Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Scumpirile sunt suportate numai de unii clienți și numai în parte

Taxele de drum s-au majorat față de începutul lui 2023 în 14 țări europene, iar diferențele nu sunt mici – deși nici nu se compară cu cele din Germania – deoarece rând pe rând toate statele membre UE trebuie să includă componenta de emisii de CO2, menită să scumpească transportul în camioane diesel convenționale și să grăbească trecerea la vehicule verzi. În afară de faptul că nu sunt mici, deci pentru cărăuși ar fi o povară să le acopere singuri, noile taxe nu sunt nici greu de calculat – dimpotrivă. Ce este greu este includerea lor în tarife, mai ales în tarifele spot, câtă vreme piața continuă să fie caracterizată de cerere de transport sub capacitate.

Pentru TDT Trans Logistic Germania este una dintre țările unde ajung cel mai des camioanele, iar creșterea taxei de drum de acolo și din Ungaria este de circa 200 de euro/cursă, în condițiile în care se fac aproximativ 30 de curse de Germania pe lună. Firma lucrează 60% pe bază de contract și restul spot. Clienții de export din România au acceptat să suporte integral creșterea taxei de drum din Germania, iar la import, unde sunt mai ales curse spot, s-a încercat includerea ei în oferta de preț, așa cum explică directorul general Radu Octavian Mircea, dar depinde de ce tarife propun alți transportatori și de decizia finală a clienților.

Reprezentantul TDT Trans Logistic nu crede că merită să cumpere autotractoare din clasele 2 și 3 conform Toll Collect, nu atât din cauza raportului dintre investiție și reducerea de taxă, cât din cauza impredictibilității: nu se știe cu ce fel de camioane se va mai merge după 2030 și ce se mai poate face cu vehiculele cumpărate până atunci. „Iar asta ridică semne de întrebare la reînnoirea flotei – deși la noi nu e cazul acum, din cauza situației de pe piață.”

Clienții TLI Routier nu au acceptat să creastă tarifele odată cu creșterea taxei de drum din Germania de la 18 la 34 de cenți/km, ba chiar caută să le reducă, invocând volumele mici de mărfuri și concurența puternică din transporturi, așa cum declară directorul general al firmei, Ionuț Durlanu. De exemplu, unul dintre clienți, care plătea 450 de euro/zi plus 65 de cenți/km plus taxele de drum, în cazul unui camion condus de un echipaj, a scăzut prețul la 1,10 euro/km plus taxe de drum.

Pentru camioanele Trans Neco taxa de drum din Germania a crescut în decembrie 2023 cu 85-90%, adică peste 100 de euro pe un sens dacă se merge din Austria spre Strasbourg. Unii clienți au acceptat să crească tarifele, dar alții nu, deoarece profită de scăderea volumelor de mărfuri și știu că găsesc transportatori la prețul pe care îl vor, așa cum explică proprietarul firmei, Gheorghe Neag. Tarifele Trans Neco sunt fie cu taxele de drum separat (pe relația Scandinavia), fie cu taxele de drum incluse în prețul/km (în Germania).

Trans Orza are 43 de camioane și 50 de semiremorci și face numai transport internațional tur-retur, mai ales spre Germania și Franța. În cazul său costurile pentru o cursă tur-retur de Olanda au crescut cu 380 de euro din cauza noilor valori ale taxei de drum din Ungaria și Germania, așa cum declară proprietarul firmei, Mihai Orza. „Puțini transportatori pot spune că acoperă clienții toate scumpirile. Cred că cel mai mult putem obține jumătate din suma în plus. Eu am 2-3 clienți care au inclus în tarife întreaga creștere de taxe de drum, dar unul, de exemplu, a acceptat o mărire de numai 30 de euro pentru o cursă de Franța, în condițiile în care costurile crescuseră în 2023, în funcție de destinație, cu 200-400 de euro, iar alții nu au acceptat nicio mărire.”

Nici Mihai Orza nu este interesat să achiziționeze camioane mai bine clasate conform Toll Collect, considerând că nu merită investiția, câtă vreme are camioane Euro 5 în stare foarte bună.

