Situația de la granița Poloniei cu Ucraina este încă tensionată, la două luni de la începerea protestelor, așa cum informează asociația poloneză de transport și logistică TLP. Patru puncte importante de trecere a frontierei pe șosea (Dorohusk, Hrebenne, Korczowa și Medyka) sunt blocate, iar traficul peste graniță se desfășoară încet, deci comerțul cu mărfuri dintre UE și Ucraina a fost grav perturbat și producătorii și comercianții care operează de ambele părți ale graniței suferă pierderi semnificative.
La frontiera Poloniei cu Ucraina mii de camioane încă stau la coadă pentru câteva zeci de kilometri. Transportatorii din Slovacia și Ungaria s-au alăturat protestelor, din aceleași motive invocate de polonezi, dar în cazul lor situația a fost atenuată și traficul a fost deblocat.
În Polonia însă lucrurile au fost și mai grave la început de 2024 decât în la final de 2023, deoarece transportatorilor li s-au alăturat fermierii din asociația subcarpatică „Satul înșelat“, care au blocat frontiera la punctul de trecere Medyka, după o săptămână au renunțat la protest, când noul ministru al agriculturii i-a asigurat că le va îndeplini cererile, după care s-au reîntors pentru că nu s-a semnat încă un acord formal.
Problema economică din Polonia este gravă, deoarece firmele de acolo exportă în Ucraina mărfuri în valoare de aproximativ 10 miliarde de euro/an. Și există și o problemă politică, întrucât această situație are un impact negativ asupra relațiilor polono-ucraineană și polono-UE, și una socială, care a fost de fapt cauza acestor proteste: pierderea de către unele firme a singurei surse de venit, transportul către Ucraina. TLP arată că există circa 1.000 de firme poloneze de transport care s-au specializat pe relațiile spre est, care și-au pierdut în ultimii doi ani principala sursă de venit și cărora statul și-ar putea permite să le ofere asistență financiară, deoarece sumele ar fi mici comparativ cu cele 10 miliarde de euro pe care le produc ele anual în condiții normale.
Potrivit TLP, în 2021 transportatorii polonezi au efectuat 100.000 de curse rutiere în direcția ucraineană, comparativ cu 160.000 efectuate de ucraineni (în conformitate cu acordul bilateral privind transportul rutier internațional încheiat între cele două țări). Dar în ultimul timp numărul transporturilor poloneze a scăzut de mai multe ori, în timp ce numărul curselor transportatorii din Ucraina, mai ieftini, a crescut cu cel puțin 500%.
Reamintim că motivul protestelor este faptul că, din cauza războiului din Ucraina, UE a permis transportatorilor din această țară să opereze pe piața comunitară (în principal pentru furnizarea de ajutor umanitar) până în iunie 2024. Dar ei au mari avantaje competitive – costurile de câteva ori mai mici și faptul că nu li se aplică reglementările UE – ceea ce a făcut ca transportatorii din Polonia și din alte câteva țări UE să-și piardă mijloacele de subzistență și să ajungă în pragul falimentului. De aceea ei solicită revizuirea normelor existente și reintroducerea autorizațiilor de transport pentru operatorii ucraineni (cu excepția transportului umanitar și militar).
Maciej Wroński, președintele TLP, subliniază că administrația are la dispoziție instrumente ce ar putea sprijini companiile aflate în dificultate și că fără o intervenție a statului conflictul și protestele se vor intensifica și, chiar dacă pot fi stinse pentru o vreme, vor reveni după câteva luni, cu efecte pe termen lung asupra exportatorilor polonezi, care, dacă nu pot livra mărfurile contractate, vor fi înlocuiți. În plus, încrederea în noua coaliție de guvernare din Polonia va scădea, deoarece până în prezent aceasta nu le-a prezentat transportatorilor idei specifice cu privire la modul de rezolvare a problemei – cum să se aplice legea, să se prevină încălcarea reglementărilor din transport de către firmele ucrainene și să se controleze expeditorii care comandă operatorilor ucraineni curse pe care conform legii ei nu ar trebui să le efectueze – ci a invocat faptul că soluția se află la Bruxelles.