Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Recuperarea pe cont propriu a TVA și a accizei devine tot mai dificilă

Gabriela Păun, director EBV Finance sucursala din România, a vorbit în cadrul conferinței Tranzit de la Iași, de pe 6 iunie, despre recuperarea inteligentă de accize și TVA și despre cum aceasta poate face diferența, în cazul unei firme de transport, între profit și pierdere.

Se știe că mulți transportatori aleg să recupereze singuri TVA și accize, decizie care are ca avantaje costurile reduse, dar aduce și riscuri. În timp ce, așa cum subliniază Gabriela Păun, recuperarea prin intermediul unui agent specializat are costuri mari, dar conferă siguranță și flexibilitate. Mai ales că provocările în domeniu sunt tot mai mari și pentru firmele de transport, și pentru agenți, deoarece statele membre UE modifică de la an la an legislația și e greu de ținut pasul. „De exemplu, în prezent bonurile de alimentare cu combustibil care depășesc 100 de euro brut nu mai sunt acceptate pentru recuperare, deci sunt bani pierduți.“

În plus, deoarece cooperarea între instituțiile din statele membre UE este tot mai strânsă, orice poprire de conturi din partea ANAF este extinsă și în alte țări și când să se recupereze TVA extern se vede că banii au fost deja trimiși la ANAF. Iar dacă instituirea popririi se face rapid, în câteva zile, ridicarea ei durează mult mai mult. „Avem clienți cu bani blocați într-un cont al ANAF de mai mult de un an și încă luptăm să-i recuperăm.“

O altă provocare vine din faptul că, dacă un transportator își schimbă clienții sau rutele și ajunge să alimenteze din alte țări decât cele de unde era obișnui, nu mai este valabil ce știa despre recuperarea TVA și trebuie să se documenteze din nou.

Iar în unele țări – mai ales Ungaria și Germania – o mare problemă este bariera lingvistică, deoarece angajații instituțiilor de acolo nu comunică în engleză.

O dovadă că recuperarea TVA a devenit tot mai dificilă în ultimul timp este faptul că, potrivit Comisiei Europene, din cele 450.000 de cereri de rambursare, câte au fost la nivel european în 2023, 11% au fost subiectul unor cereri de informații suplimentare. Adică a fost nevoie să se răspundă la întrebări în limba statului unde se face rambursarea și să se pună la dispoziție documentele vehiculelor, CMR, informații despre clienții facturați sau despre serviciile și produsele facturate. „Un client de-al nostru a trebuit să spună de ce a cumpărat o anvelopă din UK – avusese loc o pană – și dacă această anvelopă a ieșit din țară.“ În concluzie, „soluția pentru a face față numeroaselor piedici este colaborarea cu firme specializate în rambursare de TVA și accize, ca noi, care sunt mereu în legătură cu autoritățile din alte țări.“

Articole similare

Ad