Transfabi Log face transport agabaritic internațional având o flotă de 16 ansambluri, iar 70% din curse trec prin Germania, deci costurile au crescut în ultimul timp din cauza noii taxe de drum. Un calcul exact comparativ cu perioada anterioară însă este greu de făcut, explică proprietarul firmei, Codruț Fabian, deoarece în decembrie și ianuarie volumele de transport au scăzut. Tarifele pentru unii dintre clienți, „cei serioși”, au fost modificate imediat astfel încât să includă și creșterea taxei de drum din Germania, dar în cazul celorlalți negocierea a fost dificilă, „mai ales din cauza concurenței puternice din transportul agabaritic. Astfel că doar pentru jumătate dintre ei am majorat tarifele cât să includă o parte din costul în plus.”

Câteva dintre cele 14 camioane ale Transagal Logistic parcurg jumătate din kilometrajul lunar în Germania, unde taxa/km este cu peste 80% mai mare decât înainte de 1 decembrie 2023. Doar unii clienți au acceptat să achite o parte din costul în plus, astfel că, așa cum constată directorul general al firmei, Lucian Pașcalău, în condițiile actuale ale exporturilor din România spre Germania, nu se acoperă decât circa 30% din scumpire. „În plus, unii clienți ne propun să plătească taxele de drum separat de un tarif/km, dar per ansamblu suma este de fapt mai mică decât acum.”

Transportes Filip are 17 camioane, dintre care patru fac transport internațional și parcurg circa 70% din kilometraj în Germania. În aceste condiții, taxa de drum de acolo, care înainte de decembrie 2023 era de aproximativ 1.000 de euro/camion/lună, a ajuns la 1.900 de euro. Dar, așa cum explică proprietarul firmei, Marius Filip, diferența poate proveni și din faptul că de curând se face mai mult transport în interiorul Germaniei decât în trecut. De când cu această scumpire, clienții plătesc un preț/km și separat taxa de drum, deci costul suplimentar a fost transferat integral în tarif, „însă, chiar și în aceste condiții avantajoase, având în vedere faptul că taxele de drum cresc și în alte țări, dacă nu obținem măriri de tarife care să includă toate scumpirile, vom renunța la transportul internațional”.

În opinia lui Marius Filip, taxele de drum ar trebui să fie ca până acum: diferite în funcție de norma de poluare a camioanelor și fără să includă noua taxă pe emisiile de CO2.

Ungaria are printre cele mai mari taxe de drum

Directorul general TDT Trans Logistic arată că, în afară de taxa de drum din Germania, o mare problemă este aceea că „nu am luat în calcul, nici noi, nici alte firme, scumpirea din Ungaria din octombrie, care a fost de 17-20 de euro/cursă. Iar din ianuarie taxa de Ungaria a crescut din nou mult, cu 50 de euro/sens, ceea ce face ca această țară să aibă printre cele mai scumpe drumuri, în condițiile în care toate cursele noastre sunt pe acolo și nu o putem evita decât dacă spre Italia se deschide un culoar prin Serbia și Croația. Pentru un singur client tranzităm Ungaria de 17 ori/lună, iar pentru toate cursele noastre costurile lunare cresc cu 4.000 de euro numai din cei 50 de euro în plus. O parte din această scumpire am recuperat-o, alți clienți încă analizează și spun că o să plătească din urmă, iar alții nu o mai plătesc decât după 15 februarie.”

Și managerul Trans Orza este de părere că, în ciuda vâlvei care s-a făcut în jurul scumpirii din Germania, taxa de drum din Ungaria este cea care a crescut cel mai mult, mai ales că pentru camioanele românești este aproape obligatorie traversarea țării vecine. Taxa netă pentru un camion cu norma de poluare Euro 6 dacă se iese din Ungaria prin Rajka era de 103 euro până la 30 septembrie 2023, de 115 euro până la 1 ianuarie 2024 și de 161 de euro după această dată, cea prin Tornyosnémeti era de 66,5, 72,5, respectiv 101 euro, iar cea prin Nickelsdorf de 102, 112,5, respectiv 152 de euro.

Articole similare