Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

TH Trucks ia partea leului cu noua generație de camioane DAF

TH Trucks a încheiat 2023 cu 1.000 de camioane noi livrate în România, la care se adaugă aproximativ 200 de autovehicule înmatriculate internațional, deci în total s-au înmatriculat 1.200 de camioane DAF. Dintre acestea, 830 au fost comandate încă din 2022, când noile cabine ale modelelor XG și XF au atras atenția transportatorilor care doreau camioane confortabile pentru ei sau pentru șoferii pe care voiau să îi fidelizeze pe termen lung. Nici în 2023 comenzile nu au mers rău, cu toate că după octombrie s-au anunțat clasele de poluare pentru plata taxelor de drum din Germania. DAF a lansat oferta de camioane optimizate din punct de vedere al greutății proprii, care, alături de avantajul aerodinamicității noilor cabine, au dus la configurări ce se încadrează cu ușurință nu doar în clasa a doua de poluare în regimul de taxare Toll Collect, ci chiar și în clasa a treia. Astfel, cele peste 300 contractate în 2023 pentru primul trimestru al lui 2024 sunt aproape în totalitate autotractoare comandate de transportatorii care au dorit să profite de încadrarea într-o clasă inferioară de taxare la Toll Collect, pentru a economisi între 800 și 1.600 de euro/an, în funcție de caz, pe parcursul a încă 6 ani de operare, cu un rulaj aproape de 100.000 km/an în Germania.

Din cele 1.000 de camioane vândute de TH Trucks în 2023, 40% au reprezentat flote mai mari sau mai mici, printre clienții DAF care și-au completat/reînnoit parcul auto numărându-se FAN Courier, Dolo Trans, Euroluc, Aquila, Logistic E van Wijk, Com Divers, Comilga, Indemânarea Construct, Adicec, Bravia, Wheels ș.a.

Modelul-vedetă pentru 2023 a fost XG, care a constituit aproape jumătate din livrările de camioane DAF, „deoarece avantajele unice ale cabinei ne-au ajutat. Am mai vândut 350 de XF – din care circa 150 de modele din noua generație. În ultima perioadă am vândut îndeosebi modelul de flotă XF din noua generație, cu un scor Vecto clasa 3, și modele Mega cu Vecto clasa 2”, a declarat Adrian Gorcea, COO TH Trucks.

Cea mai mare comandă pusă în producție pentru 2024 este cea pentru European Logistic, care a comandat 100 de DAF XF. Datorită aerodinamicității unice până în 2024 – obținute grație închiderii tuturor spațiilor de la nivelul ușilor, roților, de dedesubtul cabinei – camioanele DAF sunt printre puținele care se încadrează în clasa a 3-a de emisii pentru plata taxelor de drum din Germania în configurații standard, fără prea multe echipamente opționale. „Dacă adăugăm și alte opționale, care ajută la reducerea consumului, camionul devine extrem de interesant. XF intră în clasa 3 fără Mirror Cam, însă sunt clienți care aleg și pachetul de vizibilitate, grație ofertei comerciale susținute de producător”, a adăugat Adrian Gorcea.

„Avem posibilitatea de a configura camioane Low Deck în clasa 2, iar modele cu șa de cuplare standard în clasa 3 cu multă ușurință față de competiție, în ambele variante de motorizare – MX-11 și MX-13. Nu trebuie să încărcăm camionul cu foarte multe opțiuni ca să reducem Vecto. E de ajuns să configurăm modelele cu Predictive Cruise Control sau pachetul Aero. La versiunile Low Deck suntem doar clasa 2 pentru că nu există încă niciun producător care să aibă anvelope clasa A+ pe dimensiunea respectivă. În plus, la Low Deck nu putem pune fuste laterale”, a detaliat Sandu Stoica, CEO TH Trucks.

