Cartrans Preda este una dintre puținele firme românești de transport care au avut un parc auto de peste 200 de camioane cu care să lucreze în Europa atât pe vremea când era nevoie de autorizații de transport, cât și după ce România a intrat în UE. Anul acesta, firma ploieșteană aniversează 30 de ani de activitate, un prilej bun nu numai pentru a sărbători, ci și pentru a regândi strategia de dezvoltare. După 30 de ani de transporturi, Cartrans Preda dorește să împărtășească această experiență cu alte firme mai mici pe care să le conducă din postura de expeditor. Pe lângă softurile specializate care sunt astăzi obligatorii pentru a asigura eficiență în operațiuni, compania deține și un service modern de camioane și dezvoltă în prezent un centru de formare profesională a șoferilor. Iar în paralel se pregătește pentru a pune la dispoziția clienților săi servicii de logistică cu valoare adăugată, investind în spații moderne de depozitare.
Cristian Preda s-a lansat în transporturi în 1994, în numai un an trecând de la distribuția națională la temperatură controlată la transportul internațional. În 1998 cumpăra primele camioane noi în leasing, după care firma s-a dezvoltat exponențial, ajungând în 2008 la o flotă de 235 de ansambluri. Criza economică ulterioară a determinat restructurarea parcului, care a fost redus la 170 de camioane, multe dintre ele lucrând exclusiv în transportul internațional.
În 2011, Cristian Preda începe să cocheteze cu alte idei de business conex transporturilor și ia decizia de a încredința conducerea operațională a firmei unei echipe tinere de management de pe plan local, pentru a se dedica, în primă fază, punerii pe picioare a unui service specializat pentru vehicule comerciale.
Companiei de transport i s-a adăugat între timp o alta de expediții, dezvoltând parteneriate cu subcontractori dedicați.
Noua generație vine din urmă și proiecte noi prind contur
Mandatul echipei independente de management s-a terminat la finalul lui 2018, firma fiind condusă apoi din nou de Cristian Preda, care și-a cooptat și cele două fiice – Cristiana (31 de ani) și Teodora Gabriela (25 de ani) – precum și pe unul dintre gineri, Armand Aninoiu, în managementul celor două companii.
Cartrans Preda și-a continuat focusul pe transportul internațional și cross-trade de marfă generală, componente auto și industriale. Dorința de a avea permanent camioane noi și moderne a făcut ca politica de achiziții să vizeze înlocuirea a circa 50 de camioane anual, astfel încât în flotă să nu fie camioane mai vechi de 3-4 ani.
„La fel ca în 2011, când am implementat un management independent pentru firma de transport, doresc să mă concentrez asupra oportunităților de pe piață mai degrabă decât să mă ocup de partea operațională, unde nu pot aduce plus valoare semnificativă”, precizează Cristian Preda, care intenționează să lase partea operațională în seama tinerilor din noua generație de antreprenori și a echipei care a crescut în paralel cu firma.
Focus pe specializare și pe extinderea activității de expediții
În prezent Cartrans Preda are 120 de ansambluri proprii, cu semiremorci Mega și Varios pentru o eficiență cât mai mare a transporturilor. În plus, prin sistemul de monitorizare prin GPS a camioanelor, clienții beneficiază de vizibilitate în timp real asupra propriilor mărfuri. Un alt avantaj oferit clienților este pachetul de asigurări cuprinzător, care acoperă mai multe tipuri de mărfuri și detinații.
În timp ce focusul firmei de transport este pe diversificare și specializare, flota se va menține la 100 de camioane proprii, urmând să fie crescut numărul subcontractorilor, cărora li se va asigura un pachet avantajos de colaborare, care cuprinde carduri de alimentare, service și taxe de drum.
În prezent 20% din volumele casei de expediții sunt realizate cu flota proprie și restul cu terți, în timp ce firma de transport are și ea alți clienți, cele două business‑uri dezvoltându-se paralel unul de celălalt și nefiind interdependente.
Unul dintre principalele obiective pe termen scurt este dublarea cifrei de afaceri din expediții, inclusiv prin intrarea pe alte segmente de activitate, precum expediții maritime și aeriene. Cartrans caută personal specializat pentru activitățile nou-adăugate în portofoliu și investește într-un soft care să automatizeze trimiterea comenzilor către șoferi.
Investiții în spații moderne de logistică
Cu toată situația economică dificilă de anul trecut sau poate tocmai de aceea, Cristian Preda a cumpărat două spații industriale pentru dezvoltarea de depozite. Pe primul dintre acestea, o hală de 2.560 m2, situată pe un teren de 10.000 m2 din Parcul Industrial Ploiești, compania intenționează să îl transforme într-un depozit în care să ofere servicii logistice. În acest sens are deja discuții cu potențiali clienți, dar nu exclude nici varianta de a închiria spațiul unor terți.
Și asta pentru că firma are la dispoziție un al doilea spațiu industrial recent achiziționat, în Brazii de Sus, care include depozite cu o suprafață utilă de 4.400 m2, ridicate pe un teren de 11.000 m2, și care momentan este închiriat către terți.
Mai mult decât atât, Cristian Preda are un plan pe cinci ani de a construi un parc logistic în apropiere de Ploiești, atât cu spații pentru închiriat, cât și cu spații pe care să le opereze pe cont propriu.
Service profesionist de camioane și centru de formare pentru șoferi
Un alt pilon important al afacerii grupului de firme Cartrans este activitatea de întreținere și reparații, în care proprietarul Cartrans Preda s-a implicat încă din 2012, când a separat serviciul de mentenanță din cadrul firmei de transport într-o firmă separată: CTP Service Autocamioane SRL.
Investiția în service-ul de la Brazi a fost făcută împreună cu un partener. Atelierul are opt porți și o suprafață utilă de 1.800 m2, iar dotările sunt moderne și includ cameră de vopsit, stand de redresat șasiuri, canal ITP și canal de diagnoză. De asemenea, aici pot fi reparate și remorci și semiremorci, atelierul integrând și un service de roți.
Flota Cartrans Preda acoperă numai 15% din capacitatea CTP Service, care lucrează mai ales pentru terți.
Un alt proiect în derulare este înființarea unui centru de instruire pentru șoferi, firma investind deja în dotările necesare și angajând un trainer cu experiență școlarizat și la Mercedes-Benz pentru condus economic și preventiv. În cadrul acestui centru, destinat deocamdată șoferilor Cartrans Preda, și ulterior poate și terților, se va preda și legislație, mai ales referitoare la timpii de condus pentru un șofer sau pentru echipaj, și se va face instruire practică pentru conducere economică.