Mercedes-Benz Vans a început producția noilor game de utilitare complet electrice și cu propulsie convențională pentru toate segmentele de piață: furgonete mici, mijlocii și mari.
Introducerea din 2026 a arhitecturii modulare și scalabile Van Electric (VAN.EA) marchează tranziția treptată către o strategie premium concentrată pentru vehiculele comerciale ușoare, iar noile Vito, eVito, Sprinter și eSprinter reprezintă un pas cheie în această călătorie, oferind mai mult confort, siguranță și funcționalitate, în special datorită unui plus în rețelele digitale inteligente.
Ca și în cazul altor producători de utilitare, Mercedes-Benz Vans a profitat de introducerea noilor standarde de siguranță rutiere cuprinse în GSR 2 pentru a împrospăta atât aspectul exterior și cel interior al modelelor sale de vanuri, cât și pentru a introduce noi funcționalități adaptate la nevoile în continuă evoluție a companiilor de distribuție sau curierat și sisteme de propulsie care asigură mai multă putere, versatilitate și o autonomie mai mare pentru versiunile electrice a noilor Vito și Sprinter.
Lansarea noilor modele a utilitarelor Mercedes-Benz a prilejuit și un test drive cu versiunile deja disponibile ale noilor modele care a avut loc în jurul aeroportului Frankfurt la mijlocul lui aprilie.
Sprinter și eSprinter: mai sigure, mai inteligente, mai eficiente
Cu o greutate maxim admisă de 5,5 t, Sprinter este cea mai bine vândută utilitară din portofoliul Mercedes-Benz, cu o cotă de aproximativ 50% din total. Este disponibil ca furgon, autoșasiu și minibus, în trei variante de lungime, cu tracțiune pe puntea față, spate sau integrală, fiind ideal pentru o paletă largă de transformări constructive. Și, de altfel, 75% dintre toate Sprinter-ele produse de constructorul german sunt modificate pe piețele locale.
Fără a face compromisuri în materie de flexibilitate, noul Sprinter vine cu un plus pe siguranță, confort și rețele digitale, oferind sisteme avansate de asistență la conducere, cum ar fi Moving Off Information Assist și Sideguard Assist. În plus, sistemul multimedia inovator MBUX cu asistent vocal inteligent, navigarea inteligentă și management activ al distanței este inclus în echiparea standard.
A doua generație eSprinter se bazează pe un nou concept modular cu tracțiune spate. Furgonul este format din trei module (față, central și spate), care permit adaptarea cu ușurință a platformei la o gamă largă de variante de vehicule. Foarte important, noul eSprinter permite sarcini utile mai mari, cel mai greu model ajungând la 4,25 t masă totală maxim admisă. Acesta poate fi condus în multe țări din Europa deja cu permis categoria B, însă doar pentru uz comercial și doar dacă diferența de la 3,5 la 4,35 t este cauzată exclusiv de adăugarea bateriei.
Clienții pot alege între două stiluri și lungimi de caroserie, trei capacități ale bateriei (56, 81 și 113 kWh capacitate utilă a bateriei) și o putere maximă a motorului de 100 sau 150 kW, pentru o autonomie electrică de până la 478 km. Noul motor electric puternic, care antrenează noua punte electrică spate, este situat în modulul posterior. Motorul sincron cu magnet permanent (PSM), care cântărește aproximativ 130 kg, se caracterizează prin eficiență ridicată. Pe lângă căldura reziduală de la baterie, pompa de căldură instalată în eSprinter utilizează și căldura reziduală de la motorul electric, ceea ce permite climatizarea eficientă și economică a interiorului.
Recuperarea energiei în timpul deplasării și frânării asigură o conducere optimizată și eficientă, în funcție de stilul de conducere dorit fiind disponibile patru niveluri de recuperare (D-, D, D+ și D++(, la care se aduagă și un mod de frânare automat. În plus, trei moduri de conducere susțin alegerea între confort sau autonomie maxime: „Confort” oferă interacțiunea deplină a puterii și a cuplului motor maxim, „Economic” limitează puterea motorului, a încălzirii și a aerului condiționat pentru o mai mare eficiență, iar modul de conducere „Maximum range” asigură cea mai mare autonomie posibilă.
Pentru prima dată, noul eSprinter este dotat opțional cu un cuplaj de remorcă, pentru o capacitate de remorcare de până la două tone. De asemenea, volumul de încărcare este de până la 14 m3.
