România este țara cu cel mai mare volum de activități ilicite din Europa, însă lupta cu indolența autoritățiilor, care ar trebui să se preocupe de combaterea acestora, este total pierdută, cel puțin în domeniul transporturilor de pasageri și mărfuri, se arată într-un comunicat de presă al Federației Operatorilor Români de Transport (FORT).
FORT consideră că reluarea protestelor din transporturi alături de celelalte domenii economice ce se confruntă cu probleme la fel de grave, este inevitabilă și perfect justificată. „Autoritățile statului nu înțeleg că măsurile de presiune continuă de tip E-factura, E-transport și E-sigiliu nu se justifică, atâta timp cât activitățile ilegale înfloresc încurajate de corupție și nepăsare. Presiunea conformării fiscale este pusă exclusiv pe agenții economici care acționează legal.“
După nenumărate întălnirii și dezbateri, atât la nivelul Ministerului de Finanțe, cât și la nivelul Ministerului de Interne, inclusiv în comisii interministeriale, concluzia reprezentanților FORT – prezenți la toate dezbaterile din ultimele două luni – este următoarea:
- Grupul interministerial ce și-a început activitatea la nivelul Guvernului, în urma protestelor din ianuarie 2024, nu reușește să producă nimic în raport cu Ministerul de Finanțe și Ministerul Administrației și Internelor. Nici măcar minutele întalnirilor avute cu aceste ministere nu au fost transmise către participanți la aproape o lună după organizarea lor;
- Ministerul de Interne nu dorește să vadă că în România activitatea ilicită de transport pasageri și mărfuri reprezintă un fenomen, care a atins cu mult timp în urmă cotele de avarie în paralel cu acela de corupție din rândul angajaților proprii, care chiar sprijină această activitate (https://www.mai-dga.ro/arhive/61589: https://romania.europalibera.org/a/dna-sculeni-arestare/32695842.html);
- Ministerul Finanțelor refuză să aplice prevederile legale în raport cu activitatea ilicită desfășurată de persoanele fizice ce prestează ilegal transporturi rutiere de mărfuri și de pasageri contrar prevederilor Legii 296/2023, însă are angajați ce profită la maxim de aceste activități (https://www.ebihoreanul.ro/stiri/curatenie-de-primavara-in-nadlac-21-vamesi-si-un-inspector-antifrauda-din-bihor-sunt-judecati-pentru-coruptie-185341.html; https://www.radioromania.ro/Actualitate/mandate-de-arestare-pentru-cei-peste-20-de-vamesi-de-la-ptf-calafat-acuzati-de-coruptie-id4432.html);
- Responsabilitatea este pasată între Interne și Finanțe, în condițiile în care pe toate rețelele sociale activitățile ilicite sunt promovate permanent extrem de agresiv, iar parcările din apropierea punctelor de trecere a frontierei sunt deja neîncăpătoare din cauza microbuzelor de până la 9 locuri respectiv a autoutilitarelor sub 3,5 t, fapt ce aduc un prejudiciu statului, estimat de FORT la peste 15 milioane de euro lunar (fără a lua în calcul traficul de droguri, de persoane sau alte mărfuri interzise);
- Comunicarea publică a DIICOT indică transportul de colete ca o modalitate de introducere a substanțelor interzise în România, însă nu menționează că, cel puțin în cazul coletelor transportate de persoanele fizice ce desfășoară activități ilicite, nu există nici un fel de control sau statistică oficială (https://www.antena3.ro/actualitate/posta-si-firmele-de-curierat-metode-de-transport-pentru-dealerii-de-droguri-704549.html).
FORT solicită public Ministerului Afacerilor Interne și Ministerului Finanțelor să prezinte situația măsurilor legale luate de angajați acestora împotriva persoanelor fizice ce desfășoară activității ilegale, în baza prevederilor legii 38/2003 respectiv a legii 296/27.20.2023. De altfel, legea 296/2023 privind „unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung“ cuprinde un capitol distinct dedicat activitățiilor ilicite, a modului în care acestea pot fi combătute, a sancțiunilor care trebuie aplicate și a instituțiilor care au responsabilitatea să acționeze în acest sens, se mai arată în comunicatul FORT.