
Luna trecută a fost lansată în România și a pornit în caravană prin țară gama F-Line din oferta Ford Trucks, care înlocuiește modelele anterioare specializate sau dedicate construcțiilor și distribuției regionale. Aceasta se produce din martie și din ea au fost deja livrate la noi sau puse în producție pentru a fi livrate în 2-3 luni circa 150 de unități. Noua generație de camioane F-Line costă cu aproape 5.500 de euro mai mult decât cea anterioară și aduce noul tren de rulare Ford Trucks, sisteme avansate de asistență a șoferului și toate sistemele de siguranță cerute de GSR2, dar și un grad ridicat de confort. Chiar și așa, gama Ford Trucks F-Line continuă să aibă un preț competitiv pe segmentul construcțiilor, salubrității și altor transporturi specializate, promite Răzvan Szilagyi, Deputy CEO AIC Trucks, și să stârnească interesul clienților care l-au văzut, deoarece este confortabil și are un design nou și numeroase tehnologii moderne care îl apropie de F-Max. În plus, seria F-Line include și un autotractor pentru distribuție regională, care deschide noi domenii de interes pentru Ford Trucks.
Noul F-Line se remarcă, așa cum subliniază reprezentanții AIC, prin eficiență, performanță, tehnologii de conectivitate, tehnologii avansate de siguranță, confort și design modern, iar Ford Trucks, inspirat de viziunea „Sharing the Load”, l-a proiectat pe baza analizei cererii pieței și clienților.
Cabina și designul exterior elegant și dinamic sunt inspirate de F-Max și cresc ergonomia, confortul și eficiența, iar interiorul este și el confortabil și include ecran multimedia de 9″ care le permite șoferilor să gestioneze multe funcții, scaune din materiale noi, volan nou și grilă, bară de protecție, faruri, aripi, uși și ornamente pentru oglinzi reînnoite, ce sporesc ergonomia. Iar sistemele avansate de asistență a șoferului (ADAS) sunt concepute pentru a elimina erorile umane și lipsa de atenție, care crește riscul de accidente, și pentru a îmbunătăți performanțele conducătorilor auto. F-Line mai este dotat cu sistem de informare pentru unghiul mort, cameră de vedere spate, sisteme de recunoaștere a semnelor de circulație și de monitorizare a presiunii în pneuri, semnal pentru oprire de urgență și etilotest, care îi pun la dispoziție șoferului, vizual și acustic, informații critice, precum și cu Pre-Collision Assist cu sistem de detectare a pietonilor, Intelligent Adaptive Cruise Control cu Stop & Go, faruri automate pentru faza lungă și alertă de menținere a benzii de circulație.
F-Line are motor fiabil și economic Ecotorq, disponibil în variante de 9 și 12,7 l, pentru a se adapta la cerințe de transport diferite, și care se caracterizează printr-un echilibru natural între putere, performanță și economie. Acesta poate avea 330 și 420 CP în cazul camioanelor pentru transport rutier, 330, 420 și 450 CP pentru cele de construcții și 450 CP (4×2) și 480 CP (6×4) pentru autotractoare. Întregul lanț cinematic (motor, cutie de viteze, axă spate) este proiectat și realizat de Ford Trucks.
F-Max este folosit, în general, pentru transport internațional, și mai puțin în curse regionale, astfel că pe rutele mai scurte, spre exemplu acolo unde nu este nevoie de cabină de dormit, F-Line devine o opțiune mai economică decât F-Max. Astfel, noul F-Line 1845T va aduce un avantaj competitiv companiilor de transport regional deoarece are un preț mai mic, explică Răzvan Szilagyi. Reprezentanții Cefin Trucks estimează că în a doua jumătate a lui 2024 autotractorul F-Line va reprezenta 20% din vânzările de autotractoare Ford Trucks din România.

F-Line va crește impactul Ford Trucks pe piața din România
Având în vedere aceste caracteristici, Celal Kurt, Managing Director Eastern Europe & Balkans în cadrul Ford Trucks, a declarat că producătorul își propune, datorită noului model, să-și consolideze poziția pe piață și să-și extindă portofoliul de clienți. „Ford Trucks urmează să aibă un impact semnificativ în România odată cu lansarea F-Line, care întruchipează angajamentul companiei față de inovație, durabilitate și extindere globală și care va reprezenta o alternativă mai economică la F-Max, fără compromisuri în ceea ce privește siguranța, confortul și tehnologiile de conectivitate.”
Asta deoarece, prin ConnecTruck, oferit acum și pentru F-Line, clienții se pot conecta oricând la vehiculele lor prin portalul web sau de pe telefoanele mobile și pot primi rapid date despre vehicule și înregistrări anterioare referitoare la utilizarea acestora, astfel încât să crească disponibilitatea la 100%, inclusiv datorită diagnosticării de la distanță și actualizărilor software.
Stefano Albarosa, CEO AIC Trucks, este și el convins că, după ce camioanele Ford pentru construcții și servicii municipale au fost lider de piață ani la rând în România, datorită simplității și fiabilității lor, și noua gamă F-Line va fi un succes în țara noastră.

