Cu o experiență de aproape 20 de ani în transport expres, Corlan Trans a ajuns la maturitatea de a propune pieței un serviciu de grupaj eficient, dar în același timp flexibil, oferind posibilitatea încărcării oricărui tip de palet, indiferent de înălțime sau greutate. Cu un depozit central la Timișoara și alte 5 depozite de cross-docking la Porto (Portugalia), Venlo (Olanda), Barcelona (Spania) și, de câteva luni, la Bergamo (Italia) și București, Corlan Trans organizează linii săptămânale de grupaj de la Timișoara către toate aceste 4 țări, având în plan să treacă în curând la linii zilnice de grupaj, pentru a asigura livrări rapide către toate cele 4 destinații. Pentru acest serviciu sofisticat și riguros, compania se bazează pe cele 49 de ansambluri proprii autotractor cu semiremorcă double-deck, operate cu echipaje de șoferi, dar și pe dispecerii experimentați, care controlează fluxul de mărfuri prin intermediul unui soft dezvoltat special pentru nevoile companiei de transport expres.
După pandemie multe firme care s-au dezvoltat pe nișa de transport expres cu vanuri au fost nevoite să își închidă activitatea sau să se reorienteze către alte tipuri de servicii, odată cu scăderea nevoii de urgențe, dar și cu apariția restricțiilor din Pachetul Mobilitate, care a impus licențierea autovehiculelor și intrarea lor, practic, în regimul controlabil de către autorități.
Corlan Trans din Timișoara a ales să profite de competențele dobândite în 15 ani de transport expres cu Sprintere pentru a dezvolta o afacere de grupaj bazată pe flexibilitate, predictibilitate și calitatea serviciilor, grație unor echipamente care permit o încărcare mai eficientă și unor aplicații digitale pentru urmărirea partidelor de mărfuri de la comandă la încărcare, tranzit și livrare.
Experiența în transporturi expres își spune cuvântul
Corlan Trans s-a înființat în 2005, când a început să facă transport expres cu Sprintere. Înainte de pandemie ajunsese la un parc de 80 de vanuri, în 2018 și 2019 începând să le înlocuiască pe unele cu camioane, deoarece apăreau comenzi și pentru mărfuri mai grele sau mai voluminoase, pe care trebuia să le refuze.
„Cu Sprintere reușeam să livrăm în Portugalia în 48 de ore; era un mare avantaj, dar pentru comenzile care se pretau la camion trebuia să lucrăm cu subcontractori, iar aceștia nu reușeau întotdeauna să păstreze calitatea serviciului cu care se obișnuiseră clienții noștri: noi avertizăm clientul prin email când ne prezentăm la încărcare/descărcare și când s-au finalizat aceste operațiuni, încărcăm și trimitem fotografii de la recepția mărfii de către beneficiar etc.”, a explicat Cristian Corlan, fondatorul Corlan Trans.
În pandemie, acesta a realizat că, dacă nu mai sunt urgențe, beneficiarii de transport nu mai au nevoie de furgonete, ci mai degrabă apelează la transportul cu camioane, astfel că a înlocuit 50 de vanuri cu 50 de camioane în circa doi ani.
Compania continuă să facă transport expres, însă cu camionul, iar timpul de tranzit nu este cu mult mai mare decât al vanurilor, pentru că lucrează exclusiv cu echipaje de șoferi.
Flexibilitatea, un atu important pe segmentul grupajelor
Cum reglementările din prezent creează un cadru destul de egal de concurență, doar experiența și creativitatea fac diferența între calitatea oferită de un transportator sau altul. Iar eficiența obținută din echiparea tehnologică și procedurile de lucru reprezintă diferența dintre profit și pierdere.
Corlan Trans a ales să lucreze cu semiremorci double-deck pentru o eficiență mai mare a încărcării și flexibilitate. Acestea îi permit să se deosebească de alte sisteme de grupaj consacrate prin flexibilitatea oferită, la un preț competitiv.
„Sunt pe piață sisteme de grupaj de mare volum care impun multe limitări – paletul nu trebuie să depășească o înălțime și o greutate standard, trebuie etichetat ș.a. – pe când noi încărcăm orice tip de palet, chiar și dacă are 3 m, grație echipării cu semiremorci double-deck. Iar munca de etichetare o facem tot noi, de îndată ce intră în depozit”, a punctat Cristian Corlan.
Investiții pentru un plus de eficiență
Parcul auto al companiei cuprinde 49 de camioane cu semiremorci, 20 de Sprintere pentru internațional și 10 Iveco Daily pentru coletărie pe parcurs intern.
Tot pentru mai multă eficiență în operare și evitarea curselor pe gol, Corlan Trans și-a constituit o mini-rețea de depozite de cross-docking la Porto, Barcelona, Venlo, Bergamo și București.