Deși camioanele DAF îndeplinesc Vecto 3 și cu rezervoare de 1.450 l, TH Trucks le recomandă clienților să folosească rezervoare mai mici, de 1.100 l, deoarece greutatea vehiculului contează enorm nu numai în stabilirea factorului Vecto, ci și în ceea ce privește consumul de combustibil, care reprezintă un cost important, mai ales că, din acest an, cele mai multe țări europene au crescut accizele la motorină. Tot pentru a scădea consumul, înlocuirea oglinzilor laterale cu camere oferă un dublu avantaj: scade greutatea proprie și crește aerodinamicitatea.

Pentru a maximiza avantajul Vecto pentru clienți, TH Trucks încearcă să livreze cât mai multe autocamioane în primele patru luni ale anului, pentru ca transportatorii să beneficieze de o clasă favorabilă de taxare pentru următorii 6 ani.

Termenul mediu de livrare s-a redus în 2023 de la 5-6 luni la 2-3 luni spre final de an. În momentul de față se pune în discuție un termen de 10-12 săptămâni pentru configurații uzuale, de autotractoare.

Și, cum în 2022 multe firme au comandat loturi de unități de la mai mulți producători, în 2023, din cauza scăderii volumelor de transport, producătorii s-au confruntat cu un număr de clienți care au decis anularea unor comenzi. „În principiu, 95% din ce s-a comandat s-a onorat. Au fost și unele înțelegeri care au fost amânate sau comenzi care s-au redus cu 1-2 unități, însă nu ne-am confruntat cu desistări mari, iar unitățile puse în producție și nelivrate au fost revândute altor parteneri”, a precizat Adrian Gorcea.

Prețul pachetului de siguranță rutieră, absorbit în parte de producător

Din iulie 2024, intră în vigoare obligativitatea pachetului de siguranță, iar DAF a început să livreze camioanele cu noile echipări prevăzute de GSR chiar din prima săptămână a anului. TH Trucks are în producție circa 300 de camioane pregătite de livrare în România până la final de aprilie. „Dar mai există disponibilitate”, îi asigură Adrian Gorcea pe cei interesați, „deoarece fabricile de camioane nu mai lucrează la capacitate. Taxele europene au bulversat ușor piața transporturilor, dar în continuare văd un apetit al clienților mari pentru reînnoire, ținând cont de performanțele pe care reușim să le generăm cu noua generație DAF.”

Potrivit lui Adrian Gorcea, odată cu introducerea noului pachet Safety, teoretic prețul camioanelor ar trebui să crească măcar cu 3.000 de euro, în funcție de producător. DAF a ales să se alinieze la noile norme de securitate rutieră fără o creștere vizibilă a prețului. Și asta pentru că în 2023 prețurile au început să scadă la anumite tranzacții. „La aceleași valori din trecut, oferim camioane cu mai multe dotări și opțiuni. Iar cei care au vrut modele standard au primit prețuri mai bune. Este firesc ca prețurile să scadă atât ca urmare a cererii mai mici, cât și a ieftinirii materiilor prime, în special a oțelului. Nu în ultimul rând, DAF este în al treilea an (al doilea an complet) în care vinde camioanele din noua generație (NGD), iar costurile de producție au început să se reducă.”

De două ori mai multe autoșasiuri comparativ cu 2022

Aproape 23% din vânzările de anul trecut au fost autoșasiuri, care aproape s-au dublat: 250-270 de unități livrate, față de 110 în 2022.

„Pe segmentul de distribuție și autoșasiuri pentru distanțe lungi, anul trecut am pus în producție modele noi, dacă cererea a coincis cu ritmul intrării în fabricație a versiunilor noi de XD. Pentru construcții și distribuție ușoară, TH Trucks a primit sloturi în producție doar spre final de an, și astfel cele mai multe autoșasiuri livrate au fost CF și LF modele 2017. De la 1 ianuarie 2024, însă, toate comenzile de distribuție/construcții vin în configurație XB, respectiv XDC sau XFC,” a declarat Adrian Gorcea.

Unul dintre primele loturi de XD livrate în România a fost flota de 22 de camioane achiziționate de FAN Courier.