Gamei de furgoane eSprinter urmează să i se alăture și variante de autoșasiu, pentru numeroase aplicații și industrii noi.
Gama de modele convenționale Sprinter este propulsată de motorul diesel de 2,0 litri (OM 654), disponibil în patru niveluri de putere: 114, 150, 170 și 190 CP – în funcție de model și de tracțiune. De precizat că tracțiunea integrală este disponibilă pentru toate modelele cu motor de 190 CP. În ceea ce privește transmisia se poate opta între o cutie de viteze manuală cu șase trepte sau transmisia automată 9G-Tronic.
Platforma Sprinter, preferată de carosierii din toată lumea
Vehiculele comerciale reprezintă aproximativ 80% din vânzările Mercedes-Benz Vans. Gama include furgoanele mari Sprinter și eSprinter, cele medii Vito și eVito și utilitarele mici Citan și eCitan. Principalele industrii deservite sunt curierat și coletărie, distribuție și logistică, comerț și eGrocery, meșteșuguri, servicii și producție, aplicații municipale, transport de persoane și autocaravane. Fiecare industrie are propriile cerințe specifice, care în unele cazuri depășesc vehiculele de bază, motiv pentru care aproximativ 50% dintre modelele vândute sunt transformate în soluții de produse personalizate pentru fiecare utilizare în parte.
Toți carosierii locali se acreditează ca parteneri Mercedes-Benz Vans, soluțiile constructive dezvoltate de aceștia fiind încărcate pe platforma digitală Mercedes-Benz Conversion World. Se facilitează astfel compararea directă a soluțiilor de caroserie și de conversie pentru diferite industrii, precum și contactarea carosierilor locali. De reținut faptul că modelele pentru care se înregistrează o cerere deosebit de mare pot fi oferite direct de la fabrică, în cadrul unei tranzacții cu factură unică Mercedes-Benz. În plus, portalul carosierilor acționează ca o interfață pentru schimbul de informații și date între Mercedes-Benz și cei aproximativ 5.800 de parteneri înregistrați din întreaga lume (cu excepția SUA).
Vito și eVito, cu nivel avansat de conectivitate
Mercedes-Benz Vito, cu o greutate maximă total autorizată cuprinsă între 2,8 și 3,2 t, este disponibil ca furgonetă clasică, Mixto și Tourer, fiind singurul model din clasa sa oferit în trei variante de lungime, cu două ampatamente și două sisteme de propulsie. Există, de asemenea, trei linii de echipare, cu această varietate fiind îndeplinite cerințele specifice ale clienților din diferite industrii, de la comercianți la furnizori de servicii de întreținere și de la operatori de flote de distribuție și logistică până la servicii medicale de urgență.
Din 2018, modelul eVito cu baterie electrică s-a impus ca o alternativă la transportul urban și regional fără emisii de CO2. Acesta este disponibil în două lungimi de caroserie, la fel ca furgonul și minibusul Tourer.
Noile Vito și eVito au făcut acum un pas important înainte în special în ceea ce privește conectivitatea, pentru prima dată fiind echipate cu sistemul multimedia MBUX (Mercedes-Benz User Experience), ce permite clienților comerciali din segmentul utilitarelor din gama medie să beneficieze de conectivitate digitală modernă, inclusiv de o gamă largă de extrase ce sporesc și mai mult confortul. Datorită MBUX, eVito a devenit parte a ecosistemului de electromobilitate Mercedes-Benz, cu navigație inteligentă și management activ al autonomiei.
Autoutilitarele vin acum cu design exterior și interior nou, sisteme de asistență extinse și dotări suplimentare în materie de confort, cum ar fi hayonul electric Easy-Pack, farurile LED Multibeam și noua consolă centrală. Foarte important, în configurația standard intră mult mai multe dotări decât înainte, plus că există noutăți și în ceea ce privește propulsia: un motor pe benzină cu tehnologie mild hybrid va fi adăugat la gama de vehicule cu propulsie convențională în cursul acestui an, iar în cazul eVito electric, sistemul de management termic a fost optimizat.
