Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Focus pe optimizarea livrărilor și pe after-sales

Scania Romania a încheiat 2023 cu aproape 700 de camioane livrate, aferente atât comenzilor primite anul trecut, cât și în cel precedent. Noile vehicule au adus un număr mare de contracte de service, care demonstrează preocuparea crescută pentru întreținere și mentenanță preventivă, în special din partea operatorilor de transport internațional. Aproximativ 40% dintre livrările realizate în 2023 reprezintă flote, cea mai mare numărând 95 de unități. Pentru a contracara efectele creșterii Euribor și a-și putea ajuta clienții în îndeplinirea obiectivelor de înnoire a parcurilor auto, constructorul suedez și-a redus marja de profit, astfel că nu mai puțin de 70% din totalul camioanelor noi vândute în 2023 au fost finanțate prin Scania Credit. Pentru 2024 așteptările sunt pozitive, singurul minus fiind reprezentat de lipsa subvențiilor acordate transportatorilor pentru achiziționarea de camioane electrice, după modelul altor piețe europene.

Anul trecut s-a încheiat foarte bine pentru Scania România, după un 2022 plin de provocări, în care nu s-au putut livra toate vehiculele comandate, din motive obiective. Între timp s-au făcut mai multe optimizări, deci producția a fost eficientizată. Astfel, în prima parte a anului, din cauza întârzierilor acumulate la livrare (nu doar către clienții români, ci și din alte state europene), s-au făcut eforturi semnificative pentru creșterea capacității de producție (inclusiv prin angajări suplimentare) și optimizarea fluxurilor de producție și a lanțurilor de aprovizionare, dar și a proceselor de livrare la nivel european. Odată depășită perioada mai dificilă, se revine ușor la ritmul firesc și la un termen de livrare de aproximativ opt săptămâni pentru configurațiile relativ standardizate (deocamdată acesta este încă de 14 săptămâni).

Scania România a livrat în 2023 aproape 700 de unități, dintre care circa jumătate au fost comandate în 2022. Aproximativ 100 de unități dintre cele livrate în 2023 au venit pe filieră internațională, dublu față de media anilor anteriori. Mare parte a acestora sunt prinse în contracte de reînnoire de flote la nivel internațional, Scania fiind preferat de tot mai mulți operatori europeni.

Compania s-a confruntat cu câteva comenzi anulate ca urmare a diminuării cererii de transport, însă toate au fost redistribuite clienților interesați de reînnoirea flotelor sau de diversificarea serviciilor oferite.

Numărul unităților livrate a fost destul de apropiat de cel estimat, cu doar câteva procente în plus. Cererea a fost peste ceea ce s-a prefigurat inițial, abia spre finalul anului revenind la nivelul obișnuit.

Termenul de livrare mediu pentru specificațiile principale comandate în 2023 a fost de 130 de zile. Acum, caietul de comenzi pentru primul trimestru din 2024 este deja plin, iar așteptările pentru perioada următoare sunt pozitive, astfel încât anul să se închidă cu un plus de 10%.

Cerere mare în special pentru autotractoare

Peste 95% din livrările anului trecut sunt autotractoare, iar restul, vehicule specializate (basculante, automacarale). De precizat că pentru vehiculele carosate termenele de livrare sunt în general mai mari, deoarece trebuie ținut cont și de sincronizarea producției între sașiu și suprastructură, plus că depinde foarte mult de opțiunea clientului privind carosierul preferat.

Trei sferturi dintre tractoarele livrate au fost configurate pentru transport de mărfuri generale și frigorific, în timp ce aproximativ 25% constituie vehicule pentru transport de marfă de volum.

În general nu se fac stocuri, mai ales că Scania este un furnizor de soluții de transport personalizate, ce permite configurarea vehiculelor și a serviciilor în cele mai mici detalii. Sunt, într-adevăr, anumite perioade din an în care se comandă un număr limitat de vehicule specializate, sezoniere (de exemplu, basculante sau forestiere), dar acestea se vând de regulă la scurt timp după punerea lor în producție, fără a înregistra perioade în stoc. Pentru 2024 s-a luat în calcul constituirea unui mic stoc de camioane gata carosate, realizate în colaborare cu parteneri dedicați, șasiurile fiind deja plasate în producție.

