Piața de transport maritim continuă să fie volatilă la început de 2024, așa cum a fost și în ultima parte a lui 2023, aspect amplificat de incertitudinea adusă de evenimentele politice din Orientul Mijlociu, așa cum reiese dintr-o analiză recentă a Transport Intelligence (Ti). Acest sector de activitate este caracterizat în primul rând de scăderea bruscă a capacității de transport ca urmare a redirecționării navelor în jurul Capului Bunei Speranțe, de cererea variabilă, dar în general slabă, de incertitudinea macroeconomică în ceea ce privește politica monetară și de perspectiva imediată a unui val de nave pentru containere, nou construite, care intră pe piață în a doua jumătate a lui 2024.
Oricare dintre acești factori ar putea înclina balanța fie spre o creștere violentă a tarifelor de transport – așa cum s-a văzut pe piața spot în ultimul trimestru din 2023 și primul din 2024 – fie spre o scădere susținută a lor. Deoarece stabilitatea relativă din anumite segmente ale pieței, cum ar fi tarifele din contracte din ultima lună, este produsul unui echilibru între acești factori, echilibru care însă poate fi doar temporar.
Disponibilitatea containerelor a scăzut în primul trimestru din 2024, dar analiștii Ti subliniază faptul că imprevizibilitatea din ultima perioadă trebuie să ne facă să nu ne bazăm foarte mult în estimări pe acest lucru.
Cele mai mari tarife din ultimele 16 luni
Tarifele de transport pe toate rutele din lume au fost stabile la un nivel scăzut pe tot parcursul lui 2023, cu o ușoară tendință descendentă, dar perturbările din Marea Roșie le-au crescut până la cel mai mare nivel din ultimele 16 luni.
Așa cum era de așteptat, rutele importante au cunoscut cele mai mari creșteri, datele disponibile pentru februarie plasând unele tarife în creștere cu 153,6 puncte, sau cu 173,8% în termeni monetari, față de cele trei luni anterioare. Costul mediu al transportului unui container de 40′ pe principalele rute globale a ajuns la 3.864 de dolari la început de februarie, față de 1.411 dolari în noiembrie 2023.
După o creștere inițială semnificativă, chiar și cu 86,9% în prima săptămână din 2024, fluctuația tarifelor a încetinit considerabil, creșterile săptămânale fiind în medie de doar 5,9% în următoarele cinci săptămâni.
Criza din Marea Roșie pare a fi o problemă mai îndelungată decât părea probabil la sfârșitul lui 2023, dar există o mare posibilitate să se termine la fel de brusc cum a început, ceea ce ar avea efecte semnificative asupra pieței transportului maritim de containere, eliberând aproape sigur din capacitatea de transport neutilizată acum. Iar problemele din Canalul Panama sunt mai importante și cu siguranță vor fi rezolvate pe termen mediu, cred analiștii Ti, astfel că vor avea același tip de efect, dar de intensitate mai mică.
În combinație cu numărul mare de nave comandate de companiile de transport maritim, aceste crize pot duce la scăderi violente ale tarifelor, la fel de puternice cum au fost creșterile tarifelor spot din decembrie și ianuarie.
Un alt aspect de care trebuie ținut cont este acela că stabilitatea mai mare a tarifelor din ultimele cinci săptămâni sugerează că piața a absorbit impactul redirecționării navelor în jurul Capului Bunei Speranțe. Acolo rămân în continuare fricțiuni, de exemplu, probleme legate de disponibilitatea containerelor, în ciuda faptului că flota este destul de mare, dar mesajele de pe piață arată că este vorba de probleme pe termen scurt. Pentru liniile de containere și pentru cumpărătorii de servicii de transport maritim există sentimentul că ultimele săptămâni și, eventual, următoarele câteva săptămâni sau luni ar putea fi liniștea de dinainte de furtună, adică de dinainte de momentul în care piața va fi din nou caracterizată de tarife mult mai mici decât acum.
