Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

CBRE: Cererea pentru spațiile de birouri de calitate continuă să fie puternică în București

Potrivit datelor furnizate de CBRE, liderul mondial și național în servicii și investiții imobiliare comerciale, cererea pentru birouri cu cele mai înalte standarde de calitate continuă să fie puternică pe piața locală, fapt ce va menține ridicat interesul pentru proiecte de dezvoltare sau reamenajare, în ciuda unei scăderi generale a nivelurilor de activitate.

Cu toate că livrările de noi spații de birouri au încetinit, influențate în mare parte de adoptarea muncii hibride, companiile din București continuă să caute îmbunătățiri ale standardelor calitative ale spațiilor de lucru. Acest trend este remarcat în raportul „European Occupier Survey 2023” realizat de CBRE, care analizează și situația din România.

Raportul arată că, în timp ce 60% dintre companiile europene și-au redus suprafața birourilor, în regiunea Europa Centrală și de Est (CEE) doar 42% dintre companii au adoptat această măsură.

„Putem observa că la nivelul CEE nivelul de prezență a angajaților la birouri este mai mare comparativ cu restul Europei, iar Bucureștiul nu face excepție. Cererea continuă să fie puternică pentru spațiile de calitate, aspect care va determina ca nevoia de dezvoltare sau reamenajare a proiectelor de acest fel să rămână ridicată, în ciuda diminuării per total a cererii. Pe măsură ce importanța acreditărilor de sustenabilitate pentru chiriași și proprietari crește, se va produce o împărțire mai clară a chiriilor și a valorilor între diferitele categorii de birouri. Munca hibridă și utilizarea birourilor rămân în centrul atenției. Companiile vor încerca să găsească un echilibru optim între operațiunile desfășurate la birou și spațiul de care au nevoie pentru fiecare angajat în parte.”,

a declarat Tudor Ionescu, Head of A&T Services | Office.

Pentru prima dată, CBRE a realizat un sondaj dedicat companiilor globale care își desfășoară activitățile în CEE, evidențiind diferențele majore ale culturii organizaționale dintre diverse regiuni.

Astfel, conform datelor analizate, rata de neocupare a spațiilor de birouri în București a ajuns la 15,1%, cu 1 punct procentual mai mare față de finalul trimestrului IV din 2022. De asemenea, aceasta este cea mai mare rată de neocupare înregistrată din 2013. Cererea netă de spații de birouri în 2023 se așteaptă să fie mai scăzută decât în 2022, potrivit datelor pieței.

Companiile din CEE încă își ajustează politicile post-pandemie. Jumătate dintre companiile chestionate au afirmat că procesul de utilizare a birourilor nu s-a stabilizat încă și se așteaptă să crească în timp. Majoritatea covârșitoare a companiilor din CEE (76%) așteaptă ca noua lor strategie de birouri să fie finalizată în următoarele 12 luni, un interval mult mai scurt comparativ cu companiile din restul Europei.

Raportul CBRE subliniază că spațiile de birouri de calitate precară sau amplasate neadecvat vor avea performanțe mai slabe în 2023. De asemenea, clădirile care nu corespund obiectivelor de mediu ale marilor companii chiriașe vor fi cele mai dificil de închiriat și vor înregistra probabil perioade lungi de neocupare.

Totuși, datele din studiul arată că firmele din CEE preferă un model de lucru hibrid, combinând prezența la birou cu munca de la distanță. În prezent, rata medie săptămânală de prezență a angajaților la birou în țările din CEE variază între 26% și 60%, pentru 77% dintre companiile chestionate adoptând un program de 2 sau 3 zile de lucru la birou.

În București, rata de neocupare a spațiilor de birouri este de așteptat să se mențină relativ stabilă, afectată de întârzierile în livrarea noilor proiecte din cauza creșterii costurilor de construcție, lipsei forței de muncă, problemelor din lanțul de aprovizionare și dificultăților în obținerea autorizațiilor de construcție. Companiile din regiune manifestă un interes crescut pentru clădirile dotate cu tehnologii avansate și facilități de wellness, dorind să promoveze un sentiment de comunitate și să îmbunătățească experiența angajaților.

Pe măsură ce companiile adoptă programul de lucru flexibil, spațiul de lucru este deseori amenajat pe o suprafață mai mică, dar cu o investiție sporită în rolul social al locului de muncă, deoarece preferințele angajaților influențează inclusiv criteriile de selecție a clădirilor.

În ceea ce privește alegerea locațiilor, accesul la transportul public rămâne prioritar în majoritatea piețelor din CEE. Totuși, cresc în relevanță facilități, precum stațiile de încărcare pentru vehicule electrice (EV) (52%) și infrastructura pentru biciclete și scutere (38%). Factorii de decizie importanți includ și sustenabilitatea (58%), zonele dedicate pentru mâncare și băutură (60%), precum și accesul la diverse facilități de întâlnire și inclusiv spațiu de întâlnire comun, facilități de fitness și wellness și spațiu flexibil.

„Strategia de portofoliu vizează consolidarea, raționalizarea sau managementul costurilor; cu toate acestea, mulți chiriași s-au orientat către îmbunătățirea profilului calitativ al portofoliului lor. Peste 60% dintre companii aleg să încheie contractele de închiriere ajunse la termen, întreruperi sau alte opțiuni contractuale; sau se reînnoiesc la locația lor actuală – presupunând că se potrivește scopului. Aproape jumătate dintre companiile chestionate aleg să se mute în spații de mai bună calitate pentru cel puțin unele dintre funcțiile lor, iar alte 23% explorează posibilitățile de a face acest lucru, ceea ce creează mai multă dinamică pe piață în următorii ani.”,

a menționat Łukasz Kałędkiewicz, Senior Director, Head of Office Sector CEE.

„Piața spațiilor de birouri se îndreaptă tot mai mult către soluții flexibile. Unii chiriași sunt pregătiți să ia în considerare alocări mai mari de spațiu flexibil decât în trecut și au, de asemenea, așteptări diferite față de biroul standard. Companiile se străduiesc să ofere o amenajare mai fluidă, ceea ce face parte din evoluția strategiilor de lucru hibride, plus nevoia de a dedica mai mult spațiu funcțiilor de colaborare. Totodată, merită evaluate rate mai mari de partajare a biroului, precum și tehnologiile necesare pentru a sprijini tranziția către noi stiluri de lucru.”,

a adăugat David M Johnston MRICSSenior Director, Head of CEE Office Occupier Business Development.

Articole similare

Ad