2023 reprezintă un an record în evoluția pieței utilajelor de construcții din România și va înregistra circa 3.800 de unități vândute. Impulsul s-a datorat extensiei programului de finanțare derulat în perioada 2014-2020, precum și proiectelor de infrastructură mare, cum ar fi autostrăzile. Potrivit Bergerat Monnoyeur, buldoexcavatoarele reprezintă 27% din totalul de utilaje de construcții, iar cota de piață a Cat pe această categorie este de 33%. Compania încheie un an excepțional, cu o cifră de afaceri de peste 150 de milioane de euro și mai mult de 1.300 de echipamente livrate până la finalul anului.
Pe o piață a construcțiilor și utilajelor de construcții cu creștere semnificativă, Bergerat Monnoyeur anunță pentru finalul de an depășirea bornei de 150 de milioane de euro, ceea ce o poziționează în top 500 cele mai mari companii din România.
„Cu evoluții oscilante pe componente, volumul lucrărilor de construcții înregistrează o creștere totală de circa 14% pe parcursul primelor 9 luni, consolidând rolul unui sector strategic în creșterea economiei. Deși construcțiile rezidențiale înregistrează o contracție cu 6% pe fondul scăderii cererii din cauza majorării dobânzilor, creșterea construcțiilor inginerești cu 34% este fără precedent în ultimele decenii și este puternic susținută de investițiile realizate din fondurile europene sau PNRR. Cred că un potențial interesant de creștere pe termen mediu îl vor avea și construcțiile nerezidențiale, în special parcurile logistice, a căror suprafață totală s-a triplat în ultimii șapte ani”, a declarat Iancu Guda, analist financiar.
Potrivit lui Liviu Neagu, director general Bergerat Monnoyeur, la finalul celui de-al treilea trimestru al anului s-a înregistrat o cifră de vânzări record pe piața din România: 2.806 utilaje noi vândute, reprezentând o creștere de 32% în 2023, ca urmare a extensiei programelor de finanțare din 2014-2020.
„Piața se îndreaptă spre maturitate, iar acest lucru se vede prin creșterea numărului de utilaje specializate, așa cum sunt excavatoarele, cu dimensiuni de la 1,5 la 90 t. În 2023 ele vor reprezenta 36% din totalul utilajelor vândute și unul din patru excavatoare este Cat”, a declarat Liviu Neagu.
Finanțările europene au contat în obținerea rezultatelor bune
De menționat este că unul din factorii pozitivi care au influențat vânzările record ale acestui an îl reprezintă rata de absorbție a fondurilor europene, în creștere de la 79% pentru programul 2007-2013 la 83,04% pentru 2014-2020, datorită extensiilor de timp acordate de la an la an.
Corelația directă dintre finanțările europene și evoluțiile de pe piață lasă loc de incertitudine privind rezultatele anilor viitori, dacă nu se păstrează acest trend al absorbției.
„Dacă am da deoparte utilajele vândute cu subvenții europene, piața ar fi undeva la mai puțin de 1.000 de utilaje. Mai mult decât atât, circa 10% din aceste utilaje au fost cu dedicație pentru proiectele de infrastructură mare, ceea ce este cu siguranță un lucru bun. Anul acesta există o șansă reală ca piața utilajelor de construcții să ajungă la un nou vârf istoric, de 3.800 de unități. Buldoexcavatoarele, utilaje multifuncționale, dar nu neapărat productive, reprezintă 27% din totalul de utilaje de construcții, iar cota de piață a Cat pe această categorie este de 33%”, a adăugat Liviu Neagu.
Directorul general Bergerat Monnoyeur spune că, deși în Ungaria și Cehia nivelul de dezvoltare a infrastructurii este mult mai ridicat decât în România, piețele acestor două țări au rămas la o medie de peste 3.000 de echipamente de construcții vândute anual, pentru că întotdeauna există nevoi de dezvoltare a infrastructurii, după drumuri urmând parcările, zona de siguranță rutieră din jurul drumurilor, fabricile, centrele de logistică etc.
