Până pe 31 decembrie 2024 toate camioanele care fac transport internațional și sunt echipate cu tahograf analog sau digital trebuie să treacă la tahograf inteligent de generația a doua (smart tacho 2 sau Gen2), estimările indicând că în România este vorba de circa 25.000 de astfel de autovehicule. Deci, așa cum atrage atenția și directorul general adjunct Tachonan, Viorel Gherdan, este absolut necesar ca firmele de transport să se programeze din timp pentru a face înlocuirea, deoarece din toamnă s-ar putea să nu existe nici suficiente echipamente disponibile, nici suficientă capacitate în service-urile autorizate.
Apoi, până pe 21 august 2025, trebuie înlocuite și tahografele inteligente din prima generație cu cele din a doua, pentru camioanele care fac transport internațional (iar aici numărul este mult mai mic decât al celor cu tahograf digital sau analog), și până pe 1 iulie 2026 toate autovehiculele de peste 2,5 t care fac transport internațional de marfă trebuie să fie dotate cu noul dispozitiv.
Până acum nu prea s-au făcut în nicio țară descărcări automate de date de la distanță scurtă din smart tacho 2 – aceasta fiind una dintre cele două caracteristici principale ale tahografelor inteligente 1 și 2, alături de posibilitatea de a comunica, pentru poziționare, cu sateliții. În plus, Gen2 consemnează automat locul de încărcare/descărcare și trecerile frontierelor – și tocmai pentru a se putea face asta de la 1 ianuarie 2025 este nevoie ca toate camioanele care fac transport internațional să aibă tahograf inteligent – pentru câteva luni măcar din prima generație – și să comunice cu echipamentele care pot descărca online aceste date de la distanță.
Deci ideea nu este doar să se înlocuiască la timp vechile modele, ci și să verifice dacă în cazul celor noi descărcarea de la distanță funcționează. Acesta va fi primul aspect urmărit la controale în unele țări, și pe urmă eventualele nereguli. Ba mai mult, unele state UE care dețin deja echipamentele de descărcare pe distanțe scurte vor efectua descărcarea datelor conform regulamentului UE în vigoare.
Transportatorii speră într-o amânare, dar DG MOVE lasă să se înțeleagă că nu va fi
Directorul general adjunct Tachonan declară că deocamdată nu prea vin în service-urile firmei camioane pentru înlocuirea tahografului, cu excepția celor aparținând unor companii cu management străin, „care înțeleg mai bine ce se întâmplă. Însă toate firmele trebuie informate din timp să-și schimbe tahografele cât mai repede, deoarece în ultimele luni din an va fi criză de echipamente, așa cum anticipează și specialiștii RAR.”
Tachonan are pe stoc suficiente tahografe și periodic se aprovizionează din nou, „deci suntem pregătiți. Dar stăm cu ele pentru că nu prea este cerere. Și producătorii au stocuri, deoarece transportatorii nu se grăbesc.”
Importatorul Continental VDO în România informează mai ales firmele mari sau pe cele care vin pentru verificări de tahografe că este nevoie să treacă la Gen2 până la 31 decembrie 2024, dar unele dintre ele nu țin cont deoarece încă speră într-o amânare, „însă din precizările reprezentanților DG MOVE reiese că nu se va întâmpla asta”.
Tachonan oferă reduceri de 20-25% pentru cei care înlocuiesc tahografele în perioada aceasta, în condițiile în care un smart tacho 2 de la VDO costă în mod normal circa 1.200 de euro, kit complet cu tot cu montaj, verificare și garanție de doi ani – „adică avem unele dintre cele mai mici prețuri din Europa” – iar din septembrie sau mai devreme s-ar putea scumpi dacă vor fi greu de găsit.
Un alt avantaj al firmelor care fac programările de acum este că vehiculele lor vor veni eșalonat în service și vor avea prioritate față de cele care rămân spre final de an, când va fi aglomerat.
Deoarece specialiștii Tachonan nu pot răspunde concomitent la un număr mare de întrebări din partea clienților, firma are acum un site dedicat care ajută colaboratorii abilitați pentru tahografele VDO să aibă acces la informații fie prin oferirea de răspunsuri prestabilite, fie prin trimiterea întrebării lor către 5-7 specialiști Tachonan, dintre care cel abilitat răspunde.
Nu atât tahografele vor lipsi, cât capacitatea din service-uri
Tachonan are șapte ateliere în România, cu personal instruit și atestat special, unde poate înlocui 40-50 de echipamente/zi, și peste 70 de firme colaboratoare cu peste 100 de tehnicieni atestați, care fac și ele din timp training pentru angajați – după care aceștia participă la examene la RAR. Dar, chiar dacă la această capacitate se adaugă și cea a service-urilor celorlalți importatori de tahografe din România, tot este greu să se acopere în 10 luni 25.000 de camioane despre care se crede că ar avea nevoie de înlocuire. Iar atelierele din străinătate vor fi și ele pline.
Aplicația VDO Fleet permite pontajul șoferilor
Continental VDO are, așa cum explică Viorel Gherdan, o aplicație, VDO Fleet (fostul Tis-Web), cu ajutorul căreia firmele descarcă datele despre activitatea șoferilor din tahografele inteligente 1 și 2, pentru a se vedea programul de lucru (dacă au lucrat noaptea sau sâmbăta, de exemplu) pe zi, lună, pe trei luni etc. și pot retrage date care ajută la calcularea veniturilor în conformitate cu salariile minime din fiecare țară unde ajung.
În plus, directorul general adjunct Tachonan crede că importatorii de tahografe ar putea colabora cu dezvoltatorii de soft din România care concep module de salarizare, astfel încât datele din tahografe să poată fi importate în aplicațiile respective.
VDO Fleet este o aplicație de management al flotei disponibilă online și pentru folosirea ei se achită un abonament care costă cel mult 2 euro/camion/lună pentru flote de peste 50 de vehicule. Iar producătorul o actualizează imediat ce apar reglementări noi.