Peste 50% dintre utilitare vor fi electrice până în 2030
Prețul noului Sprinter pornește de la 38.000 de euro (inclusiv TVA) pentru versiunea 211 CDI șasiu standard și respectiv 44.938 de euro (cu TVA) pentru varianta furgon standard BASE 311 CDI.
eSprinter 314 furgon standard (baterie de 56 kWh și autonomie sw până la 233 km) pleacă de la 65.235 de euro, inclusiv TVA, în timp ce modelul cu ampatament lung și autonomie de până la 478 km (baterie cu capacitate de 113 kWh) ajunge până la 73.293 de euro
Prețul Vito 110 CDI furgon compact BASE este de 40.596 de euro cu TVA inclus, în timp ce Vito 119 CDI Furgon extra lung cu echipare SELECT ajunge la 58.884 de euro.
eVito furgon lung (cu putere maximă de 85kW și baterie de 60 kWh, care asigură o autonomie de până la 319 km) pleacă de la 65.824 de euro (incl. TVA), în timp ce versiunea extralungă costă 66.604 de euro (cu TVA inclus).
Odată cu electrificarea sistematică a întregului său portofoliu, Mercedes-Benz Vans a stabilit cursul pentru un viitor pur electric, iar clienții au deja o alternativă complet electrică din care să aleagă pentru fiecare model în parte.
De altfel, vânzările de utilitare electrice au crescut numai în 2023 cu 51%. Din 2026, odată cu introducerea VAN.EA, toate autoutilitarele de dimensiuni medii și mari nou dezvoltate vor fi exclusiv electrice și, în aceste condiții, proporția vanurilor electrice în întregul portofoliu de modele este de așteptat să fie de peste 50% până în 2030.
În același timp, Mercedes-Benz Vans își va adapta în mod constant portofoliul de vehicule propulsate de motoare cu ardere internă la progresele tehnologice, în special în ceea ce privește conectivitatea digitală, siguranță și confort.
Pentru a încuraja trecerea clienților la electromobilitate, Mercedes-Benz a început anul trecut să își creeze propria rețea de încărcare cu energie electrică. Acesta va cuprinde peste 10.000 de puncte de încărcare rapidă în America de Nord, Europa, China și pe alte piețe principale, ce vor putea fi utilizate atât pentru vehicule private, cât și comerciale. Primul parc de încărcare din Germania a fost deschis la Mannheim, în noiembrie 2023, și stabilește noi standarde pentru încărcare rapidă, sigură și ecologică, cu o putere instalată de 300 kW. Fiecare punct de încărcare are o singură conexiune, ceea ce garantează că fiecare vehicul poate fi încărcat cu energie maximă. Începând din 2024, Mercedes-Benz va deschide noi parcuri de încărcare în Europa, printre altele în Italia, Spania și Franța, pe lângă locații suplimentare din Germania. Până la sfârșitul anului viitor, rețeaua globală de încărcare rapidă va cuprinde peste 2.000 de puncte de încărcare, dintre care peste 200 în Europa.
Încărcare convenabilă și ecologică cu Mercedes me Charge
Parcurile de încărcare proprii ale companiei vor completa rețeaua de încărcare Mercedes me Charge, care include în prezent peste 1,6 milioane de puncte de încărcare de la peste 1.300 de furnizori din întreaga lume. Aproximativ 680.000 dintre aceste puncte de încărcare sunt situate în Europa – inclusiv rețeaua de încărcare rapidă Ionity.
Mercedes me Charge oferă un serviciu de încărcare convenabil indiferent de operatorul stației de încărcare. Utilizatorii pot accesa punctele de încărcare folosind cardul Mercedes me Charge RFID, prin aplicația Mercedes me sau prin afișajul de pe afișajul media MBUX al vehiculului. Clienții se pot autentifica simplu și beneficiază de funcție de plată integrată. Fiecare proces de încărcare este debitat automat prin Mercedes me Charge și facturat lunar, prețurile fiind transparent afișate la stațiile de încărcare. Utilizatorii pot vedea costurile specifice pe kWh sau pe minut plus costurile totale estimate pentru o încărcare completă pe afișajul MBUX sau în aplicația Mercedes me înainte de a începe procesul de încărcare. Un alt avantaj al Mercedes me Charge este că permite încărcarea cu energie electrică din surse regenerabile în Europa. Acolo unde nu este disponibilă electricitate verde, Mercedes-Benz utilizează certificate de electricitate verde pentru a se asigura că o cantitate echivalentă de energie electrică din surse regenerabile este alimentată în rețeaua electrică pentru fiecare proces de încărcare.
Va exista, de asemenea, o soluție dedicată B2B pentru noul eSprinter în viitor. Acesta va oferi clienților opțiunea de gestionare standardizată a vehiculelor și șoferilor, precum și facturarea pentru întreaga companie.