La basculante, mixere sau LF pentru salubrizare sau uz municipal „light” (cisterne, automăturătoare), TH Trucks a implementat împreună cu DAF programul „Ready to go” care permite livrarea autovehiculului cu tot cu caroserie.

2024 se anunță bun pentru piața de vehicule rulate

TH Trucks a vândut aproape 200 de camioane rulate anul trecut, toate din afara țării. „Avem două surse principale: DAF Trucks prin divizia Used Trucks și flota de închirieri de camioane finanțate de către partenerii noștri TH Trucks Belgia, la care s-au adăugat câteva unități din trade-in-uri.”

După ce în 2022 cei mai mulți clienți au amânat returnarea camioanelor și au optat pentru prelungirea cu 18 sau chiar 24 de luni, pentru 2024 TH Trucks are multe discuții care vizează înlocuirea camioanelor vechi.

„Nu am forțat returnarea camioanelor la termenele contractuale, deși piața de vehicule rulate era la maximul istoric până în vara anului trecut. Cu toate acestea, clienții fie au vrut să își mențină în uz camioanele pentru că nu exista disponibilitate pentru altele noi, fie au preferat să le vândă pe cont propriu, prețurile fiind foarte mari. Acum, însă, avem multe buy-back-uri care ajung la termen și discuții pentru înlocuiri de camioane prin trade-in, astfel că stocul de vehicule rulate de pe piața internă va crește.”

Adrian Gorcea a susținut că prețul la camioanele second-hand va fi foarte oscilant și la un nivel mult mai mic în comparație cu prima parte a lui 2023.

TH Trucks, cel mai bun dealer independent din rețeaua DAF

TH Trucks a câștigat doi ani la rând (2022-2023) competiția „Best Overall Dealer,” organizată pentru cele peste 45 de țări din întreaga lume în care DAF nu are subsidiară. „Am fost din nou cel mai bun dealer al anului, ceea ce înseamnă că am avut cele mai bune rezultate în ceea ce privește volumele de vânzări de autovehicule și piese de schimb, respectiv cota de piață. Acest rezultat înseamnă, în primul rând, o presiune extrem de mare, pentru că trebuie să ne menținem poziția, dar există și anumite facilități. Spre exemplu, în 2023 am plecat la drum cu 600 de sloturi acordate de fabrică și închidem anul cu peste 1.000 comandate, deci putem spune că am avut sprijin total pentru a ne extinde numărul de comenzi oferite clienților noștri.”

TH Trucks a luat și câteva sloturi de producție de la alte țări unde flote mari au fost amânate sau aveau nevoie de vehicule mult mai târziu, dar nu mai mult de 50 de unități. În rest, comenzile puse în producție au fost livrate datorită performanțelor îmbunătățite ale fabricii.

Creștere la after-sales, deși există un potențial și mai mare

TH Trucks a înregistrat o creștere și la after-sales, facturând peste 140.000 de ore de manoperă în toate atelierele, dar nu la fel de mare ca la vânzări de vehicule, unde volumele s-au dublat. A fost înregistrată o creștere inclusiv la vânzările de piese prin ateliere, prin canalul de vânzări directe către clienți, în special prin programul PPFS (Paccar Parts Fleet Services), în care sunt înrolate câteva flote importante din România, care își fac achiziții directe în relația cu uzina. Atelierul din Oradea, deschis oficial în iunie, și cel din Constanța au contribuit, de asemenea, la acest rezultat.

Per total însă, 2023 a fost un an mai dificil din punctul de vedere al contractării de servicii de mentenanță. Doar clienții care operează în afara României și cei care fac transport internațional au fost interesați să aibă camioanele „securizate” cu contracte de service.