Aproape 40% dintre unitățile livrate în 2023 au reprezentat comenzi de flote, procentele fiind similare cu anii anteriori. Acestea sunt destinate transportului internațional de mărfuri generale, dar s-au livrat și flote pentru transport național, în general pentru construcții.

Vehiculele noi sunt prinse inițial în proiecte având o perioadă de operare între 36 și 60 de luni, corelată cu contractul de service și cu perioada de finanțare. „Credem în parteneriate de lungă durată, care confirmă calitatea produselor comercializate, dar și a profesionalismului colegilor, prin serviciile conexe prestate către clienți”, a declarat Benoit Tanguy, director general Scania Black Sea Unit.

Noile sisteme de siguranță vor determina creșteri de preț de 2-3%

Dinamica pieței nu permite estimări privind evoluția prețurilor la camioane pentru perioada următoare. Cert este că sigur nu vom asista la scăderi, susțin reprezentanții Scania. Într-adevăr, fluctuațiile la costurile cu energia, carburantul și materiile prime nu mai sunt așa de mari, însă noile pachete de sisteme de siguranță (GSR) – ce urmează să devină obligatorii din iulie 2024 – vor adăuga 2-3% la prețurile actuale. Acestea vor veni odată cu camioanele comandate începând cu trimestrul al doilea al anului.

În prima jumătate din 2024 va fi introdusă și noua planșă de bord, complet digitală, care va îmbunătăți ergonomia și confortul șoferului. Va fi disponibilă la cerere, iar lansarea este coordonată cu implementarea noilor sisteme de siguranță.

În același timp, cererea pentru vehicule eficiente, cu emisii scăzute de CO2, a crescut, clienții fiind interesați de specificații ce se încadrează în cea mai favorabila clasă, conform sistemului de taxare din Germania. Astfel, se acordă o atenție mai mare anumitor componente, cu impact mare asupra emisiilor de CO2, de exemplu, anvelopele sau pachetul aerodinamic. „Vedem o preocupare tot mai mare pentru eficientizarea flotelor și înlocuirea vehiculelor mai vechi cu modele noi, mai puțin poluante. Noul lanț cinematic Scania Super răspunde cererilor clienților în ceea ce privește emisiile de CO2, reducând din costurile totale de operare”, a explicat Alexandru Drăghici, director de vânzări Scania România.

Din păcate, nu toți transportatorii români beneficiază de subvenții pentru a-și cumpăra camioane electrice, așa cum se întâmplă deja pe multe piețe concurente, astfel că, în ciuda interesului evident din partea clienților cu privire la noua tehnologie, achizițiile concrete se lasă așteptate. Situația este similară și în Bulgaria în ceea ce privește electrificarea flotelor de camioane, iar în urma declanșării războiului din Ucraina și a creșterii prețului la gazele naturale nici modelele cu propulsie pe gaz nu mai au aceeași căutare.

Vestea bună este că în 2023 a fost livrat primul autotractor Scania hibrid diesel-electric. Chiar și așa, portofoliul de produse Scania se va lărgi anul acesta cu noi soluții electrice, prin introducerea mai multor combinații de cabine, configurații de punți și pachete de baterii.

În pregătirea alinierii la noile cerințe privind tahografele, versiunea de generație a doua a tahografelor inteligente (SMT2), aproximativ 320 de camioane Scania livrate în a doua parte a lui 2023 au fost echipate deja cu noile aparate. Dintre acestea, numai pentru o mică parte a fost nevoie de montaj retrofit, ele fiind livrate inițial cu generația anterioară de tahografe. În același timp, fabrica a pus la dispoziție într-un interval suficient de rapid noile aparate, astfel încât livrările către clienți au fost efectuate fără întârzieri, cu respectarea reglementărilor în vigoare.

