Modificarea cuantumului tichetelor oferite în cadrul programului Rabla (la jumătate din valoarea actuală) și a programului Rabla Plus (la 1/5 din valoarea actuală) – așa cum este prevăzut în proiectul de ordonanță de urgență publicat de Ministerul Finanțelor ieri, 13 decembrie, referitor la noile măsuri bugetar-fiscale – va duce la prăbușirea pieței de vehicule noi, coroborată cu o creștere exponențială a importului de vehicule second-hand, se arată într-un comunicat de presă al Asociației Constructorilor de Automobile din România (ACAROM). În 2023 se estimează ca piața de autoturisme noi să atingă valoarea de 145.000 unități, cu contribuția majoră a programelor Rabla și Rabla Plus.
În condițiile măsurilor anunțate, aceste programe își vor pierde atractivitatea și, astfel, prognoza pentru 2024 este una dezastruoasă, respectiv o piață de vehicule noi de maxim 80.000 unități, cu impact negativ direct asupra locurilor de muncă din sector și a cifrei de afaceri a companiilor românești din domeniul auto. Practic, diminuarea valorilor tichetelor acordate prin cele două programe va afecta posibilitatea cetățenilor de a achiziționa vehicule noi, mai puțin poluante.
Mai mult, România va pierde pe mai multe direcții:
- Neîncasarea TVA și a taxelor/contribuțiilor aferente achiziției de vehicule noi (minim 65.000 unități);
- Creșterea nivelului de poluare prin îmbătrânirea parcului auto (importuri mai mari de vehicule second-hand plus amânarea deciziei de reînnoire a vehiculelor deja deținute);
- Creșterea comerțului cu vehicule second-hand importate (peste 1,5 milioane de unități în ultimii patru ani, dintre care peste 80% sunt mai vechi de 8 ani), marea majoritate nefiind fiscalizate;
- Impredictibilitate pentru mediul de afaceri cu activități de distribuție și vânzare de vehicule noi, scăderi de volume de vânzări, cifra de afaceri, profitabilitate, aport fiscal la bugetul național;
- Afectarea directă a cetățeanului român căruia, astfel, i se reduce speranța achiziționării unui vehicul nou cu suportul acestor programe (valoarea nesemnificativă a tichetelor va descuraja achiziția unui vehicul nou).
ACAROM solicită Guvernului României să analizeze cu celeritate posibilul impact negativ al măsurilor propuse și să acționeze în consecință astfel încât direcția pozitivă în sensul reducerii poluării prin reînnoirea parcului auto național să continue și în viitor, pe baze solide și predictibile, cu programe multi-anuale, precum în statele civilizate.