Folosirea de platforme integrate de comerț electronic reduce costurile operaționale și oferă acces rapid la un public larg, o experiență personalizată și oportunitatea de a înțelege mai bine obiceiurile de consum ale fiecărui client în parte, iar acestora din urmă le fac tot mai plăcute cumpărăturile online. Sunt avantaje la care s-a ajuns în timp, pentru că inițial, în anii ’80, internetul era folosit doar ca platformă de publicitate, nu era încă un spațiu pentru tranzacții. Despre evoluția platformelor de comerț online, dar și despre prezența pe această piață a VTEX, unul dintre liderii mondiali din domeniu, și despre clienții săi din România și beneficiile pe care le au în urma folosirii soluției sale am aflat de la Cătălin Vlădescu, Head of Growth CEE & Germany.
Tranzit: De când putem vorbi pe piața mondială despre platforme de comerț electronic?
Cătălin Vlădescu: Platformele de comerț digital au început să se dezvolte la nivel mondial încă din anii ’80, odată cu creșterea accesului la internet și a utilizării acestuia. Servind inițial mai degrabă drept simplă platformă de publicitate, internetul s-a transformat rapid într-un spațiu dinamic pentru tranzacții online în timp real.
Această transformare a fost alimentată de dezvoltarea paginilor web interactive și a protocoalelor de transmisie securizată. Totuși, începem să vorbim cu adevărat de platforme de comerț digital începând cu perioada 1995-2003, când apare practic primul val de e-commerce, ce include lansarea Amazon și eBay.
Ce presupuneau primele platforme de comerț electronic? Ce avantaje aduceau și cum au evoluat ele în timp? Mai este loc de îmbunătățire?
Primele soluții de comerț digital constau, în principal, din pagini web simple care permiteau afișarea și vânzarea produselor online. Acestea aduceau avantaje precum accesibilitatea globală, posibilitatea de a atinge un număr mare de potențiali clienți și reducerea costurilor asociate cu deschiderea și operarea unui magazin fizic, avantaje care într-o oarecare măsură continuă să fie valabile și astăzi.
De-a lungul timpului, platformele de comerț electronic au evoluat semnificativ, iar astăzi oferă control integral asupra unei afaceri. Acestea dispun de funcționalități avansate, cum ar fi gestionarea inventarului, procesarea plăților online, personalizarea experienței utilizatorilor și integrarea cu alte sisteme și servicii, dar și analize de date și algoritmi dezvoltați cu ajutorul tehnologiilor bazate pe inteligența artificială (AI).
Pe măsură ce tehnologia avansează, platformele de e-commerce continuă să se dezvolte și să integreze soluții care susțin, pe de o parte, creșterea business-urilor, și pe de altă parte, o experiență mai bună de cumpărături pentru consumatori.
În cazul VTEX, fie la nivel local, fie global, care au fost cele mai recente îmbunătățiri pe care le-ați implementat deja și la ce se lucrează acum?
VTEX este cunoscută pentru abordarea sa axată pe inovație și pentru dezvoltarea constantă a produselor și serviciilor. Propunem în permanență soluții bazate pe tehnologii de top și oferim clienților noștri noi funcționalități. Cele mai recente îmbunătățiri implementate în platforma VTEX au fost dezvoltate pornind de la nevoile specifice ale clienților. Având în vedere faptul că piața de e-commerce este tot mai competitivă, magazinele online caută noi moduri prin care să-și eficientizeze operațiunile și să-și crească vânzările. Își doresc soluții integrate, flexibile și complete, cum sunt și cele din ecosistemul nostru de servicii. Vorbim despre composable commerce – selectarea celor mai bune componente și „combinarea” lor într-o soluție perfect potrivită retailerului respectiv. Astfel, magazinele online reușesc să construiască un ecosistem tehnologic adaptat proceselor de business și operaționale și au oportunitatea de a testa rapid diferite soluții sau module și de a decide dacă acestea le aduc plus valoare.
În plus, retailerii s-au îndreptat către abordări de tip headless commerce, interactive și naturale, care furnizează un pachet de servicii independente în care clienții pot extinde mai ușor software-ul și îl pot adapta propriilor nevoi. De asemenea, separă front-end-ul (experiența clientului) de back-end (serviciile oferite).
Funcționalitățile bazate pe tehnologii de tip SaaS (Software as a Service) sunt și ele tot mai căutate în portofoliul VTEX, alături de procesele automatizate, dar și soluțiile dezvoltate cu ajutorul AI și cele de analiză de date care pot oferi recomandări personalizate și conținut relevant pentru fiecare utilizator în parte.
