de vânzări și circa 50 de redistribuitori în întreaga țară, care folosesc platforma sa B2B și al căror număr este în continuă creștere. Această platformă modernă, disponibilă de pe orice dispozitiv mobil, le permite partenerilor să cumpere mai ușor, să beneficieze de discount-uri personalizate, să consulte stocul în timp real, datele tehnice despre fiecare dintre cele peste 64.000 de articole listate deocamdată în limba română, limita lor de creditare, termenul lor de plată și istoricul de achiziții și să descarce facturi. „Am investit foarte mult în această platformă B2B – circa 100.000 de euro și sigur vom continua să investim – dar ea era necesară pentru a trece la un alt nivel de dezvoltare și pentru a fi alături de parteneri și clienți și ne va permite creșterea vânzărilor, deoarece potențialul la nivel național este enorm, iar prin punctele de lucru și prin reprezentanți de vânzări nu putem ajunge la clienți din toată țara. Deci ne ajută să ne eficientizăm activitățile din perspectivă comercială, logistică și financiară.”

În plus, platforma permite oferirea mult mai rapidă de informații despre noutăți și promoții către un număr uriaș de clienți.

Datorită aplicației B2B, oricine poate vinde, în 2-3 săptămâni de la angajare, aceste articole de complexitate mare. Altfel, procesul de învățare dura 3-6 luni, chiar pentru un portofoliu mai mic de produse, și abia apoi angajații puteau purta discuții tehnice și economice cu clienții. Pe când acum ei vând practic doar platforma, dacă îi cunosc funcționalitățile. Și, dacă în trecut un agent de vânzări nu putea avea mai mult de 20-30 de clienți, acum va putea gestiona mult mai mulți, oferindu-le și informații mai coerente, și chiar poate intra pe platformă în numele acestora pentru a lansa comenzi.

e-BricoDepot crește valoarea muncii angajaților și recurența clienților

Reprezentantul VTEX, Cristi Movilă, subliniază că într-adevăr o astfel de platformă îi permite forței de vânzări să se degreveze de anumite sarcini, astfel încât să facă doar consultanță și să investească timp în atragerea de clienți noi, iar clienților le permite să devină independenți în procesul de achiziție dacă partea de documentare despre produse este făcută bine.

În alte domenii decât bricolajul, unde au mai fost implementate platforme VTEX, s-a constatat o creștere a recurenței clienților și a valorii cumpărăturilor pe fiecare client.

Compania se ocupă de dezvoltarea unei platforme de comerț pentru firme mari din lume, de tehnologie, configurare și de service, iar pentru implementare lucrează cu parteneri. Ce face la nivel global, dar și în România, este să ofere suport pentru modelul de afaceri al clientului, astfel încât acesta să vândă cât mai mult și să conștientizeze valoarea pe care o aduce platforma.

Aceasta este software as a service, deci clienții plătesc o taxă lunară, „astfel că interesul nostru este să le crească vânzările și să rămână aproape de noi. Avem o viziune globală, suntem în Top 3 platforme de acest fel din lume, conform unor analiști independenți, iar pentru B2B și B2C suntem a doua din lume după SAP ca poziție și portofoliu de clienți globali. Iar asta ne permite să facem ca proiecte din alte țări să fie implementate și aici cu succes și clienții să învețe ce au de făcut.”

Portofoliu de peste 200.000 de articole

Metatools oferă o gamă diversă de produse pentru companii din construcții, industrie, automotive, furnizare și producere de energie, și dintre zecile de mărci pe care le reprezintă pentru unele – DeWALT, Makita, Bosch – este printre cei mai importanți parteneri din România. 60% din articolele din portofoliul său sunt destinate profesioniștilor, deci sunt din gamele medie și superioară de calitate. Doar 5% dintre cumpărători sunt persoane fizice, „asta fiind ceea ce ne diferențiază de ceilalți actori de pe piața de bricolaj din România. Suntem cei mai buni din țară în ceea ce privește vânzarea de scule electrice profesionale, care progresează tot mai mult din punct de vedere al performanței acumulatorilor și unde piața totală este estimată la 200-250 de milioane de euro/an, și acoperim foarte bine și piața de echipamente de construcții și industriale”.

În plus, datorită parteneriatului cu cea mai mare casă de achiziții din Europa, care sprijină dezvoltarea companiilor membre prin oferirea de suport logistic și financiar și prin posibilitatea de a încheia contracte cu alte companii pentru care nu pot ține stoc, și ale căror produse le poate livra în România în 3-5 zile de la comandă, numărul de articole listate de Metatools depășește 200.000.

Firma are și o marcă proprie, generatoarele Smart Quality.

De livrarea produselor comandate online se ocupă Metatools, cu vehicule proprii de care e nevoie mai ales pentru utilajele mari sau prin curieri, cu o rată de succes de peste 90%.

În 2022 compania a avut o cifră de afaceri de circa 18 milioane de euro, iar în 2023 estimează o creștere, până la 25 de milioane de euro, datorită cererii mari de scule de bricolaj și ustensile pentru construcții, în special electrice, de scule și utilaje pentru deszăpezire și încălzire, în sezonul rece, precum și datorită extinderii în mediul online cu noul marketplace.

