Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Vânzări cu 15% mai mici, mai ales din cauza costurilor mari de finanțare

Din portofoliul Inter Cargo, importatorul Wielton în România, au fost înmatriculate anul trecut 245 de semiremorci noi, 27 de remorci rutiere noi – majoritatea pentru transport de bunuri de mare volum sau pentru curierat – 24 de suprastructuri pentru vehicule rutiere – basculabile pentru camioane 8×4 sau versiuni care fac parte din combinațiile de mare volum – și 44 de remorci agricole. Față de 2022 s-a înregistrat o scădere de 15% a vânzărilor, și implicit a cifrei de afaceri cu 15-20%, deși activitatea service-ului deschis în prima parte a lui 2022 a fost peste așteptări. De la 2024 se așteaptă să aducă o creștere de 10-15% a vânzărilor față de 2023, adică să se apropie de nivelul din 2022, un an foarte bun pentru Inter Cargo.

Scăderea din ultimul timp a vânzărilor este cauzată, în opinia directorului general Inter Cargo, Alexandru Păunescu, mai ales de costurile mari de finanțare – Euribor a ajuns de la puțin peste 0% (la jumatatea lui 2022) la 4% – care au pus firmele în situația de a amâna investițiile, „deși nu știu ce așteaptă să se întâmple, pentru că Euribor nu va scădea semnificativ”.

Unii clienți au anulat comenzile din cauza acestor costuri mari de finanțare sau, dacă e vorba de cei din agricultură, pentru că au fost afectați de războiul din Ucraina și de tranzitul/vânzarea cerealelor ucrainene prin/în România, care concurează recolta autohtonă din cauza prețurilor mai mici de producție și a standardelor diferite față de UE.

Inter Cargo nu a fost afectată la fel de mult ca alți competitori de creșterea termenelor de livrare din anii anteriori, doar la jumătatea lui 2022 a avut o astfel de problemă, deci numai o mică parte dintre vehiculele înmatriculate în 2023 au fost comandate în 2022. În prezent termenul de livrare este de 8-10 săptămâni pentru semiremorci produse de la zero, dar pentru unele modele, despre care se știe cam cât vinde și în ce perioade din an, există deja stocuri sau pre-producție.

La început de 2024 compania avea comenzi ferme mult mai mari decât în perioada similară din 2023 – „nu știu însă deocamdată dacă acesta este un semn că piața se revigorează sau este doar ceva contextual” – și suficiente cât să acopere disponibilul pentru România până la jumătatea celui de-al doilea trimestru al anului. Prin urmare, după cum a început, 2024 se anunță mai bun decât 2023, „dar sunt atâția factori interni și externi care produc dezechilibre, încât e greu de spus. Eu cred că va fi un an mai bun, în cazul nostru cu vânzări cu 15% mai mari decât în 2023, adică la un nivel similar cu cel din 2022.”

Unul dintre motivele de optimism este acela că Inter Cargo vinde mult mai multe semiremorci specializate decât prelate pentru transport internațional pe distanțe lungi – segmentul cel mai afectat în 2023 de condițiile economice, și pentru care nu se prevede o redresare în prima parte a lui 2024. Deși a vândut chiar trei flote de câte 10-15 prelate în 2023, aceste modele dețin cel mult 20% din vânzările totale ale firmei, iar restul de 80% se împarte relativ egal între suprastructurile pentru agricultură – „domeniu care sperăm că va merge mai bine decât în 2023” – și cele pentru construcții – „unde deja lucrurile merg bine”.

În afară de cele trei flote pentru transport pe distanțe lungi, Inter Cargo i-a livrat anul trecut 25 de remorci, semiremorci și suprastructuri unei firme de curierat de la care mai are o comandă pentru 2024, și a mai avut trei flote de peste 10 semiremorci basculabile pentru agricultură sau construcții.

Iar în prima parte a acestui an vor fi livrate două flote, una pentru agricultură și una pentru construcții. În special clienții care lucrează în construcții se declară optimiști în legătură cu 2024 și în afară de această comandă există și altele, mai mici.

În cazul mărcilor din portofoliul Inter Cargo prețurile au crescut constant până în al treilea trimestru din 2023 și apoi au scăzut ușor, astfel că acum sunt puțin mai mici decât la început de 2023, iar compania le aliniază mereu și pe cele ale vehiculelor de pe stoc la valorile actuale.

Inter Cargo nu ia în calcul să ofere finanțare proprie, este un moment prea greu pentru asta, dar în afară de leasing financiar prin societăți independente propune alternativa închirierii cu întreținere completă și are deja 15-20 de contracte, al căror număr se așteaptă să crească.

Materiale de calitate, modele optimizate continuu și preț corect

Inter Cargo vinde în România produse Wielton, Langendorf și Fruehauf, „adică toate modelele din oferta Grupului Wielton, în afară de semiremorci frigorifice. Dar grupul va fi activ, probabil de la final de an, și pe acest segment, datorită investiției într-o nouă fabrică.”