În același timp, experiența omnichannel, care le permite consumatorilor să navigheze și să cumpere în mod fluid atât online, cât și offline, este o altă funcționalitate preferată de clienții noștri, cu ajutorul căreia ei pot să vadă produsul în magazinul fizic, apoi să-l comande online, sau invers, și nu în ultimul rând pot să facă un eventual retur de acasă, direct de pe telefon. Experiența lor de cumpărare este una completă dacă adăugăm alte facilități: live shopping și personal shopper (interacțiune directă cu un consilier de vânzări, în timpul unei prezentări live a produsului) sau comerț conversațional, dar și VTEX Pick & Pack, soluția VTEX care le permite comercianților să coordoneze preluarea, împachetarea și livrarea din magazine fizice și depozite direct către adresele clienților sau pick-up-points. Tot managementul este realizat dintr-un singur loc, oferind vizibilitate și control maxim.
De când este prezentă VTEX pe piața globală? Cum se situează față de competitori din punct de vedere al acoperirii pieței?
VTEX a fost fondată în Brazilia la începutul anilor 2000 și s-a extins rapid pe piața globală. Compania și-a construit o prezență puternică în mai multe țări din America de Nord, America Latină, Europa, Asia și Australia și în prezent este lider în domeniul platformelor de comerț digital și se bucură de încrederea a peste 2.600 de clienți B2C și B2B, printre care Carrefour, Colgate, Macromex, Motorola, Sony, Stanley Black & Decker și Whirlpool, având peste 3.400 de magazine online, active în 43 de țări.
Care sunt principalele avantaje competitive ale produselor VTEX?
Arhitectura modulară și scalabilă, care permite personalizarea și extinderea facilă a funcționalităților, integrarea ușoară cu alte sisteme și servicii, suportul puternic pentru comerțul omnichannel și o gamă largă de caracteristici avansate, cum ar fi soluțiile de personalizare, sunt printre principalele avantaje competitive ale serviciilor oferite de VTEX.
De când este prezentă compania în România? Cum era la acel moment concurența pe piața noastră?
VTEX a intrat pe piața din România în 2018, oferind soluții de comerț digital pentru companiile locale. La momentul respectiv, concurența pe piața de e-commerce din România era în creștere, iar VTEX a adus o alternativă puternică și inovatoare în ceea ce privește platformele de comerț digital.
Există și astfel de platforme dezvoltate local, sau numai furnizori mari multinaționali? Soluțiile oferite pe piața românească sunt similare celor de la nivel internațional, sau există anumite diferențe? Ce anume determină aceste diferențe și care sunt cele mai importante dintre ele?
Pe măsură ce piața s-a dezvoltat și am văzut un apetit tot mai mare al românilor pentru cumpărături online, a crescut și cererea pentru deschiderea de magazine online. Astfel, pe piață au apărut tot mai mulți furnizori, atât multinaționali, cât și dezvoltatori locali de platforme digitale.
Comerțul digital din România urmează tendința internațională, astfel că toate soluțiile existente în afară în ceea ce privește funcționalitățile platformelor online sunt disponibile și pe piața din țara noastră. Putem spune însă că unele soluții sunt mai căutate pe piețele din afară și mai puțin la nivel local, iar această diferență are la bază preferințele și cerințele specifice ale clienților sau alți factori precum legislația locală, metodele de plată preferate de clienți și integrarea cu sistemele locale.
Orice magazin online dispune de o astfel de platformă, măcar de una simplă, sau există și alte variante de a vinde electronic?
Desigur, cele mai eficiente sunt platformele de comerț complet integrate, care oferă o gamă largă de funcționalități, cum ar fi gestionarea inventarului, procesarea plăților, funcții de marketing și personalizare, așa cum este VTEX.
Magazinele online pot apela și la platforme de comerț electronic simplificate, care sunt mai ușor de utilizat și oferă un set de funcționalități de bază pentru a începe vânzările online, potrivite pentru afaceri mai mici sau pentru cei care doresc o soluție rapidă și ușor de implementat.
O altă opțiune o reprezintă marketplace-urile, unde companiile își pot lista și vinde produse fără să dezvolte propria platformă. Aceasta poate fi o opțiune potrivită pentru a atinge o audiență mare și pentru a beneficia de infrastructura și traficul existent al acestor platforme.
Care este profilul clientului vizat de VTEX în România (ce tip de produse vinde, dacă trebuie să aibă o anumită cifră de afaceri pentru a putea susține investiția sau nu e o cerință anume ș.a.)? Aveți în România clienți multinaționali care au ales platforma VTEX pentru că o foloseau deja în alte țări? Dacă o companie folosește această platformă la nivel global mai este nevoie și de una pentru România? Este mai ușor de intrat la acești clienți care vă cunosc deja de la alte filiale?