Așa cum declară Mircea Androne, „în acești 25 de ani am trecut prin numeroase provocări care ne-au ajutat să evoluăm. Am traversat recesiuni economice, schimbări tehnologice rapide și modificări ale preferințelor clienților care ne-au învățat că adaptabilitatea și inovarea sunt esențiale pentru menținerea succesului pe termen lung. În continuare, suntem conștienți de imprevizibilitatea pieței și suntem pregătiți să ne adaptăm posibilelor schimbări, având alături de noi echipa de specialiști în e-commerce a VTEX, care ne ajută să ținem pasul cu progresul tehnologic.”

Datorită diversificării activității, în timp din Metatools s-a dezvoltat o altă companie, Sata Tools Tech, specializată în consultanță tehnică, service mobil cu 4-5 echipaje și service în garanție și post-garanție în atelierul propriu pentru mărci de renume mondial și închiriere de grupuri electrogene. Aceasta dispune de sisteme informatice de cea mai nouă generație.

Metatools a rămas specializată în vânzări B2B și B2C și are acum și noul marketplace și a treia firmă din grup, aflată și ea în plină ascensiune, oferă servicii pentru partenerii din industria de petrol și gaze.

Iar un departament de proiecte industriale integrează toate aceste activități și oferă soluții tehnice și economice pentru clienți sofisticați și de anvergură. De exemplu, se ocupă de trei rafinării și a furnizat, în cadrul proiectului BRUA, suportul energetic pentru stațiile de pompare de pe teritoriul de 550 km din România pe care a trecut conducta.

15% din vânzările online din România sunt pentru bricolaj, casă și grădină

Înainte de pandemie, în cazul vânzărilor online, marketplace-urile care în mod tradițional vindeau cărți, electronice și electrocasnice, cosmetice etc. și-au completat oferta cu unelte de construcții. Iar în prezent 15% din vânzările online, atât la nivel european, cât și în România, sunt pentru bricolaj, casă și grădină – comparativ cu 10%, cât este procentul online-ului în piața totală – subliniind nevoia consumatorilor de a avea produse de calitate, care să le îmbunătățească viața de zi cu zi. Iar creșterea poate fi mult mai mare decât a retailului, deoarece unele produse nu trebuie testate înainte de achiziție sau pot fi testate după.

Vânzările online vor crește volumele de activitate ale Metatools, dar, în ciuda numeroaselor avantaje pe care le aduce comerțul electronic, la cel clasic, în magazine, firma nu va renunța niciodată. Mixul e cel mai bun, iar magazinele fizice au avantajul comunicării, al faptului că ne simțim mai confortabil când discutăm cu o persoană despre detaliile tehnice ale produselor. De aceea după ridicarea restricțiilor din pandemiei oamenii s-au întors la magazinele fizice, în timp ce online-ul rămâne și este mai sofisticat, neîncrederea în el este mai mică, iar legislația care îl vizează este bine ancorată în realitate. În plus, preferințele depind și de vârsta consumatorilor: cei mai tineri de 25 de ani nu prea mai merg în magazine.

O perioadă complicată

În opinia lui Mircea Androne, 2023 a fost atipic pentru construcții, în sensul că se fac investiții publice, dar anul a început greu și a continuat și mai greu până în august, iar din toamnă se observă o revenire a achizițiilor și a nevoii de servicii. „E clar că în 2024 vor fi mari probleme sistemice și că, din cauza finanțării, vor fi mai puține achiziții de locuințe, dar segmentul industrial și infrastructura vor putea compensa această scădere.”

Multe firme din domeniu au avut de suferit în 2023, „dar noi am avut capacitatea ca tocmai în anii grei să ne dezvoltăm capabilitățile. Când am înființat firma, în 1998, era greu să accesezi un credit sau, dacă îl accesai, trebuia să ai un randament investițional de peste 200% ca să plătești dobânzile, care erau împovărătoare. Apoi, în timpul crizei financiare din 2009, firmele de construcții și de imobiliare au fost cele mai afectate. Iar acum este cea mai complicată perioadă pe care am trăit-o, din cauza impredictibilității: este primul an în care ce am estimat la început nu se întâmplă, ci tot planul de afaceri a fost dat peste cap din cauza unor factori care au schimbat regulile jocului. Dar am trecut cu bine peste și ne uităm spre viitor. Iar investițiile nu le gândim pe termen scurt”, declară Alexandru Androne.

Următorul obiectiv major: construirea unui nou sediu central

Metatools are în plan să extindă gama de produse și să investească tot mai mult în pregătirea angajaților și în educarea clienților, dar și să construiască lângă Ploiești un nou centru logistic și o nouă locație de service și să facă pași în direcția dezvoltării sustenabile prin îmbunătățirea digitalizării.

Noul sediu va necesita o investiție de peste șase milioane de euro, va fi independent energetic și va include spațiu dedicat cercetării, dezvoltării și service-ului, alături de o zonă logistică de 5.000 m2, considerată suficientă pentru nevoile din următorii 10-15 ani, mai ales că articolele din oferta partenerului german nu se țin pe stoc în România decât dacă au rulaj rapid. Proiectul s-ar putea derula în următorii 3-6 ani, în funcție de cum vor putea fi atrase fonduri prin PNRR sau de alt tip.          

Articole similare

Ad