În Ungaria s-a publicat la final de 2023 un decret guvernamental privind contractele de transport rutier, care îl înlocuiește pe cel anterior și care prevede că de la 28 ianuarie 2024 vor fi introduse un tarif minim pentru serviciul de bază și un tarif pentru încărcarea și sortarea paleților și pentru perioadele de așteptare care nu pot fi controlate de transportatori. Iar numărul de subcontractori care pot fi implicați într-o anumită operațiune de transport va fi limitat.
Așa cum explică asociația patronală maghiară MKFE, negocierile dintre reprezentanții grupurilor de interese și ministere cu privire la noul decret au început în vara lui 2023, iar în noiembrie ministrul dezvoltării economice a anunțat că s-a ajuns la o formă finală, care își propune creșterea competitivității operatorilor de transport rutier prin eliminarea anumitor dezavantaje și crearea unor condiții de piață mai corecte.
La sugestia MKFE, tariful minim pentru serviciul de bază nu depinde doar de taxele de drum, ci și de costurile suplimentare pentru transport care pot fi calculate în mod transparent. Întrucât calculul său este în principal legat de kilometraj, tariful pentru serviciul de bază nu poate fi stabilit pe baza regulamentului atunci când se calculează tarifele intraurbane sau pe termen scurt, stabilite în moduri diferite, și în cazul cărora încă se justifică acordurile individuale.
Tariful minim pentru serviciul de bază nu poate fi mai mic decât suma dintre de trei ori taxa calculată pentru sarcina de transport și standardul de combustibil în conformitate cu reglementările NAV pentru aplicația de transport dată.
Limitarea numărului de subcontractori de transport este o noutate în Ungaria și are scopul de a garanta că o comandă ajunge în cel mai scurt timp posibil la companiile care efectuează efectiv serviciul – dar aici se pot face derogări de comun acord între părți.