VTEX se adresează clienților din toate industriile și dispune de soluții care pot deservi obiective specifice ale fiecărui comerciant. Platforma acoperă deja toate sectoarele din România, având clienți din Food/Groceries, Farma, Fashion, IT&C și HoReCa, Pet și Home & Deco, ce au în plan extindere constantă și flexibilitatea de a evolua pe orice verticale, inclusiv marketplace-uri, sau de a ieși pe piața internațională.
VTEX le permite clienților să se dezvolte la nivel local și să facă trecerea de la magazin online la marketplace și în același timp susține firmele care își doresc să se extindă pe alte piețe. Alegerea VTEX la nivel global poate oferi avantaje de coeziune și consistență în operațiunile de comerț digital ale unei companii, iar utilizarea aceleiași platforme în mai multe țări poate facilita gestionarea centralizată a inventarului și proceselor de back-end și integrarea cu alte sisteme.
Cum decurge în general o discuție cu un client român: are acesta din start cunoștințe despre astfel de platforme și descrie ce ar dori de la ele în mod particular, sau descrie modelul de afaceri și îi propuneți dumneavoastră o soluție adaptată?
Ca în orice discuție de afaceri, nu există un tipar specific. În general, discuțiile cu clienții din România pornesc de la nevoile lor actuale și se conturează în jurul planurilor de viitor, venind cu informații legate de platformele de comerț digital. Echipa VTEX propune de fiecare dată soluții adaptate nevoilor și cerințelor specifice ale clientului, dar oferă și recomandări pe baza expertizei sale și dezvoltă o strategie eficientă de implementare a platformei.
Cât la sută din tot ce înseamnă platforma VTEX este standard pentru toți clienții și cât la sută se personalizează?
Pornim cu o parte de funcționalități standard pentru toți clienții – în mai bine de 80% din cazuri sunt suficiente. Totuși, platforma VTEX oferă flexibilitate pentru personalizări, astfel încât să se potrivească specificului și cerințelor fiecărui client. Procentul de personalizare este diferit în funcție de nevoile și cerințele sale specifice, dar și de obiectivele sale de business.
Fiind o platformă multi tenant, tot ceea ce se dezvoltă pentru un client din, să zicem, SUA, va deveni automat accesibil și pentru cei din România – totul inclus în preț. Aici vorbim și de cele mai noi metode de securitate, conectări internaționale și interne, multiple metode de plăți și multe altele.
Câți clienți aveți în România și din ce domenii sunt ei? Puteți face o scurtă descriere a soluției folosite de fiecare, a avantajelor pe care le aduce ea, a costurilor, duratei implementării, și mai ales a particularităților fiecăreia?
În portofoliul VTEX sunt clienți din toate industriile, de la Food, Fashion, IT&C și HoReCa, până la Pet și Home & Deco, mărci precum Auchan România, My Geisha, Floria, Macromex, Miniprix, Meli Melo sau Metatools.
Macromex, lider în industria de produse alimentare, a modernizat modelul clasic de afaceri în distribuția FMCG cu ajutorul tehnologiei VTEX. Practic, compania a dezvoltat două magazine online B2B – Bocado.ro, dedicată specialiștilor din HoReCa, și Mercadi.ro, dedicată resellerilor, proprietarilor de magazine alimentare. Cu ajutorul acestora, Macromex a redus semnificativ timpul necesar pentru aprovizionarea magazinului sau a restaurantului, crescându-și astfel baza de clienți, frecvența și dimensiunea comenzilor. În 2021, primul an de la lansare, Macromex tranzacționa peste 20 de milioane de euro prin cele două noi canale online de vânzare. După implementarea magazinelor online, și-a continuat procesul de digitalizare alături de VTEX, prin lansarea unui marketplace integrat în cele două platforme.
Metatools, companie cu experiență de peste 25 de ani în domeniul DIY pe piața din România, a ales VTEX pentru a lansa marketplace-ul e-bricoshop.ro. Împreună am reușit să lansăm un proiect complex, un marketplace ușor de extins la nivel internațional, fără dezvoltări ulterioare costisitoare. Proiectul a presupus aproximativ 100.000 de SKU listate în primul an, o gamă extinsă de produse de la zeci de parteneri locali, de la echipamente și scule profesionale la mobilă pentru casă și grădină. De asemenea, echipa VTEX a implementat un proces de înregistrare cât mai facil pentru comercianții care se înscriu în marketplace.