Creștere importantă și pe after-sales

Nu doar vânzările de camioane noi au crescut în 2023, ci și activitatea de service, încasările realizate de Scania Romania depășind cu aproape 12% nivelul din anul precedent. Este adevărat, prețul pieselor de schimb și manoperei s-a majorat ușor, dar creșterea spectaculoasă trebuie pusă în special pe seama volumelor de activitate. Și nu doar în țara noastră a fost constatată această evoluție, ci și în Bulgaria.

Componenta predictivă a căpătat o importanță tot mai mare pentru operatori, iar acest lucru demonstrează maturitate și eficiență, în special în cazul companiilor de transport internațional. Se lucrează tot mai mult cu mentenanță preventivă, ceea ce reduce riscul imobilizării vehiculelor. În același timp, cu toți producătorii mari de semiremorci sunt încheiate contracte de colaborare, astfel că se pot efectua anumite reparații pentru semiremorcile intrate în service cu autotractoare Scania.

Nu au fost inaugurate ateliere noi în 2023, cel mai recent service care s-a alăturat rețelei Scania fiind cel de la Arad, în primăvara lui 2022. Au fost crescute însă echipele de tehnicieni în toate locațiile din țară, mai ales că pentru aproximativ 60% dintre vehiculele livrate în 2023 au fost încheiate și contracte de service. În același timp, și clienții cu camioane mai vechi sunt tot mai interesați de contracte de întreținere.

Toate camioanele Scania de nouă generație vin echipate cu sistemul telematic Scania Communicator, ce poate fi activat în momentul livrării. Aproximativ 600 de vehicule livrate în 2023 beneficiază de sistem telematic activ, lucru ce dă posibilitatea utilizatorilor de a accesa diverse date privind indicatorii cheie de performanță, precum consumul de combustibil și emisiile de CO2. Tendințele și modificările sunt, de asemenea, indicate în raport.

În ultimii 5 ani procentul a fost ascendent, în contextul în care toate vehiculele de nouă generație livrate de Scania România sunt dotate cu acest sistem inteligent. Nu sunt însă și cereri de echipare retrofită, în principal din cauza costurilor mari cu echipamentul.

Peste 200 de camioane noi și peste 110 rulate au fost achiziționate în 2023 cu contracte de service, atât de Întreținere, cât și de Reparații și Întreținere, iar portofoliul Scania România cuprinde în total peste 2.300 de vehicule acoperite de astfel de contracte.

Încă din 2016, Scania a lansat serviciul de Întreținere flexibilă, denumit astfel tocmai datorită faptului că fiecare parametru specific modului de utilizare este luat în calcul automat de sistemele inteligente în momentul în care planul de revizii este creat și personalizat în timp real. Anul trecut, constructorul suedez a lansat un nou serviciu proactiv, Scania ProCare, prin care camioanele nou livrate pot beneficia nu doar de înlocuiri preventive transmise automat pe baza parametrilor operaționali, ci și de un sistem proactiv de monitorizare a stării tehnice.

Piesele de schimb originale rămân opțiunea preferată a clienților, ei conștientizând avantajul acestora comparativ cu piesele after-market. De asemenea, și ofertele speciale concepute de furnizor au un cuvânt important de spus. În 2023 s-au facturat cu 8% mai multe ore de service decât în 2022, iar vânzările de piese au crescut cu 4%. Per total, cifra de afaceri realizată din activitatea de service a crescut cu 6% anul trecut față de cel precedent, însă s-a situat sub estimările inițiale cu 5%.

Stoc variat și dinamic de camioane second-hand

Piața de camioane second-hand este dinamică și în continuă schimbare. Se lucrează, de regulă, cu aproximativ 40 de unități de stoc pentru Bulgaria și România, cu specificații diferite, astfel încât să se poată oferi oricând configurația dorită de client. Rotația stocurilor se face rapid la nivelul organizației, asigurând flexibilitate. „Preferăm această practică a stocului mai mic și variat decât să blocăm în curte 100 de unități cu aceleași specificații, chiar dacă într-un anumit moment acestea sunt mai solicitate, pentru nu dorim să ne compromitem flexibilitatea. Oricum, în cazul în care clientul solicită un model pe care nu îl avem în acel moment disponibil, îl putem ridica imediat din rețeaua de dealeri Scania din Europa. Livrăm în principal tractoare 4×2, cu vârsta cuprinsă între trei și cinci ani, cu kilometraj de la 350.000 la 750.000 km.”

