Continental a lansat luna trecută, la sediul său central din Hanovra inaugurat de curând, noua gamă de anvelope de camion Conti Eco Gen 5, pentru transport regional și pe distanțe lungi, care optimizează rezistența la rulare în timp ce crește randamentul kilometric. Cu această ocazie, producătorul și-a prezentat și soluțiile digitale și serviciile de consultanță care ajută flotele să scadă consumul de combustibil și emisiile de CO2 – deoarece sustenabilitatea este un factor din ce în ce mai important atât pentru anvelopele de primă echipare, cât și pentru cele destinate înlocuirii – și a subliniat și importanța reșapării pentru atingerea obiectivelor legate de mediu și de reducere a costurilor de operare.
Noua gamă Conti Eco Gen 5 îndeplinește cerințele UE referitoare la clasificarea modelelor destinate flotelor de transport și este disponibilă deja în multe țări din regiunea EMEA, pentru axele directoare (HS 5) și motoare (HD 5), cu dimensiunile 315/70 R 22.5 Conti Eco HS 5, 315/80 R 22.5 Conti Eco HS 5, 385/55 R 22.5 Conti Eco HS 5, 385/65 R 22.5 Conti Eco HS 5, 315/70 R 22.5 Conti Eco HD 5 și 315/80 R 22.5 Conti Eco HD 5.
Anvelopele se pretează atât la transport regional, cât și pe distanțe lungi, deci paleta de modele a Continental se restrânge, deoarece departamentele de cercetare și dezvoltare ale companiei au reușit să atingă două obiective contradictorii – optimizarea rezistenței la rulare și creșterea randamentului kilometric – datorită unor compuși speciali de cauciuc. Măsurile menite să nu afecteze kilometrajul, dar să îmbunătățească rezistența la rulare a tuturor componentelor, vizează și construcția carcasei, și benzile de rulare, și designul conturului general și al benzii de rulare.
Benzile de rulare, de exemplu, datorită construcției lor în două straturi și compușilor inovatori, permit un randament kilometric ridicat și o robustețe considerabilă, optimizând și rezistența la rulare. Iar compusul din care este produsă banda de rulare le permite dezvoltatorilor să se concentreze asupra kilometrajului și robusteții.
În cazul axei directoare, o bandă de rulare inferioară mai groasă reduce rezistența la rulare, dar în același timp include compuși care cresc kilometrajul, iar în cazul punții motoare designul optimizat al umărului, cu lamele având formă inovatoare, permite uzura uniformă a anvelopelor, cu efect pozitiv tot asupra kilometrajului.
În ceea ce privește carcasa, compușii săi și noua geometrie a talonului sunt adaptate pentru a optimiza cu până la 12% rezistența la rulare și cu 10% kilometrajul, comparativ cu cele două modele anterioare.
Rezistența optimizată la rulare, care scade consumul de combustibil, și kilometrajul mare al noilor Conti Eco 5 determină reducerea emisiilor de CO2, deci o amprentă scăzută asupra mediului, ceea ce poate permite în unele cazuri plata unei taxe de drum mai mici. Înlocuirea anvelopelor anterioare EcoRegional HS 3+/ HD 3+ cu noile Conti Eco HS 5/ HD 5 dintr-o flotă de 100 de vehicule, care acoperă fiecare circa 80.000 km/an dacă fac transport regional, poate economisi până la 69.000 de euro și 120 t de CO2, așa cum promit reprezentanții Continental.
Un singur model, două întrebuințări
Prin această nouă generație, a cincea, Continental își reduce numărul de game de anvelope pentru camioane, deoarece ea se bazează pe predecesoarele Conti EcoPlus Gen3+ pentru transport pe distanțe lungi și Conti EcoRegional Gen3+ pentru transport regional, ale căror calități le reunește și chiar le optimizează.
La dezvoltarea noii game se lucrează de câțiva ani și între timp s-au făcut și numeroase teste, astfel încât clienților să le fie oferite produsele potrivite, așa cum dau asigurări reprezentanții Continental. Adică posesorii de flote să fie sprijiniți să facă față cu bine creșterii costurilor operaționale și cu personalul, care reprezintă acum principalele provocări din activitatea lor, așa cum reiese și dintr-un studiu recent realizat de Boston Consulting pentru Asociația Europeană a Furnizorilor din Automotive (CLEPA), care spune că principalul factor de decizie în achiziția de anvelope îl constituie în continuare costul total de proprietate, dar că sustenabilitatea câștigă și ea tot mai mult teren.
Costuri și emisii de CO2 mai mici datorită monitorizării și reșapării
Noile anvelope au și o aderență foarte bună, ceea ce face ca vehiculele grele pentru transport de marfă să fie ușor de manevrat și sigure chiar și în condiții meteorologice dificile și schimbătoare, și se caracterizează prin tracțiune foarte bună pe toată durata lor de viață.
Clienții le pot comanda direct din fabrică echipate cu senzori de ultimă generație, pentru digitalizarea flotei și pentru monitorizarea ei în timp real de la distanță și planificarea predictivă a intrărilor în service, dacă se folosește soluția de management al pneurilor ContiConnect 2.0. Și în felul acesta scad costurile de operare legate de anvelope.
Aceluiași scop îi servesc și soluțiile de reșapare de la Continental, deoarece carcasele noilor Conti Eco 5 au fost proiectate încă de la început pentru a le face ideale pentru reșapare. O anvelopă reșapată permite refolosirea a până la 70% din materialul din anvelopa veche, salvează până la 55 kg de deșeuri, costă cu până la 40% mai puțin decât o anvelopă nouă și emite cu 50% mai puțin CO2 decât la producerea unei anvelope noi, oferind în același timp kilometraj și siguranță egale.