Odată cu migrarea pe platforma VTEX, Floria.ro s-a bucurat de atuuri precum fluxul rapid de comandă, susținut și de funcționalitatea de filtrare rapidă a buchetelor în funcție de orașul destinatarului, opțiune dezvoltată de echipa VTEX, dar și serviciul foarte prompt de livrare, în 2-4 ore de la confirmarea plății, în peste 100 de localități din țară. De asemenea, odată cu migrarea pe VTEX, compania are disponibil și un serviciu de livrare de flori în cutie, prin care ajung în toată țara în 24 ore, facilitate utilizată de clienții care trimit flori în localități mai mici. Pentru fidelizare, opțiunea de a dărui un card cadou și programul de loialitate care oferă reduceri clienților ce comandă recurent sunt două funcționalități apreciate de clienții Floria, iar pentru client experience a fost implementată o soluție de chatbot care să răspundă rapid la principalele probleme ale clienților.
Miniprix.ro a ales să lucreze cu VTEX având nevoie în primul rând de o platformă stabilă care să permită gestionarea a zeci de mii de produse, la care se adaugă zilnic circa 100 de modele noi în platformă. O altă funcționalitate valoroasă pentru Miniprix a fost și agregatorul de curierat, prin care clienții pot accesa simplu și rapid toți curierii naționali printr-un singur API și astfel au la dispoziție mai multe opțiuni de livrare chiar mai rapidă. Totodată, Miniprix a luat în calcul încă de la începutul parteneriatului și reluarea livrărilor în Bulgaria și Ungaria, cu posibilitate de extindere și mai mare.
VTEX a relansat și platforma online a brandului de parfumuri și produse cosmetice My Geisha, prezent în 13 țări cu peste 58 de magazine. Vânzările online ale magazinului au crescut de șapte ori după migrarea pe VTEX. Echipa VTEX a oferit suport în toate etapele migrării platformei, astfel încât toate datele și integrarea cu toate serviciile și sistemele pe care compania le utiliza deja s-au desfășurat optim. Pentru acest proiect VTEX a integrat soluții multiple și a reușit să sincronizeze trei sisteme diferite într-un singur ecosistem, zona de ERP, fiind și partea cea mai complexă și cu cele mai mari provocări atunci când vorbim despre fluxuri de comandă. Noua versiune a magazinului online my Geisha a oferit clienților și posibilitatea de a împărtăși experiența cu prietenii, printr-un sistem de recomandare, prin care pot acumula puncte și alte beneficii. De asemenea, odată cu migrarea pe platforma VTEX, my Geisha a beneficiat de ecosistemul de parteneri ai companiei, fiind posibilă implementarea soluției de integrare a livrărilor Innoship și nu numai. În același timp, datorită funcționalităților performante ale VTEX, my Geisha a reușit să-și optimizeze viteza de încărcare a site-ului, pagina de check-out și procesele post-vânzare, cu un design personalizat, dar și să creeze landing pages dedicate, special concepute pentru momentele importante, precum Black Friday, Crăciun, lansări și noutăți.
În plus, pot fi integrate servicii suplimentare precum VTEX Live Shopping sau listele de abonare pentru cumpărături recurente.
Ce pași trebuie parcurși de la cumpărarea unei astfel de soluții până când devine operațională? Cât durează procesul? Aveți tehnicieni care se ocupă de asta?
Există numeroase variabile care își pun amprenta asupra întregului proces și parcurs de la alegerea soluției și până la momentul în care devine operațională. VTEX utilizează soluții adaptate nevoilor și cerințelor specifice fiecărui client, iar durata de implementare a depins de complexitate, dar și de aceste cerințe specifice și de obiectivele sale.
Procesul începe cu o analiză a afacerii clientului. Echipa VTEX lucrează împreună cu acesta pentru a înțelege în profunzime nevoile și cerințele sale și pentru a dezvolta o soluție personalizată. Ulterior începe configurarea și personalizarea platformei astfel încât aceasta să fie în conformitate cu specificațiile și preferințele clientului.
Există integrări cu sisteme IT folosite de clienți sau de furnizorii lor de servicii logistice? Se mai pot adăuga ulterior funcții sau se mai pot face corecții și optimizări față de cum arată inițial platforma de comerț online?
