Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Au fost prelungite acordurile UE cu Ucraina și Republica Moldova

Asociația transportatorilor maghiari MKFE anunță că, „în ciuda unor păreri contra la nivel internațional“, acordul rutier UE-Ucraina a fost prelungit cu încă un an, până la 30 iunie 2025, permițând transportatorilor din UE și Ucraina să efectueze curse bilaterale și de tranzit fără autorizație. Acordul va fi prelungit automat cu încă șase luni, până la 31 decembrie 2025, cu excepția cazului în care cel puțin una dintre părți arată, cu cel puțin trei luni înainte de expirare, că nu este de acord cu prelungirea. Dar pentru a face asta Comisia trebuie să furnizeze dovezi că acordul provoacă perturbări grave ale pieței transportului rutier în ansamblu sau că obiectivul său nu este îndeplinit.

Pe lângă prelungire, au fost convenite de data aceasta și alte condiții, printre care acelea că vehiculele care desfășoară activități ce nu se supun autorizării trebuie, în conformitate cu normele UE, să aibă la bord o copie certificată a permisului de activitate comunitar/ucrainean și că acelea care fac transporturi ce nu se supun autorizării și intră în domeniul de aplicare al acordului trebuie să fie marcate cu un autocolant separat, lipit pe parbriz. În cazul în care vehiculul nu este angajat într-o activitate nesupusă autorizării, această vinietă trebuie îndepărtată. Ca urmare a formulării acordului, vehiculele nemarcate sunt considerate vehicule angajate în activități supuse autorizării.

Acordul prevede în detaliu cooperarea dintre autoritățile din UE și Ucraina pentru a exclude transportatorii abuzivi și neconformi de la activitățile scutite de autorizare.

Acordul acoperă acum în detaliu și problema vehiculelor care circulă descărcate. În general, traficul fără încărcătură rămâne inclus în regimul de scutire de autorizații. În conformitate cu dispozițiile articolului 5B nou adăugat, șoferii vehiculelor din UE care intră în Ucraina goale trebuie să poată dovedi că vor desfășura activități scutite de autorizare, iar șoferii vehiculelor din UE care părăsesc Ucraina descărcate trebuie să arate că au făcut transport bilateral UE-Ucraina nesupus autorizării.

Acordul include un mecanism de salvgardare pentru suspendarea temporară a aplicării lui în cazul unor perturbări grave ale pieței într-un stat membru al UE sau într-o parte a acestuia. Totuși, suspendarea temporară poate dura maximum de trei luni, se limitează la zona geografică în care există dovezi ale unei perturbări grave a pieței transporturilor cauzate de acord și necesită o decizie la nivelul UE.

Acordul a fost semnat oficial pe 20 iunie 2024 și a devenit aplicabil cu titlu provizoriu chiar înainte de publicarea în Jurnalul Oficial al UE, subliniază MKFE. Dar, pentru că punerea imediată în aplicare a noilor dispoziții ar cauza dificultăți firmelor, Comisia a solicitat o perioadă de tranziție până la 10 iulie 2024, în cursul căreia autoritățile nu vor impune sancțiuni în caz de nerespectare.

UE avea și un acord bilateral cu Republica Moldova, care urma să expire la 30 iunie 2024, dar a fost prelungit cu încă un an și jumătate.

Comitetul mixt instituit în temeiul acordului a decis doar să-l mențină în vigoare, fără să se adauge prevederi noi, astfel că transportul rutier de mărfuri poate continua până la final de 2025 cum era începând cu 29 iunie 2022. Deci scutirea de autorizație se aplică numai operațiunilor de transport bilateral sau de tranzit.

Articole similare

Ad