Przemysła Piętak (Supply Chain Advisory Director în cadrul CBRE, filiala Polonia), a declarat în cadrul webinarului „Nearshoring: Winners & Losers“, organizat de CTP, că tendința de nearshoring a început demult și acum accelerează.
Din totalul spațiilor industriale, cele destinate producției au reprezentat în 2020 între 14% în cazul Slovaciei și 30% în cazul Cehiei (pentru România procentul a fost de 20%), în 2021 între 7% în Ungaria și 28% în Cehia (în România 24%), în 2022 între 13% în Ungaria și 29% în Cehia (în România 22%) și în 2023 până acum între 18% în Polonia și 58% în Slovacia (în România 35%). Deci producția chiar crește în țările central și est-europene. „Dar chiar este nearshoring? Dacă ne uităm la importuri și exporturi, vedem că da, deoarece 74% din importurile și 90% din exporturile celor cinci țări din CEE sunt din/către Europa și Asia Centrală. Fluxurile regionale sunt mai multe decât cele din Asia și aproape toate exporturile, cam 90%, merg în economia europeană, deci este nearshoring, câtă vreme suntem conectați bine cu restul Europei.“
Reprezentantul CBRE clarifică faptul că ambiția țărilor central și est-europene nu este aceea de a deveni un hub global de producție, dar un hub regional pentru Europa sunt deja și tendința se va accelera. Aceste țări sunt foarte conectate la economia Germaniei, care este principalul lor partener și de import, și de export, cu procente cuprinse între 17% în Polonia și România și 18% în Cehia, Slovacia și Ungaria la import și între 17% în România și 24% în Cehia la export. Sigur, faptul că acum economia Germaniei este în recesiune afectează aceste țări și lanțurile logistice din CEE. În vestul Poloniei, de exemplu, sunt firme de comerț electronic care acoperă mai ales Germania și care au fost afectate, ca și firmele de logistică și de fulfillment, de scăderea cererii. Și China este un partener comercial important al Europei în general și al CEE în special, importurile din această țară totalizând în 2021 108 miliarde de dolari pentru cele cinci țări CEE, iar procentele de mărfuri importate fiind fost cuprinse între 5% din toate importurile în cazul României și 14% din toate importurile în cazul Cehiei. Iar dacă fabrici din China se mută mai aproape nu crește doar producția locală, ci au de câștigat și depozitarea, și furnizorii locali de componente.