Liviu Neagu a spus că lipsa de predictibilitate a mediului de afaceri românesc nu îi ajută pe constructorii români, care au început să angajeze lucrări și în străinătate.
„Dacă nu ai predictibilitate și nu poți comanda din timp utilajele necesare, costul produselor este mai mare cu cel puțin 2-3%, pentru că apar probleme de disponibilitate a configurațiilor dorite și costuri suplimentare de transport. Deci, fără să ne dăm seama, cheltuim cel puțin 2-3% în plus din cauza lipsei de predictibilitate. Iar aceste costuri suplimentare pot merge până la 6%, ceea ce afectează competitivitatea constructorilor din România. Chiar dacă ei folosesc subvențiile europene pentru a cumpăra utilaje – două utilaje din trei sunt, practic, cumpărate cu subvenții europene – să nu uităm că pentru proiectele cu fonduri europene se organizează licitații și criteriile de competitivitate contează foarte mult. Iar costurile firmelor de construcții sunt importante atunci când ies pe piețele externe.”
În cadrul conferinței organizate de Bergerat Monnoyeur s-au analizat impactul noilor măsuri fiscale, precum și provocările pe care le au companiile care ar putea beneficia de finanțările din PNRR.
Pe partea de recomandări și provocări în relația beneficiar-consultant-autorități, Dan Bold, consultant REI, a punctat concis câteva lucruri esențiale și de impact, precum: dificultățile de gestionare și respectare a unor termene în programele de finanțare, precum și la nivel de comunicare și pregătire a acestora. Dan Bold a venit cu o serie de recomandări: pregătirea proiectelor cu echipe specializate, reconfirmarea surselor de cofinanțare și efectuarea de studii de piață corespunzătoare pentru a putea proba în timp util contribuția proprie și a accelera procesele de implementare.
Consultantul REI a menționat că accesarea finanțărilor europene nu este lipsită de provocări, printre cele mai importante numărându-se simplificarea documentațiilor complexe scrise pe sute de pagini, nerespectarea calendarului de lansare a programelor de finanțare și lipsa unor răspunsuri punctuale la solicitările adresate pentru clarificări pe proiecte.
Proiecte noi pentru o companie cu experiență
Una dintre direcțiile principale pe partea de formare susținută de Bergerat Monnoyeur este Școala Operatorilor, prin Programe de Specializare și Perfecționare a Operatorilor, care se desfășoară pe șantierul și cu utilajele clientului, pentru a obține o eficiență sporită, precum și în sediile proprii furnizorului pentru sesiunile de cursuri de Specializare ca Mașinist la Mașini pentru Terasamente, curs acreditat de Ministerul Muncii și Ministerul Educației ce presupune 100 de ore de formare, dintre care 65 de ore de practică.
Compania activează de peste 30 de ani în România, având două centre de vânzări și opt ateliere de service. În portofoliul său se găsesc utilaje și servicii pentru segmentele forestier, terasamente, infrastructură, agricultură și reciclare. „Principala noastră investiție sunt oamenii, echipele pe care le avem în România, care sunt cele mai bune de pe piață.”
Compania a luat anul trecut decizia de a mări baza logistică astfel încât livrările de piese să poată fi onorate în aceeași zi către clienți. Componentele sunt aduse la București într-o zi și jumătate cu firme de curierat din afara României, urmând ca în țară să fie livrate cu firme locale spre alte orașe tot într-o zi și jumătate sau poate chiar două, în funcție de condițiile meteo.
„Obiectivul nostru este să livrăm în 24 de ore, acesta fiind și motivul pentru care am crescut suprafața logistică, numărul de referințe din stoc și valoarea acestuia”, a mai spus Liviu Neagu.
