Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportul de marfă din Republica Moldova, în creștere susținută

Piața transporturilor rutiere de marfă din Republica Moldova a crescut susținut în ultimii ani, la sfârșitul lui 2023 fiind înregistrați 1.377 de operatori, față de 1.062 în 2022 și respectiv 738 în 2021. Dintre aceștia, aproape 40%, adică 541, au participat la repartizarea autorizațiilor CEMT 2024, cu 3.928 de camioane Euro 5 și Euro 6. De altfel, parcul auto din această țară a ajuns la 9.385 de vehicule în 2023, față de 7.977 în 2022 și 6.108 în 2021. Tot anul trecut erau atestați profesional 36.817 conducători auto.

Potrivit reprezentantului Asociației Internaționale a Transportatorilor Auto din Moldova (AITA), Iulian Postică, dezvoltarea transportului moldovenesc de mărfuri s-a realizat și în contextul creșterii exporturilor către România (de la 15% în 2011 la 35% în 2023) și către Uniunea Europeană (de la 49% în 2011 la 65,4% în 2023), în cazul UE evoluția datorându-se regimului liberalizat în domeniul transportului rutier. Pe de altă parte, au scăzut exporturile către Rusia, de la 28,2% la 3% și către țările foste sovietice de la 41,4% la 22% în aceeași perioadă de referință. De remarcat și creșterea importantă a exporturilor Republicii Moldova către Ucraina în contextul războiului din țara vecină – de la 3% în 2021 la 16,6% în 2022. De altfel, în ultimii doi ani, frontiera cu România este singura cale sigură folosită pentru exporturile și importurile în/din Moldova, tranzitul care trecea prin Ucraina fiind acum redirecționat pe la noi. Practic, frontiera cu România a devenit o poartă și pentru operațiunile de tranzit ucrainene, în special către porturile de la Marea Neagră.

Articole similare

Ad