În plus, compania timișoreană își propune să ajungă să ofere navete zilnice către cele 4 depozite de cross-docking din Italia, Olanda, Spania și Portugalia. La acest moment, oferă garanția livrării mărfurilor în Portugalia în 7 zile. Toți paleții de marfă din țară se consolidează la depozitul din Timișoara, de unde camionul de linie pleacă joi/vineri spre Spania și Portugalia, luni deja încep descărcările în Spania și marți în Portugalia. Iar până vineri, când camionul pleacă plin din Portugalia în România, se colectează partidele de mărfuri și se consolidează pentru următoarea cursă.
„Portugalia are un specific aparte: aproape toți producătorii admit încărcări numai la final de săptămână și de multe ori după prânz, astfel că trebuie să ne organizăm să facem aproape 50 de încărcări în două ore. Nu e ușor, însă ne-am obișnuit cu acest program și reușim să ne încadrăm”, a arătat Cristian Corlan.
Digitalizarea, obligatorie pentru oferirea unui serviciu de grupaj de calitate
În paralel cu obținerea licenței de curierat și implementarea unei soluții self AWB, Corlan Trans a dezvoltat un soft special pentru activitatea sa care digitalizează tot procesul de transport, de la luarea comenzii până la livrare.
Șoferul trebuie să introducă într-o aplicație datele încărcăturii astfel încât să se creeze un ID unic, acesta fiind elementul ce se regăsește pe toate documentele fizice sau electronice care au legătură cu marfa respectivă. Etichetarea paleților este mult mai eficace decât inserarea CMR-urilor sub o folie plasată pe fiecare palet, deoarece un astfel de mod de lucru aduce vulnerabilități: dacă vântul ia pe sus câteva CMR-uri de pe paleți, șoferul trebuie să piardă timp ca să potrivească fiecare palet cu CMR-ul corespunzător pentru a ști unde să livreze marfa. Iar dacă vreunul se încurcă apar livrări eronate cu costuri mai mari și insatisfacții ale clienților respectivi.
„A durat mult până când șoferii au fost convinși să introducă datele în sistem, pentru că unii găseau inutil acest proces. Acum procedurile sunt stabilite și oamenii s-au obișnuit să lucreze într-un sistem disciplinat, care oferă acuratețe și predictibitlitate. Rămâne doar problema de volume și costuri, acestea din urmă fiind într-o continuă creștere”, a spus Cristian Corlan.
O direcție de dezvoltare viitoare în ceea ce privește digitalizarea o reprezintă RO eTransport, cu atât mai mult cu cât la grupaj transportatorul trebuie să aibă grijă să primească în timp util de la mai mulți beneficiari codurile UIT.
Service-ul și logistica, centre de cost separate
Service-ul companiei de transport a devenit treptat un centru de cost separat. Corlan Service se ocupă de întreținerea flotei firmei de transport, dar oferă servicii și vânzare de anvelope și pentru firme terțe. La Timișoara, în aceeași curte unde este Corlan Trans, există și o spălătorie pentru camioane, o vulcanizare, ITP și o stație de tahografe, astfel încât șoferii nu trebuie să meargă cu camionul în locuri diferite pentru a rezolva probleme de tot felul.
În același timp, activitățile de manipulare și etichetare din depozite se desfășoară printr-o firmă independentă – Corlan Logistic – care poate oferi astfel de activități și către terți. Pentru moment aceasta lucrează mai ales pentru mărfurile de grupaj ale Corlan Trans, dar odată cu deschiderea depozitului din București se creează la Timișoara mai mult loc în depozitul de 3.500 m2, care poate fi acoperit cu activități de depozitare și manipulare pentru terți.
Atenție la provocările unui an dificil
Cristian Corlan nu își propune să mai investească pentru moment, mai ales că piața se zbate să facă față unor costuri în continuă creștere, iar 2025 pare să aducă provocări încă și mai mari. Pe de altă parte, flota ar mai putea fi reînnoită pentru costuri de întreținere mai mici și garanția unor timpi de imobilizare mai mici.
„E greu să găsești mixul perfect volume/rute. Orice depozit în plus, dacă nu atinge numărul minim de paleți, te poate duce pe pierdere. Apoi pot apărea probleme legate de respectarea fluxurilor: se îmbolnăvește un șofer, se defectează o mașină sau poate un client nu își respectă graficul de încărcare. Oricare dintre aceste dereglări îți pot afecta marja sensibilă de profit. La un serviciu de grupaj cu linii regulate, orice scădere de volume timp de o săptămână poate aduce pierderi mari dintr-odată. Și riscurile să apară probleme sunt foarte mari. Doar experiența și instinctele fiecăruia fac diferența dintre pierdere și profit”, conchide Cristian Corlan.