Atenție la impactul asupra mediului
Structurarea pieței este determinată de toți jucătorii din industrie, dar și de mediul politic și social. O dezvoltare a întregului ecosistem presupune o participare activă, astfel încât să avem o mai bună predictibilitate a pieței – ceea ce este mai greu de obținut dintr-o singură direcție. „Bergerat Monnoyeur, ca dealer Caterpillar, își asumă rolul de a participa la construirea unei piețe mature, luând unele măsuri cheie de a-și susține partenerii și clienții prin consultanță pentru obținerea de fonduri europene, oferirea de perioade de grație pentru clienții fideli, programe de finanțare personalizate prin Cat Finance sau extensii de garanție. Grupul și-a propus reducerea amprentei de carbon cu 3%, obiectiv ce poate fi atins printr-o serie de măsuri bine planificate, cum ar fi utilizarea de materiale 98% reciclabile în realizarea noilor echipamente sau dotarea utilajelor cu tehnologii inovatoare care reduc cu circa 25% consumul de combustibil. Doar prin optimizarea timpului de funcționare a utilajelor, reducând cu 10% timpul la ralanti, putem obține scăderea cu 7% a amprentei de carbon emise de utilajele respective. Fiecare divizie din grupul Monnoyeur are un calendar bine stabilit pe partea de inovație pentru a îndeplini planul de reducere a impactului asupra mediului”, a mai declarat Liviu Neagu.
Grație inovațiilor tehnologice ale Caterpillar – motoare termice și transmisii mai eficiente – scade consumul de combustibil cu până la 25% și cantitatea de lubrifianți și filtre cu 40%, având ca rezultat mai puține deșeuri, intervale mai lungi între schimburi și mai puține materiale periculoase de procesat.
Oferta pe termen scurt va cuprinde utilaje electrice
Bergerat Monnoyeur are deja multe alte soluții pentru reducerea emisiilor. Prin controlul timpului de funcționare a motorului se pot face economii importante de combustibil, obținându-se o reducere semnificativă a emisiilor de carbon. Liviu Neagu a dat un exemplu: pentru 10 mașini cu un timp total de funcționare de 929,8 ore (7 zile), durata de funcționare la ralanti este de 22% și se consumă în total 5.521 l de combustibil, deci emisiile totale sunt de 14.850,3 kg. Dacă ar scădea timpul de funcționare la ralanti (213,8 ore) cu 10%, reducerea de emisii de CO2 ar fi de 6-7%. Prin noul sistem de conectivitate VisionLink cu un nou timp de abonament, clienții primesc avertizări în momentul în care depășesc timpul de mers la ralanti. Aceasta este una dintre soluțiile oferite de Bergerat Monnoyeur, care este mai economică pentru clienți, la acest moment, decât achiziția unui utilaj electric sau a unuia care funcționează cu biocombustibil. Programul există deja pentru utilaje, dar pentru a beneficia de avertizări este nevoie de un upgrade ce oferă, în plus, și această informație suplimentară legată de impactul asupra mediului. Mulți dintre clienții companiei sunt și ei interesați să-și scadă amprenta de carbon cu ajutorul acestui program upgradat.
Potrivit lui Liviu Neagu, în construcții utilizarea mai eficientă a utilajelor cu motoare termice poate aduce mai multe beneficii în planul sustenabilității decât achiziția a 1-2 echipamente electrice și în rest să se lucreze tot cu utilaje vechi, operate ineficient.
„Dacă unul dintre criteriile de selecție pentru licitațiile pentru lucrările publice ar fi amprenta de carbon pe care o generează utilajele pe durata lucrărilor, s-ar putea ca unele utilaje electrice să nu fie suficiente; în schimb, o soluție tranzitorie, precum acest program simplu de monitorizare a funcționării echipamentelor, are sens să fie îmbrățișată și de autoritățile publice din România”, a spus Liviu Neagu, care a mai precizat că, începând cu 1 ianuarie 2025, compania va demara un proiect legat de CSR, momentan fiind în teste.