Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Investițiile chineze în Italia, mai mici decât în alte țări europene

Fluxuri de containere în Genova și Trieste, legate de China (TEU)

Upply a analizat comerțul dintre Italia și China din ultimii ani (China-Italy Trade: Beyond the Belt and Road Initiative (upply.com)) și a trasat câteva perspective legate de acesta după retragerea Italiei din inițiativa Belt and Road (BRI), în contextul actualelor tulburări geopolitice mondiale.

BRI, arată studiul, a fost adesea asociat cu proiecte gigantice de investiții chineze, în special în infrastructură. Cele două porturi evidențiate în memorandumul de înțelegere (MoU) din 2019 – Trieste și Genova – au înregistrat rezultate diferite. În cazul Trieste, fluxul de mărfuri legat de China a scăzut după creșterea inițială din 2019, iar pentru Genova, după niveluri record în 2021 și 2022, volumele din 2023 au revenit la nivelul celor din 2018. Desigur, arată analiștii Upply, un memorandum prin natura sa nu este obligatoriu și, în plus, cercetările sugerează că există factori administrativi și politici complecși în spatele angajamentului limitat al Chinei în aceste două porturi.

Investițiile chineze în Italia sunt mai mici decât investițiile Chinei în economiile din Europa de Vest și de Nord, atât în ceea ce privește numărul de proiecte, cât și valoarea. Concret, au existat doar trei mari proiecte între 2019 și 2023, cu valori ale tranzacțiilor mai mari de 100 de milioane de dolari, potrivit American Enterprise Institute. În țările BRI au fost investiții mari din China, dar mai ales în sectorul energetic sau în țări mai aliniate politic, ca Ungaria, iar Italia nu se încadrează în niciuna dintre aceste categorii. Totuși, Italia a atras doi mari producători auto chinezi, GAC și Geely, care și-au localizat centrele europene de design în Milano și proiectează noi locații, iar poziția strategică a Italiei în Marea Mediterană a motivat achiziționarea de către COSCO a furnizorului italian de servicii logistice Trasgo în ianuarie 2024, ceea ce servește strategiei lanțului de aprovizionare digitală Cosco în Italia și Europa și își propune să optimizeze capacitatea logistică generală a grupului în Europa.

Articole similare

Ad