Camioanele Scania rulate provin atât din achiziții de pe piața internă sau de la alte reprezentanțe Scania din Europa, cât și din contracte de răscumpărare ori din contracte de leasing operațional. Toate vehiculele, indiferent de proveniență, sunt inspectate conform listei de verificare aprobate Scania, astfel încât există vizibilitate și înțelegere deplină cu privire la starea tehnică. „Ne dorim ca numele Scania să fie sinonim cu un produs premium chiar dacă vorbim despre vehicule rulate. Tocmai de aceea, calitatea camioanelor second-hand pe care le oferim spre vânzare este foarte bună, iar vârsta, nu prea înaintată.”

Scania oferă contracte de întreținere și garanție internațională care poate acoperi vehiculele până la 7 ani sau 1.000.000 km. „Cunoscând starea tehnică a camioanelor rulate putem veni cu o ofertă atractivă de finanțare prin Scania Credit și, de altfel, 80% dintre vehicule sunt achiziționate astfel (și 73% în cazul vehiculelor noi beneficiază, de asemenea, de finanțare oferită în cadrul grupului). Avem un flux consistent de vehicule și nu ne propunem să creștem brusc, pentru a nu face compromisuri la calitate. Mai bine 600 de unități personalizate în funcție de nevoile clienților decât 1.000 de camioane de serie, care să răspundă doar parțial cerințelor specifice ale acestora”, declară Ion Iancu, manager regional Scania Credit.

Din păcate, creșterea Euribor în 2023 a determinat majorarea cheltuielilor cu finanțarea în general la nivelul pieței și a diminuat apetitul clienților pentru achiziții, chiar dacă, per total, rezultatele au fost satisfăcătoare. Ca măsură de compensare a creșterii abrupte a ratelor Euribor, Scania Credit România și-a diminuat semnificativ marjele de profit, demonstrând astfel susținerea clienților și stimulând concomitent si vânzările partenerului din grup. Aproximativ 25% din vehiculele comercializate au fost finanțate prin leasing operațional, 45% prin leasing financiar și 30% prin credit.

Scania finanțează și semiremorci, pentru a răspunde cât mai bine cerințelor de pe piață. În total, în 2023 au fost finanțate 1.950 de unități, care au beneficiat de condiții contractuale foarte bune. Și mai încurajator este faptul că rata de neachitare a contractelor de leasing anul trecut a fost de doar 0,42%, potrivit reprezentanților Scania România, cea mai bună valoare de până acum, cu doar 3 unități reposedate (din diverse motive).

Pentru 2024, există pe piață sentimentul pozitiv că dobânzile vor scădea, iar sentimentele agenților economici sunt determinante în dinamica tendințelor. Dar reprezentanții constructorului suedez rămân rezervați în a da pronosticuri.

Investiții în sustenabilitate și instruirea personalului

Investițiile Scania România în 2023 s-au axat în special pe sustenabilitate: instalarea de panouri solare (centrala de 150 kW la Luncani), înlocuirea sistemelor de încălzire și răcire cu unele mai eficiente energetic și stații de încărcare pentru autovehicule (momentan pentru utilizare proprie). Anul acesta se va urma aceeași direcție, proiectele de sustenabilitate fiind extinse și pentru alte locații, în vederea reducerii amprentei de CO2.

Nu au lipsit nici investițiile în instruirea angajaților, împreună cu partenerul Axioma fiind organizate cursuri specializate pentru Service Advisor, consolidând abilitățile de comunicare și gestionare a relațiilor cu clienții. S-au organizat și traininguri tehnice, fiind acoperite aspecte precum montaje de tahograf și ITP și, în plus, au fost dezvoltate competențe în asigurări, pentru a putea oferi consultanță de calitate pentru clienți.

Articole similare