„Ținta pentru 2023 am atins-o și chiar am depășit-o cu un procent de aproximativ 10%,” a spus Sandu Stoica, „deși vedem o tranziție destul de timidă de la contractele basic de mentenanță Care Plus (doar reviziile programabile) către contractele Full Care, care acoperă tot vehiculul din punct de vedere al consumabilelor și întreținerii. Chiar dacă piața este sub o ușoară presiune și într-adevăr sunt dificultăți de natură financiară, „sunt clienți care privesc spre viitor și încearcă să se pună la adăpost, deoarece contractele noastre au și protecție față de eventuale creșteri de preț la componente (rata rămâne fixă din prima zi până în ultima, indiferent ce se întâmplă cu cursul de schimb și creșterile de preț pentru componente sau manoperă)”.

Reprezentanții TH Trucks remarcă o tendință de creștere în zona de contracte pentru clienții cu flote numeroase, care pot să își gestioneze camioanele pe baza unei taxe lunare și astfel să își facă o predicție reală a costurilor. În ceea ce privește clienții mici este mai mult de lucru, iar DAF și TH Trucks își propun să ofere în 2024 un sprijin important mai ales pentru autoșasiuri. Vor exista pachete speciale astfel încât și marile companii care se ocupă de salubrizare sau de construcții să poată beneficia de contracte de service. „Camioanele devin din ce în ce mai complexe, mentenanța lor nu mai poate fi făcută in-house cu așa multă ușurință ca până în prezent. Complexitatea pe care o aduc noile modele îi obligă pe transportatori să-și îndrepte toată responsabilitatea de întreținere către un dealer sau un furnizor,” a mai spus Sandu Stoica.

TH Trucks va deveni Partener Service Gold în 2024

Din 2024, TH Trucks își propune să fie certificat Partener de Service Gold în rețeaua DAF. „Dacă până acum ofeream deja servicii de calitate, în funcție de condițiile pe care le-a creat fabrica, prin certificarea Gold a tuturor centrelor noastre de service este scoasă în evidență calitatea extraordinară a echipei de after-sales”, declară Sandu Stoica.

„Pe noi, în general, ca organizație, ne-a caracterizat proactivitatea și consultanța pe care am oferit-o clienților noștri pentru camioanele pe care le-au adus în service-urile TH Trucks. Nu vrem să fim reactivi și să reparăm doar ce ne solicită clientul, ci vrem să acoperim un spectru mai larg de posibile probleme, să facem recomandări și, bineînțeles, înlocuiri.”

Astfel, speră reprezentanții TH Trucks, camioanele românești vor pleca în stare perfectă în cursă și nu va fi nevoie să se facă și alte intervenții prin rețeaua de service ITS sau la vreun service multi-marcă din altă țară. Se va face o diagnoză completă cu detalii clare, prezentând și o previziune a ceea ce ar putea urma să se întâmple dacă clienții nu vor apela la o mentenanță corectă și preventivă.

Unele operații pot fi făcute direct prin pachetele de service Full Care sau printr-o relație directă, cum ar fi contracte de service naționale sau locale cu clienții. În plus, noutatea pentru TH Trucks este că, începând cu 2024, service-urile din rețeaua autohtonă vor putea decide în ceea ce privește problemele de garanție. Această nouă situație aduce avantajul rapidității în derularea și instrumentarea dosarelor de garanții.

Tarifele la manoperă au mai crescut în 2023, în special la anumite operații care privesc sistemele computerizate ale noilor camioane, unde „cei mai buni oameni din service-ul TH Trucks trebuie să lucreze direct cu fabrica pentru a putea face o diagnoză și a remedia o problemă în mod corect”. Astfel, au argumentat reprezentanții TH Trucks, pentru anumite contracte de service au existat creșteri de preț, dar per ansamblu ele au fost nesemnificative pentru cele de 36 sau 48 de luni cu protecție din punct de vedere al creșterii prețului la ulei, plăcuțe sau alte consumabile.

