Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Volumele globale de transport maritim, cu 7,9 puncte mai mari decât în Q1 din 2023

Potrivit indicelui global al volumelor de transport maritim realizat de Transport Intelligence (Ti), volumele totale au avut o tendință ascendentă de la începutul lui 2023 încoace, iar în primul trimestru din 2024 au crescut cu 7,9 puncte, de la 102,4 la 110,3, față de primul trimestru din 2023, dar au scăzut cu 1,5% față de ultimul trimestru din 2023, mai ales din cauza scăderii de 2,9% a volumelor asiatice. Porturile din America de Nord au înregistrat și ele o ușoară scădere de 0,1%, în schimb cele europene au avut o creștere de 3,5% în primele trei luni din 2024, față de ultimele trei din 2023 – aceasta fiind prima creștere trimestrială înregistrată în ultimele șase trimestre.

Tendința ascendentă, arată Ti, este un semn că cererea se va redresa pe viitor. În primul trimestru din 2024, economiile multor state au ieșit din etapa politicilor monetare și fiscale extraordinare din 2020-2022, iar inflația în numeroase țări occidentale a scăzut.

Boom-ul cheltuielilor de consum, alimentat de excedentele de economii ale populației și de subvențiile guvernamentale din SUA, pare să se fi încheiat, dar economia SUA pare să crească durabil. Nivelul șomajului a crescut și el, dar rămâne sub 4%, iar cheltuielile de consum continuă să crească, deși nu chiar la nivelul de 9% înregistrat în ultimele 12 luni.

În aceste condiții, stocurile s-au normalizat și nu pare să existe nicio urgență pentru a le reconstrui.

În perioada următoare se așteaptă ca atât cheltuielile consumatorilor, cât și investițiile industriale să încetinească, dar fără a produce șocuri pe termen scurt.

Zona euro este trasă în jos de slăbiciunea economiei germane, dar, pe de altă parte, performanța Spaniei și Franței nu a fost rea.

Japonia și-a văzut economia crescând în 2023, însă în primul trimestru din 2024 a înregistrat scăderi puternice ale cheltuielilor de consum.

Principalele creșteri au fost pe piețe precum Asia de Sud-Est și Asia de Sud, care înregistrează o creștere a PIB de 4-6% pe an, determinată de un mix de cerere internă, producție industrială și activitate investițională. India este notabilă pentru că a dezvoltat o cerere considerabilă de import de componente electronice pentru sectorul său de asamblare, dar China se confruntă cu o cerere internă mai slabă, contrabalansată de o creștere substanțială a comerțului. Deși excedentele comerciale cu economiile dezvoltate sunt încă semnificative, volumele comerciale cu economiile din Asia de Sud-Est cresc disproporționat.

Articole similare

Ad