Punctele forte ale basculantelor din portofoliul Inter Cargo sunt, așa cum subliniază Alexandru Păunescu, materialele de calitate – se folosește doar oțel Hardox din Suedia și aluminiu din Suedia, „nu oțel sau aluminiu din Ucraina, Rusia, Turcia” – și raportul corect dintre preț și calitate.

Wielton propune mereu noutăți pentru modelele sale, iar în 2023 a reproiectat multe dintre ele, mai ales transcontainerele și basculantele, pentru care a scăzut greutatea proprie și a crescut numărul de opționale disponibile. Iar pentru transport de fier vechi propune un model nou, fiabil, reproiectat complet în colaborare cu Langendorf, care în 2024 va fi adus și în România.

Vânzările de vehicule rulate vor continua să fie mari din cauza finanțării scumpe

Și vânzările de semiremorci rulate au fost mai mici decât în 2022, circa 70 de unități, dintre care 40% prelate, 30% basculante pentru cereale, 20% basculante pentru piatră și 10% alte tipuri. Inter Cargo are mereu pe stoc 20-30 de unități, care provin din buy back și mai ales trade in și mai puțin din străinătate. Media de vârstă a acestora este de 5-7 ani, „rareori achiziționăm semiremorci mai vechi de 10 ani”, astfel încât să beneficieze și de finanțare. Toate vehiculele rulate vândute de Inter Cargo sunt verificate amănunțit în service, cosmetizate și reparate.

În ciuda faptului că transportul internațional are cel mai mult de suferit în prezent, Alexandru Păunescu nu a sesizat ca firmele din domeniu să folosească mai mulți ani semiremorcile, dar este posibil ca asta să se întâmple deoarece marile companii își consolidează activitatea în dauna celor mici, și despre ele se știe că preferă să facă trade in pe durată mai scurtă.

Directorul general Inter Cargo estimează că, atâta timp cât ratele bancare rămân mari, piața de vehicule comerciale rulate va merge destul de bine, deoarece multe firme fie nu-și vor permite leasing sau credit, fie vor vrea să limiteze cât mai mult gradul de îndatorare la bănci.

Veniturile din service au depășit cu mult estimările

Reamintim că din mai 2022 este operațional service-ul propriu Inter Cargo de lângă București, iar acesta reprezintă singurul domeniu în care firma a avut o creștere importantă în 2023: de 45% în semestrul al doilea, comparativ cu perioada similară din 2022, dar și o creștere față de estimări. Firma are un buget multianual pe trei ani și unul pe care îl actualizează din două în două trimestre și ambele sunt mereu depășite. Iar faptul că oferă un pachet complet vehicule + servicii încurajează direct și vânzările. Dar în service deocamdată majoritari, cu 65-70% din volume, sunt clienții care nu au cumpărat și semiremorci de la Inter Cargo.

Anul trecut doar 15-20 de semiremorci au fost comandate din start împreună cu contracte de service, dar în prezent există deja alte 20-25, cele mai multe full service, care acoperă aproape toate intervențiile. În afară de acesta, firma mai propune un contract ce vizează operațiile de bază și consumabilele.

În 2023 prețurile pieselor de schimb au continuat să crească și abia în ultimul trimestru al anului s-au stabilizat, dar încă nu se știe dacă tendința se va inversa.

În ciuda rezultatelor bune ale service-ului, Alexandru Păunescu atrage atenția asupra faptului că în continuare mulți clienți sunt neglijenți cu întreținerea și uneori nu respectă nici intervalele obligatorii de service ale semiremorcilor aflate în garanție.

Investiția în service a fost gândită să fie amortizată în șapte ani, „deci și pe noi ne afectează creșterea dobânzilor bancare”, și ea este urmată de alte planuri de extindere. Deja a fost cumpărat alături un teren de 8.600 m2, pentru a extinde la 30.000 m2 parcarea destinată vehiculelor care vin în atelier sau celor de pe stoc, și a fost finalizată extinderea capacității instalației fotovoltaice. Urmează dezvoltarea, în premieră în România, a unui carport solar pentru semiremorci, de 300 kW, și, la începutul lui 2025, un cuptor complet electric pentru vopsirea semiremorcilor, „care necesită o investiție mare și este energofag, deci va avea nevoie de acest carport”.

Mereu în căutare de personal pentru service

Inter Cargo are suficienți angajați pentru volumul actual de muncă, dar trebuie să mai recruteze când se vor realiza planurile de extindere. „Echipa de acum este foarte bine sudată și cei mai mulți lucrează în service încă de la inaugurare, deci stăm bine, deși știu că multe firme din domeniu se plâng de criza de forță de muncă. Însă căutăm în permanență personal pentru 2-3 posturi și nu am renunțat la ideea de a aduce muncitori asiatici. Încă nu am început demersurile și nici nu vrem să facem o regulă din asta, deși unii competitori au aproape exclusiv angajați asiatici în service.”

Articole similare