Din aprilie 2023 harta terminalelor intermodale s-a îmbogățit cu încă unul la Oradea, mai exact la Episcopia Bihor. Cu două linii de tren de 750 m și una de 850 m, EBIT ar reuși să opereze deja 6-8 trenuri/zi fără prea mari probleme, dacă ar fi organizatori de tren interesați. Momentan operează circa două trenuri/zi, iar de anul acesta proprietarul terminalului intenționează să devină și organizator de tren, pentru a răspunde cererilor multiple venite de la clienți finali. Planurile includ extinderea cu încă o linie de cale ferată de 850 m și o parcare suplimentară pentru containere, momentan terminalul operând doar semiremorci pregătite pentru intermodal.
Terminalul intermodal Episcopia Bihor (EBIT) a fost construit de la zero de societatea listată la BVB Confecții Vaslui SA – al cărei acționar majoritar este omul de afaceri Valentin Micoriciu, acesta deținând și afaceri în turism în zona Băile 1 Mai – poate opera concomitent trei linii de tren fără să fie nevoie de ruperea garniturilor, datorită lungimii de 750 și 850 m a liniilor operate. Terminalul este conectat în stația feroviară de graniță Episcopia Bihor.
„Avem în plan să construim curând și o a patra linie, de 850 m. Totul este pregătit, inclusiv joncțiunea. Suplimentar intenționăm extinderea parcării de la jumătatea lui 2024, dorind astfel suplimentarea de la 200 la circa 350 de locuri de parcare pentru semiremorci”, afirmă Adrian Almășan, administratorul terminalului.
Suprafața totală deținută de EBIT este de aproximativ 31 ha, iar primul tren a fost operat aici pe 11 aprilie anul trecut, având ca destinații finale Herne și Rostok.
„În momentul de față suntem la 15-20% din capacitatea terminalului, având o capacitate potențială de a opera cel puțin 6-8 trenuri/zi. Pentru a crește fluxul de lucru până la capacitate trebuie să inițiem noi trenuri, deoarece avem o cerere mare de la clienți finali sau de la operatori. Inițial ne-am propus să fim doar operatori de terminal, nu și organizatori de trenuri deschise, însă solicitările numeroase de la clienții finali ne-au făcut să ne orientam și spre acest segment de piață.”
Adrian Almășan a adăugat că ar putea organiza împreună cu un operator feroviar un prim tren chiar anul acesta sau cel târziu la începutul anului viitor, destinațiile analizate fiind Köln și Genk, cele mai căutate de jucătorii actuali de transport intermodal.
Un alt proiect îl reprezintă conectarea Bucureștiului de Ardeal pe cale feroviară, aspect încă analizat de EBIT. Cererea este mare și pentru acest tip de transport, dar este dedicată mai ales transportului de containere, care ar reprezenta o nouă ramură de activitate pentru EBIT, astăzi operându-se aici doar trenuri cu semiremorci cu prelată.
Extinderile planificate necesită o investiție serioasă, însă EBIT este convinsă că aceasta se va amortiza repede, în vederea cerinței din ce în ce mai ridicate pentru transport intermodal.
„Terenul pe care am construit terminalul este o fostă haldă și nu se putea folosi în scop agricol. Tot platoul pe care circulă stivuitoarele a necesitat consolidări cu piloți de piatră pentru a susține greutatea de aproximativ 120 t a stivuitoarelor folosite pentru încărcare/descărcare. Investițiile în platou și acces au fost mari, însă lucrările s-au finalizat destul de repede.”
EBIT a reușit să achiziționeze două utilaje nou-nouțe Kalmar recepționate în ianuarie și martie 2023. Până au ajuns echipamentele noi, echipa de stivuitoriști a făcut training cu un utilaj închiriat. „Am avut nevoie de o perioadă de învățare toți, deoarece niciunul dintre angajați nu a mai lucrat într-un terminal intermodal. Avem o echipă tânără, dar extrem de motivată și instruită”, explică Adrian Almășan.
EBIT deține și un autotractor special de terminal produs tot de Kalmar, urmând ca în aprilie 2024 să ajungă și cel de-al doilea. Personalul folosește și un alt autotractor în situații de supra-aglomerare.
„Până la finalul lui februarie am înregistrat aproape 23.500 de manipulări în terminal. Cel mai repede am terminat de operat un tren în 2:45 ore. Dacă avem tracționiștii care preiau semiremorcile descărcate de pe tren lucrurile merg mai repede. Dacă descărcăm fiecare remorcă și le ducem rând pe rând în parcare și aducem separat altele, durează puțin mai mult. Cea mai lungă descărcare/încărcare a unui tren a fost de 4:30 ore”, a conchis Adrian Almășan.
Pentru viitor EBIT ar putea construi și o rețea de panouri fotovoltaice pentru alimentarea echipamentelor de manipulare sau a unor posibile camioane electrice care ar veni în terminal. Însă acesta ar fi un proiect de viitor, prioritatea acum fiind finalizarea parcării suplimentare.