În 6-12 luni de la lansarea oricărei anvelope Continental pentru transport pe distanțe lungi, transport de persoane și transport de materiale de construcții on/off road este disponibilă și soluția de reșapare pentru ea.
Compania propune și reșapare la cald, ContiReTM, în cazul căreia carcasa este restaurată integral, în cadrul unui proces de vulcanizare, și se aplică un nou compus de cauciuc, și reșapare la rece, ContiTreadTM, prin care un material prevulcanizat se aplică pe carcasa de pe care a fost înlăturat cauciucul vechi. Reșaparea la rece nu este chiar la rece, ci temperatura este de circa 105 OC, dar este mai mică decât în cazul reșapării la cald. Calitatea și prețul produselor care rezultă din cele două procedee sunt la fel, doar procesul în sine diferă și procentul în care fiecare țară din EMEA adoptă cele două tehnologii. În România, de exemplu, sunt cam cinci anvelope reșapate la cald la una reșapată la rece, aproape ca în Marea Britanie, Franța sau Bulgaria, în timp ce în Irlanda, Portugalia și Suedia este invers, în Norvegia și Finlanda se folosește aproape numai reșapare la rece, iar în alte țări procentele sunt mai echilibrate. Depinde doar de tradiția din fiecare zonă și de tendința inspirată de primul producător care a propus acolo anvelope reșapate. Reșaparea la cald o fac mai ales fabricile regionale mari, iar reșaparea la rece o fac atelierele unor dealeri mai mici.
1.000.000 de anvelope reșapate la Hanovra
Cu ocazia lansării noii game Conti Eco 5, jurnaliștii din presa de specialitate prezenți la eveniment au vizitat fabrica de reșapare la cald de la Hanovra, care are o capacitate de 100.000 de anvelope/an și care va ajunge în curând la 1.000.000 de anvelope reșapate în total. Inițial aici se făcea reșapare la rece, dar când au fost aduse echipamentele pentru reșaparea la cald și s-a văzut că nu este loc pentru ambele, s-a renunțat la primele.
Reșaparea la cald a unei anvelope durează circa o oră, în funcție de cât de complexă este reparația, dacă se pun sau nu petice în cazul unor înțepături mai adânci ș.a., și include inspecția folosind șearograful și inspecția vizuală a carcasei de anvelopă uzată care ajunge în fabrică, înlăturarea stratului vechi de cauciuc, reciclarea cauciucului, repararea și prepararea, construirea anvelopei reșapate, vulcanizarea și inspecția finală.
În timpul inspecției vizuale se determină calitatea anvelopei, marca – dacă este Continental sau le aparține competitorilor – se verifică dacă parametrii generali sunt buni și în cazul în care se ajunge la concluzia că poate fi reșapată primește un număr unic de identificare, ca și anvelopele noi, pentru trasabilitate completă de-a lungul întregii durate de viață și pentru ca, în cazul în care apare o problemă, să se vadă dacă a fost o greșeală în timpul reșapării și să se optimizeze procesul.
Inspecția cu șearograful permite depistarea eventualelor deteriorări, coroziuni în profunzime sau separări între cele trei straturi ale anvelopei, deoarece laserul ia imagini ale fiecărui strat. Deci acum se determină și mai precis decât după inspecția vizuală dacă o carcasă poate fi reșapată. Toate anvelopele Continental sunt reșapabile, subliniază reprezentanții companiei, dar asta depinde și de vârstă (teoretic, să nu aibă mai mult de opt ani), de cât timp au fost folosite și de starea în care sunt.
La următorul post de lucru se înlătură mare parte din straturile vechi de cauciuc, cu instrumente speciale pentru profil și pentru părțile laterale, proces din care rezultă praful de cauciuc, care se transportă prin niște conducte speciale și se refolosește integral la producerea anvelopelor noi, sporind sustenabilitatea. După ce se înlătură cauciucul se vede și mai bine starea carcasei, iar la postul de lucru următor se scanează anvelopa veche, se introduc în sistem noile informații și se generează altele, care vor fi folosite în etapele următoare de reșapare, se mai înlătură din cauciuc la nevoie și se vede ce fel de găuri sunt, deoarece unele înțepături produse de cuie nu se depistează la primele inspecții. Iar la nevoie se pun petice, astfel încât în urma reșapării calitatea – performanțele și siguranța oferită – să fie similară cu a anvelopelor noi.
Următoarea etapă este cea de producere a anvelopei, la cald, adică de înlocuire a cauciucului vechi care a fost deja înlăturat cu cel proaspăt, similar cu cel folosit pentru anvelopele noi, inclusiv pe pereții laterali. Vulcanizarea se face la 150-170 OC, folosind nitrogen, nu apă.
Centrul de reșapare Continental din Hanovra este în mare parte automatizat, chiar dacă la fiecare post de lucru există și muncitori, și se caută noi modalități de a crește gradul de automatizare, pentru a spori capacitatea de producție, economia și siguranța – aceasta din urmă fiind cel mai important aspect pentru companie.
După ce produsul se răcește, se finisează prin înlăturarea cauciucului în plus de pe lateral, se verifică greutatea – aceasta a fost verificată și înainte de adăugarea noului cauciuc – pentru a se vedea dacă s-a folosit cât material trebuie și se face inspecția vizuală finală, inspecția cu șearograf și măsurarea presiunii din fiecare anvelopă reșapată, conform standardelor de calitate Continental. Rezultatele ajung în baza de date a fabricii și fiecare produs primește o aprobare individuală, pentru o nouă viață. Teoretic, arată reprezentanții companiei, anvelopele se pot reșapat de două ori, dar se recomandă ca asta să se facă totuși numai o dată.