Indicele global al tarifelor de transport oceanic (ianuarie 2019 = 100)
Piața de transport maritim continuă să fie volatilă, aspect amplificat de incertitudinea adusă de evenimentele politice din Orientul Mijlociu și nu numai, așa cum reiese dintr-o analiză recentă a Transport Intelligence (Ti).
Situația este influențată de un mix de factori, dintre care cei mai importanți sunt lipsa bruscă de capacitate de transport ca urmare a redirecționării navelor în jurul Capului Bunei Speranțe, cererea variabilă, dar în general slabă, incertitudinea macroeconomică în ceea ce privește politica monetară și perspectiva imediată a unui val de nave pentru containere, nou construite, care intră pe piață în a doua jumătate a lui 2024.
Oricare dintre acești factori ar putea înclina balanța fie spre o creștere violentă a prețurilor de transport – așa cum s-a văzut pe piața spot în ultimul trimestru din 2023 și primul din 2024 – fie spre o scădere susținută a lor. Deoarece stabilitatea relativă din anumite segmente ale pieței, cum ar fi prețurile contractelor din ultima lună, este produsul unui echilibru între acești factori, echilibru care însă poate fi doar temporar.
Disponibilitatea containerelor a scăzut în primul trimestru din 2024, dar analiștii Ti subliniază faptul că imprevizibilitatea din ultima perioadă trebuie să ne facă să nu ne bazăm foarte mult în estimări pe acest lucru.
Tarifele de transport pe toate rutele din lume au fost stabile la un nivel scăzut pe tot parcursul lui 2023, cu o ușoară tendință descendentă, dar perturbările din Marea Roșie le-au crescut până la cel mai mare nivel din ultimele 16 luni.
Așa cum era de așteptat, rutele importante au cunoscut cele mai mari creșteri ale tarifelor, datele disponibile pentru februarie plasând unele prețuri în creștere cu 153,6 puncte, sau cu 173,8% în termeni monetari, față de cele trei luni anterioare. Costul mediu al transportului unui container de 40′ pe principalele rute globale a ajuns la 3.864 de dolari la început de februarie, față de 1.411 dolari în noiembrie 2023.
După o creștere inițială semnificativă a prețurilor, chiar și cu 86,9% în prima săptămână din 2024, fluctuația a încetinit considerabil, creșterile săptămânale fiind în medie de doar 5,9% în următoarele cinci săptămâni.
Criza din Marea Roșie pare a fi o problemă mai îndelungată decât părea probabil la sfârșitul lui 2023, dar există o mare posibilitate să se termine la fel de brusc cum a început, ceea ce ar avea efecte semnificative asupra pieței transportului maritim de containere, eliberând aproape sigur din capacitatea de transport neutilizată acum. Iar problemele din Canalul Panama sunt mai importante și cu siguranță vor fi rezolvate pe termen mediu, cred analiștii Ti, astfel că vor avea același tip de efect, dar de intensitate mai mică.
În combinație cu numărul mare de nave comandate de companiile de transport maritim, aceste crize pot duce la scăderi violente ale tarifelor, la fel de puternice cum au fost creșterile tarifelor spot din decembrie și ianuarie.
Un alt aspect de care trebuie ținut cont este acela că stabilitatea mai mare a tarifelor din ultimele cinci săptămâni sugerează că piața a absorbit impactul redirecționării navelor în jurul Capului Bunei Speranțe. Acolo rămân în continuare fricțiuni, de exemplu, probleme legate de disponibilitatea containerelor, în ciuda faptului că flota este destul de mare, dar mesajele de pe piață arată că este vorba de probleme pe termen scurt. Pentru liniile de containere și pentru cumpărătorii de servicii de transport maritim există sentimentul că ultimele săptămâni și, eventual, următoarele câteva săptămâni sau luni ar putea fi liniștea de dinainte de furtună, adică de dinainte de momentul în care piața va fi din nou caracterizată de tarife mult mai mici decât acum.