Dacă este necesar, echipa noastră începe realizarea de integrări cu sistemele IT existente ale clientului sau cu furnizorii săi de servicii logistice. De asemenea, poate fi necesară migrarea de date pentru a transfera informațiile existente în noua platformă. Platforma este apoi testată pentru a ne asigura că funcționează corect și că îndeplinește toate cerințele clientului. În această etapă, pot fi făcute ajustări și optimizări pentru a îmbunătăți performanța și experiența utilizatorului. După finalizarea testelor și optimizărilor, platforma este pregătită pentru implementare și lansare. Experții VTEX oferă suport tehnic și instruire pentru a asigura o tranziție lină către noua platformă. După ce aceasta devine operațională, echipa noastră continuă să ofere suport tehnic și întreținere pentru a se asigura că funcționează optim. În plus, deoarece soluțiile sunt flexibile, putem adăuga oricând funcționalități suplimentare sau putem face corecții și optimizări în funcție de feedbackul și necesitățile clientului.
Migrarea către VTEX poate dura de la o lună și jumătate la aproape un an, în cazul corporațiilor de miliarde de dolari, cu foarte multe SKU, modele de business, magazine multiple fizice, furnizori diferiți ș.a.m.d.
Piața românească de comerț electronic are trăsături diferite față de alte țări central și est-europene? Care sunt aceste diferențe?
Piața locală de e-commerce urmează, în general, tendințele internaționale, dar nivelul de adoptare și maturitate a comerțului digital aduce anumite diferențe față de alte țări din regiune.
În ultimii ani, România s-a bucurat de o creștere a comerțului digital, pe fondul apetitului românilor pentru adopția tehnologiei și schimbării comportamentului consumatorilor. În același timp, deși comerțul digital în mediul rural a crescut în 2023 cu 23% față de anul precedent, potrivit datelor Asociației Române a Magazinelor Online, este încă în urma unor piețe europene, în special a celor din Europa Centrală. De asemenea, continuăm să vedem în România anumite preferințe de plată specifice, cum ar fi plata în numerar la livrare. Acest aspect este diferit mai ales față de piețele din Europa Centrală, unde plățile online sunt majoritare.
Cum se situează România printre piețele unde este prezentă VTEX din punct de vedere al numărului de clienți, al potențialului, al cifrei de afaceri a companiei, al ritmului de creștere și al altor indicatori relevanți pentru dumneavoastră?
România reprezintă un punct strategic pe harta Europei pentru VTEX, fiind un hub regional care acoperă și deservește piețele din vecinătate, precum Cehia sau Polonia. Avantajul pe care îl avem în România este echipa locală de experți care cunosc foarte bine aspectele pieței din Europa Centrală și de Est, oferind astfel clienților produse și servicii personalizate.
Se mai poate, în opinia dumneavoastră, face comerț electronic fără o astfel de platformă?
Devine dificil să vorbim despre e-commerce fără o platformă performantă. Retailerii au învățat deja că cel mai important pas pentru o afacere de succes este să fie prezenți acolo unde se află clienții, iar astăzi o mare parte dintre clienți sunt în mediul online.
Cu toate că digitalizarea oferă acces rapid la o audiență extinsă, reduce costurile operaționale și poate oferi o experiență personalizată și oportunitatea de a înțelege mai bine obiceiurile de consum ale fiecărui client în parte, aceasta aduce și provocări asociate cu mediul online. Printre ele se numără concurența tot mai intensă, inclusiv din partea companiilor internaționale, securitatea și protecția datelor, gestionarea operațiunilor logistice și asigurarea unei experiențe de cumpărare fluentă, dar în special lipsa de specialiști în domeniul comerțului digital.
Devine astfel esențial pentru companii să aleagă parteneri de încredere care să le susțină și să le ghideze pe parcursul întregului proces, având ca scop final acela de a conduce cât mai eficient operațiunile de comerț, ținând cont de toți factorii și procesele implicate, de la aprovizionare, logistică, pricing, promoții, campanii de marketing, managementul comenzilor, până la strategiile de integrare a magazinelor din rețeaua proprie sau extinderea regională a operațiunilor online.
O platformă dedicată de e-commerce poate automatiza și simplifica procesele cheie, cum ar fi gestionarea comenzilor, inventarului și plăților, iar astfel erorile umane sunt reduse. În plus, o platformă bine proiectată oferă o interfață intuitivă și o experiență de utilizare plăcută pentru clienți, care poate contribui la creșterea conversiilor și fidelizarea lor.
Platformele de comerț digital dezvoltate de VTEX pot fi adaptate și extinse pentru a se potrivi nevoilor și cerințelor în schimbare ale afacerii. Ele pot suporta creșterea companiei și pot fi scalate pentru a gestiona un volum mai mare de tranzacții și clienți. Având în vedere faptul că resursa umană din IT este costisitoare, tot mai mulți retaileri aleg să renunțe la tehnologia construită de ei, cu echipa proprie, în favoarea tehnologiei de tip SaaS, care oferă un cost total de mentenanță și operare mai competitiv.
(A consemnat: Petronela BĂDESCU)