In conditiile in care volumele de marfuri care intra si ies din Europa sunt in crestere, tarile care opereaza principalele noduri de tranzit si-au planificat investitii serioase, care sa le ajute sa-si pastreze pozitia comerciala. Transportul maritim si aerian sunt principalele modalitati de trimitere a marfurilor pe distante lungi, astfel ca pe aceste doua segmente se concentreaza si cele mai mari eforturi. Chiar daca nu au aceeasi anvergura, proiectele din Europa de Est nu sunt de neglijat, iar cei care investesc acum masiv in infrastructura vor culege cu siguranta roadele.
Peste doua treimi din comertul dintre Europa si restul lumii se realizeaza pe cale maritima. Marfurile vrac solide si lichide domina in continuare, dar, chiar si asa, ponderea containerelor incepe sa fie tot mai mare (de la 14,5% in 2003 la 18,8% in 2010). In plus, transportul containerizat se estimeaza ca isi va continua tendinta de crestere si pe viitor, se arata in raportul "Industria si logistica in Europa: cresterea retelelor globale", realizat de Colliers International. Activitatea ramane concentrata pe porturile Hamburg-Le Havre, cu toate ca dezvoltarea noilor porturi din zona marilor Baltica si Mediterana (in partea sa rasariteana) va permite transportul direct al marfurilor destinate Rusiei si Europei de Est.
Transportul feroviar deserveste o parte destul de restransa a transporturilor continentale, dar investitiile guvernamentale masive in acest sector, in special in China, Rusia si Turcia, vor genera cresteri, chiar daca destul de lente, si in restul Europei, se arata in acelasi raport.
Ca valoare a marfurilor transportate, aproximativ 30% dintre acestea merg cu avionul, in interiorul si in afara Uniunii Europene. Cele mai mari aeroporturi europene se confrunta insa cu o criza severa de capacitate, iar pretul ridicat al terenurilor fac practic imposibil accesul operatorilor logistici pe acest sector.
Transportul containerizat maritim, in plina dezvoltare
Aproximativ 60% din transportul containerizat masurat in tone catre Europa trece prin doar patru porturi din Olanda si Germania – Rotterdam, Antwerp, Bremerhaven si Hamburg – iar pentru acesta din urma China este principalul partener. Mostenirea istorica a acestor puncte strategice pentru schimburile comerciale a generat pana in prezent un nivel de trai ridicat in tari precum Belgia, Franta, Germania, Olanda si Marea Britanie, unde activitatea logistica este foarte bine dezvoltata.
In opozitie, porturile din estul Europei si de la marea Mediterana sunt mai mici si se axeaza in special pe tranzactii punctuale. Cu exceptia poate a Gioia Tauro, care functioneaza ca baza pentru porturile din Mediterana.
Noi rute dinspre Asia catre Europa inseamna insa dezvoltarea infrastructurii, inclusiv pentru cei mici. Facilitatile portuare construite recent la marile Mediterana si Adriatica au permis vapoarelor cu containere sa o ia pe canalul Suez pentru a livra direct pentru Europa Centrala si de Est. Bunurile ajung mai …..