Asigurătorii „sar” reparatorii autorizați

Pe partea de reparații cauzate de accidente, este primul an în care sunt remarcate scăderi destul de importante, deoarece foarte multe flote și-au făcut contracte de decontare direct în relația cu asigurătorii. Deținătorii de flote au optat pentru repararea internă a daunelor mici și medii (schimb de bară, parbriz, scară etc.) și doar în cazul unor daune mai complexe se îndreaptă spre ateliere, unde este nevoie de echipamente speciale, tehnicieni profesioniști, piese etc.

Sandu Stoica afirmă că „am fost și vom rămâne extrem de serioși în relațiile cu partenerii de asigurări. Dar nu vedem dinspre ei un pachet integrat pentru clienți în care să fim și noi incluși. După ce business-ul a fost extins și s-a observat că lucrurile evoluează într-o altă direcție, asigurătorii au venit pe piață cu pachete și oferte care exclud reparatorul. Astfel, aceștia au decontare și relație directă cu clientul, iar practic sunt deduse doar cheltuielile lor, reparatorul fiind exclus în totalitate, deși de cele mai multe ori clientul este adus de cel care execută reparațiile.”

Pe de altă parte, a completat Adrian Gorcea, daunele sunt tot mai puține, deoarece camioanele au sisteme de siguranță pasivă foarte eficiente (frânare, păstrarea distanței, asistență în unghiul mort) și, astfel, probabilitatea unei daune, fie ea chiar și minoră, este firesc să scadă.

TH Trucks va extinde anul acesta rețeaua de service prin finalizarea locației proprii din Craiova, o zonă în plină dezvoltare și de mare interes, unde se va mări capacitatea de reparație, și deschiderea unei noi locații la Chișinău, deoarece „și zona Moldovei merită să aibă un dealer de camioane la standarde înalte”. În 2025 urmează Iași și Constanța.

Organizare pentru schimbarea tahografelor până la termenul limită

După problemele întâmpinate de toți producătorii de camioane cu tahografele inteligente de generația a doua, care nu au fost disponibile pe piață, deci au apărut mici întârzieri în livrarea camioanelor noi după august 2023, TH Trucks „a trecut la pasul doi”: înlocuirea vechilor tahografe cu cele de ultimă generație, obligatorii pentru toate camioanele care fac transport internațional de la finalul lui august 2025.

„Oferim, prin intermediul diviziei de vânzări de piese de schimb PACAR, prețuri extrem de atractive pentru generația a doua de tahografe smart și am deschis discuții cu toți partenerii noștri, fie că este vorba de o unitate sau de 200, cu privire la înlocuirea vechilor tahografe. Termenul limită de acceptare a altor tahografe în afara celor inteligente de generația a doua este 21 august 2025, iar dacă unii clienți nu încep să schimbe deja o parte din ele, s-ar putea ca anul viitor să ne confruntăm cu o mare surpriză în ceea ce privește disponibilitatea și prețurile”, a spus Adrian Gorcea, care a mai precizat că, „dacă în perioada crizei de tahografe din 2023, prețul unui model smart era undeva în jur de 1.350 de euro la reprezentanțele din România ale producătorilor de tahografe, TH Trucks va avea prețuri aproape de jumătatea acestei sume pentru clienții DAF”.

În 2023, compania a comandat strictul necesar în ceea ce privește tahografele smart, cât să acopere nevoile de înlocuire a camioanelor pe care le avea în proces de livrare, circa 400 de unități. Iar pentru anul acesta stocul va depinde de capacitatea PACCAR de livrare și de cererea venită din partea clienților. Nevoia de înlocuire de tahografe în România este de cel puțin numărul de vehicule livrate aici în ultimii patru ani, după cum apreciază Adrian Gorcea.

„Noi ne pregătim pentru a putea înlocui în jur de 4.000 de tahografe, începând din acest an. Opțiunea înlocuirii în 2025 a tahografelor tuturor camioanelor mai vechi de august 2023 nu e viabilă nici ca disponibilitate a tahografelor pe piață, nici din punct de vedere al capacității de montaj și inițializare.”

Unii transportatori ar putea apela la service-uri din afara țării, însă probabil la alte costuri, crede Adrian Gorcea.

Articole similare