Creșterea volumelor li se datorează mai ales consumatorilor americani
Indicele Volumelor de Transport Oceanic arată în trimestrele al treilea și al patrulea din 2023 o creștere de 1,6%, respectiv 1,2% la nivel global față de anul precedent, creștere determinată în principal de un plus de 1,8% pentru volumele din Asia Pacific în al patrulea trimestru comparativ cu al treilea, care a menținut creșterea pe întregul an, față de 2022, la 4,0%, și sugerează că presiunea din partea cererii se atenuează treptat.
Cererea din Asia Pacific este unul dintre puținele aspecte pozitive din transportul maritim global, dar Ti subliniază că ea se datorează în mare măsură cererii tot mai puternice din partea consumatorilor din SUA. Cererea internă japoneză este slabă, dar exportul merge bine, și la fel în cazul Coreei de Sud, în timp ce China se confruntă și ea cu probleme legate de cererea internă, deși pentru ea problema este mai complexă, economia înregistrând o recesiune în construcții care se extinde în sectorul bancar. Pentru a sprijini creșterea continuă, China și-a intensificat și mai mult activitatea de export, ceea ce a dus la excedente comerciale ridicate. Nu toate aceste produse se îndreaptă spre SUA, ci comerțul cu Asia de Sud-Est este și el în creștere, dar un element puternic este furnizarea de componente și alte produse semifinite pentru operațiunile de producție care, în mare parte, servesc consumatorilor americani. Acest model comercial care sprijină transportul maritim intra-asiatic a continuat să crească inclusiv când a încetinit comerțul în alte zone.
Tendința este susținută de consumatorii americani și, din fericire pentru transportul maritim global, ei continuă să reziste. Poate cheltuielile de consum din SUA nu sunt la nivelul din prima jumătate a lui 2023, când populația cheltuia accelerat ceea ce acumulase în 2021 și 2022, dar o scădere a cheltuielilor private nu se vede încă.
Acest lucru este cu atât mai îmbucurător cu cât Europa oferă puțin sprijin pentru cererea de transport maritim containerizat, Germania în special fiind în recesiune puternică. Iar slăbiciunea unor economii precum Germania și cererea mică de transport maritim pot fi motivul pentru care criza de la Marea Roșie s-a dovedit atât de ușor de gestionat.
Capacitatea de transport crește îngrijorător în 2024
La început de 2024 capacitatea globală exprimată în TEU a avut o traiectorie continuu ascendentă, fiind în creștere cu 6,2% față de perioada similară din 2023 și cu 12% față de trimestrul anterior. Dar creșterea de la o lună la alta a fost în ultima perioadă de numai 1,7%. Totuși, capacitatea de transport rămâne cu 8,5% sub vârful din iunie 2022.
Creșterea observată în ianuarie 2024 poate indica ce urmează în viitorul apropiat, în timp ce stabilizarea din februarie se poate datora în mare măsură raționalizării unor flote mai mari de containere, care ar putea opta pentru casare în viitorul apropiat. Însă comenzile de nave și containere indică o creștere agresivă a capacității de transport maritim în 2024. Utilizarea multora dintre flotele marilor operatori este încă destul de ridicată, arată Ti, iar profitabilitatea rămâne bună, deși a scăzut față de nivelurile incredibile din 2021-2022.
Aceste aspecte sugerează că principalele linii de transport containerizat pot primi fără probleme noile nave pe care le-au comandat, înainte să fie afectate de noile realități de pe piață. Dar mesajele Maersk din cele mai recente prezentări realizate pentru investitori sunt un semn clar că, pe termen mediu, există o îngrijorare față de numărul prea mare de nave ce vor fi disponibile pe piață.
În multe privințe, perspectiva este familiară pentru sectorul transportului maritim de containere, în sensul că tendința de a comanda prea multe nave în perioade de creștere agresivă a tarifelor este cunoscută de mult timp, ca și prăbușirea tarifelor care rezultă de aici.
Întrebarea pe care încep să o aibă mulți cumpărători de servicii de transport maritim este dacă liniile principale vor avea capacitatea de a controla atât tarifele, cât și disponibilitatea capacității. Iar răspunsul, în opinia Ti, este că probabil nu.