Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Numărul unic de plată în Capitală ar putea funcționa ca un „city card“

Aproape 8 milioane de călătorii cu mijloacele Societății de Transport București (STB) au fost plătite, în 2023, prin SMS la numărul unic #7458. În 2024, media lunară a crescut, ajungând la un record de peste 800.000 de plăți în martie a.c. Separat, alte aproape 3 milioane de tranzacții prin #7458 au vizat plata parcării în capitala României. Bucureștiul este una dintre cele doar 15 capitale UE (din 28) în care plata călătoriilor cu mijloacele de transport în comun supraterane se poate face prin SMS, fără a fi nevoie de descărcarea unei aplicații sau de plata imediată, prin card. Este un avantaj de care bucureștenii, sau cei care vizitează capitala, profită din ce în ce mai mult, după cum arată datele consultate de Asociația Română de Smart City (ARSC). Tot prin SMS la numărul #7458 se poate plăti și trenul care leagă Gara de Nord cu Aeroportul Otopeni.

Spre deosebire de celelalte metode de plată a călătoriei cu STB sau a parcării, plata prin SMS vine cu avantaje certe, mai ales într-o țară în care nivelul de alfabetizare în domeniul noilor tehnologii este printre cele mai mici din UE, scepticismul populației în ceea ce privește siguranța plăților cu cardul este ridicat, iar infrastructura în acest sector este încă precară. În plus, achitarea călătoriei prin SMS nu necesită telefoane performante și nici măcar internet, fiind posibilă și de pe cartelă pre-pay.

Având în vedere programul casieriilor STB (închise noaptea și în week-end), plata prin SMS este o metodă prin care se pot evita amenzile, chiar și fără a avea un abonament lunar sau cu altă durată. De asemenea, plata prin SMS vine cu o „perioadă de grație” pentru cel care o utilizează, pentru că plata călătoriei se va face împreună cu următoarea factură pentru abonamentul de telefonie, adică la interval de  aproximativ o lună. La fel și în cazul plății parcării.

În particular pentru București, numărul unic ar putea funcționa ca un City Card, mai ușor de folosit. Un prim pas ar putea fi utilizarea acestui serviciu pentru plata călătoriilor la metrou, având în vedere că Metrorex nu a implementat momentan această modalitate de plată.

Apoi, pe un model care funcționează deja la Viena, Londra, Roma sau Barcelona – orașe care au carduri dedicate – s-ar putea include abonamente pentru muzee, grădini zoologice sau botanice și chiar reduceri pentru anumite restaurante simbol. Un astfel de produs integrat ar fi util nu doar turiștilor, ci și bucureștenilor, iar dezvoltarea sistemului ar putea aduce beneficii și sectorului privat, prin parteneriate cu restaurante, baruri sau hoteluri.

Articole similare

Ad