Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Autobuzele urbane ecologice, 72,9% din livrări în 2023. România, pe locul 7 în Europa.

Piața europeană de transport călători este departe de obiectivele ecologice anunțate de Comisia Europeană. Livrările de autobuze urbane cu sisteme de propulsie alternativă sunt relativ modeste raportat la total piață, puțin peste 60.000 de vehicule electrice, hibride, pe gaz sau pe hidrogen fiind în operare la finalul anului trecut în Europa. Este adevărat, livrările din 2023 au arătat creșteri importante pe segmentele autobuzelor 100% electrice și respectiv pe hidrogen, iar România ocupă un onorabil loc șapte în clasamentul țărilor cu cele mai multe vehicule verzi înmatriculate. Volumele sunt însă mult prea mici, mai ales că vorbim aproape exclusiv despre autobuze urbane, fără a lua în calcul interurbanele sau autocarele turistice.

Piața europeană de autobuze cu sisteme de propulsie alternativă, calculată la nivelul UE27 + Marea Britanie, Islanda, Norvegia și Elveția, se ridica la sfârșitul lui 2023 la 60.758 de unități, fără să fi fost luate în considerare aici și troleibuzele, arată un studiu al companiei olandeze Chatrou CME Solutions. Din total, aproape o treime o reprezintă autobuzele electrice pe baterii, adică puțin sub 19.000 de unități, creșterea pe acest segment fiind semnificativă în special în ultimii trei ani. 21.552 sunt autobuze hibride diesel-electric, care au înregistrat comenzi stabile în ultimii zece ani, de 1.300-1400 de unități, iar începând din 2020 au depășit chiar 2.900-3.000 de bucăți pe an, culminând cu 4.022 în 2023. Rămâne de văzut în viitor dacă autobuzele hibride vor intra sau nu pe o pantă descendentă, dar deocamdată se pare că au rămas între preferințele autorităților și operatorilor locali. Trebuie precizat însă că analiza făcută de Chatrou CME Solutions se referă strict la vehiculele livrate, nu și la cele comandate, astfel că decalajul între opțiunile pieței exprimate în comenzi și timpul prezent este de aproximativ un an.

Și în ceea ce privește autobuzele pe gaz natural comprimat (CNG) livrările au rămas la un nivel ridicat, după o creștere constantă în ultimii 11 ani, anul trecut fiind primul în care s-a înregistrat o scădere a volumelor, astfel că după un interval foarte bun 2020-2022, cu peste 3.000 de unități în fiecare an, 2023 s-a închis cu doar 2.883 de autobuze CNG livrate. Probabil că va urma o perioadă de declin pentru CNG, în condițiile în care gazul nu mai este eligibil pentru finanțare prin programele europene, dar asta nu înseamnă că acolo unde este infrastructură pentru CNG și se accesează alte surse de finanțare nu se va merge în continuare tot pe gaz.

Din totalul de peste 60.000 de unități, nu mai puțin de 13.466 de vehicule au fost livrate doar în decursul anului trecut, ceea ce reprezintă un record absolut, fiind pentru prima dată când se trece de pragul de 10.000 de unități livrate într-un an.

Din cele 13.466 de unități, 6.354 sunt autobuze electrice pe baterii, 4.022, hibride diesel-electrice, 2.883, autobuze pe gaz natural comprimat și 207 autobuze electrice cu pilă de combustie pe hidrogen. De remarcat faptul că autobuzele urbane dețin o cotă de 72,9% din totalul vehiculelor de transport călători înmatriculate în 2023 în statele prinse în analiză.

MAN, lider de piață pe segmentul autobuzelor urbane electrice

Raportat la totalul de 6.354 de autobuze 100% electrice livrate în 2023, topul producătorilor cu cele mai multe livrări este condus de MAN Truck&Bus, cu 785 de vehicule și o cotă de piață de 12,4%. Poziția secundă este urmată de Solaris Bus&Coach, cu 725 de unități și cotă de 11,4%, iar pe locul al treilea se situează – la o distanță destul de mare – chinezii de la Yutong, cu 483 de vehicule și 7,6% din piață.

Urmează în ordine carosierul britanic Wrightbus (7,4%), alianța BYD-Alexander Dennis (7%), Mercedes-Benz (7%), BYD China (5,6%), Iveco Heuliez (5,6%), Volvo (5,4%), Zhongtong (3,9%), Granton (3,7%), Irizar (3,3%), Ebusco (3%), Karsan (2,9%), Golden Dragon (2,1%), VDL Bus&Coach (1,7%) și Caetano (1,4%). Un rest de 7,5% cotă de piață revine celorlalți producători, care au livrat fiecare sub 90 de unități.

Solaris conduce detașat  la autobuzele pe hidrogen

Segmentul autobuzelor pe hidrogen este foarte mic și putem spune că este încă în fază de pionierat, pe piață fiind puțini producători care oferă această tehnologie în producția de serie. Desigur, nici rețelele de alimentare cu hidrogen nu sunt încă puse la punct, iar în cele mai multe țări europene nici nu există – este și cazul României – astfel că miza este deocamdată la nivel de expertiză tehnologică mai degrabă decât la volume de producție.

Solaris Bus&Coach conduce detașat în topul producătorilor în funcție de numărul de autobuze pe hidrogen livrate în 2023, cu 77 de unități și o impresionantă cotă de piață de 37,2% (din totalul de 207 unități). Podiumul este completat de producătorul belgian Van Hool și de portughezii de la Caetano Bus, ambii la egalitate cu câte 34 de vehicule livrate și o cotă de 16,4% pe acest segment.

Livrări de autobuze pe hidrogen au mai avut Alexander Dennis (20; 9,7%), Neso Bus, din Polonia (20; 9,7%), Wrightbus (15; 7,2%) și Mercedes-Benz (7; 3,4%).

România, pe locul 7 european al livrărilor  de autobuze electrice

Într-un clasament al țărilor cu cele mai multe autobuze 100% electrice înmatriculate anul trecut România ocupă un onorabil loc 7, cu 391 de vehicule livrate și o cotă de 6,15%.

Prima poziție este ocupată de Marea Britanie, cu 1.206 autobuze electrice, ceea ce reprezintă 19% din totalul livrărilor. Locul al doilea a revenit Germaniei (753 de unități și cotă de 11,9%), urmată de Norvegia (493; 7,8%), Spania (491; 7,7%), Franța (416; 6,5%) și Italia (400; 6,3%).

Sub România în acest clasament al autobuzelor electrice se situează Portugalia (5,7%), Polonia (5,3%), Suedia (4,7%), Danemarca (3,1%), Belgia (2,7%), Olanda (2,6%), Elveția (2,3%), Finlanda (1,6%), Bulgaria (1,2%), Luxemburg (1,2%), Ungaria (0,9%) și Irlanda (0,8%). Restul țărilor au însumat puțin peste 150 de autobuze electrice livrate, ceea ce reprezintă 2,36%.

Articole similare

Ad