F-Line este deja în stoc, iar termenul de livrare este de 2-3 luni în cazul comenzilor
AIC Trucks a construit deja stocul de F-Line, la jumătatea lui iulie fiind deja livrate în România sau în producție circa 100 de unități. Mare parte din modelele care ajung în țară, în special cele pentru construcții, au deja clienți. Vânzarea camioanelor de construcții a avut o dinamică foarte bună, astfel încât stocul vechi a fost deja lichidat, iar acum se vinde numai F-Line.
Pentru comenzi, termenul de livrare este de două luni pentru modelele fără suprastructură și de trei luni pentru cele cu suprastructură.
Ofertă specială pentru finanțarea F-Max
Autotractorul 1845T (din seria F-Line) costă cu circa 5.500 de euro mai mult decât 1842T (modelul cu cabina veche) – 4.000 de euro deoarece are în plus sistemele ADAS și doar 1.500 de euro pentru toate noutățile aduse: noul tren de rulare Ford, o cabină nouă, cu echipări care cresc mult confortul și cu un design modern. „Chiar și cu această scumpire însă, în continuare suntem foarte bine poziționați în ceea ce privește raportul calitate-preț.”
În ceea ce privește finanțarea, Răzvan Szilagyi crede că ne aflăm la începutul unei perioade în care dobânzile se vor reduce, deoarece Euribor va începe să scadă pe măsură ce băncile centrale reduc dobânda de referință. „Dar costul riscului (n.r.: marja peste Euribor) nu cred că va scădea. În continuare, producătorii de camioane pot face campanii promoționale pentru a-și sprijini clienții să fie finanțați. Noi, de exemplu, avem acum o promoție cu costul finanțării la Euribor + 1,5% pentru F-Max.”
Înmatriculările de camioane noi, peste așteptările de la început de an
Lansarea F-Line a avut loc într-un moment în care vânzările de F-Max merg bine în România, cu o creștere mai mare decât creșterea pieței și cu tot mai mulți clienți care cumpără un număr mai mare de unități. „Înmatriculările de camioane noi sunt la un nivel mult mai bun decât estima oricine la început de an”, subliniază Răzvan Szilagyi, „piața este cu 8% peste nivelul din primul semestru din 2023. Și clienții sunt mai puțin sceptici decât la finalul anului trecut, fie că vorbim de transportul local, fie de internațional. Transportul intern nu a fost atât de mult afectat, deoarece în România consumul și salariul real au crescut, spre deosebire de aproape toate celelalte țări din Europa. Mă aștept să-și revină și restul Europei, influențând pozitiv transportul internațional. În ceea ce ne privește, ne-am crescut cota de piață, dar am și muncit mult pentru asta, pentru fiecare camion vândut am purtat numeroase discuții și negocieri, inclusiv cu firme mari, și vedem că transportatorii sunt mai receptivi. Am oferit și multe modele demo pentru testare, iar răspunsul clienților este bun, deci devenim încet-încet o opțiune și pentru companii care nu ne-au luat în considerare până acum.”

Construcțiile și vehiculele de salubrizare au încă mare potențial în România
Reprezentantul AIC Trucks este de părere că piața vehiculelor de construcții va crește în continuare, după ce în primul semestru din 2024 a fost cu 30% peste perioada similară din 2023. Creșterea s-a datorat lucrărilor de infrastructură, susținute de fondurile UE, în timp ce construcțiile rezidențiale au scăzut. Iar după ce va fi gata autostrada spre Moldova, de exemplu, ar urma să se construiască în apropierea ei parcuri industriale, deci potențialul în domeniu este mare în România.
Și în ceea ce privește gunoierele și alte tipuri de vehicule specializate, unde Ford Trucks are poziții dominante pe piața noastră, este nevoie în continuare de investiții din partea municipalităților, deoarece unele sate sau orășele nu s-au echipat încă, „deci și aici sunt optimist în legătură cu intrarea F-Line pe piață și cred că ne va ajuta să creștem cota pe acest segment și să ne consolidăm poziția în ceea ce privește compactoarele și modelele pentru transport de materiale de construcții. Are toate caracteristicile tehnice care să îi permită asta și este și avantajos ca preț. Și vrem să rămână așa.”

Ofertă tot mai mare de vehicule rulate și cerere tot mai mică
Piața de camioane rulate însă este la un nivel scăzut, inclusiv din cauza noilor taxe de drum, care impun folosirea vehiculelor cât mai noi, astfel că producătorii adună stocuri din buy-back și trade-in. „Noi suntem un vânzător tradițional de camioane second-hand, iar anul acesta o mare parte din stocul nostru de vehicule rulate provine din trade-in, pentru că efectuăm campanii de trade‑in pentru a ne crește cota de piață la camioanele noi.”